Baby 3 mnd drinkt te weinig, slaapt veel

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nyn, 8 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Hallo,

We dachten dat met een tweede kindje een aantal dingen makkelijker zouden zijn, helaas zitten we weer met ons handen in het haar..

Ons zoontje is nu 3 maanden. Vanaf dag 2 zijn we op de pepti overgestapt, omdat we allerlei symptomen zagen die ons oudste ook had. Dat ging meteen een stuk beter, wel nog redelijk vaak kramp. Met oud & nieuw kreeg hij diarree, dit heeft ruim drie weken geduurd waarbij hij ook iets afviel. Via de ka erachter gekomen dat hij een rotavirus had, maar omdat de diarree bleef, hebben we aangedrongen op Nutramigen. Binnen een dag was de diarree voorbij. Hij heeft nu dus 2 weken nutramigen. Inmiddels was er ook een liesbreuk geconstateerd. Hier is hij een week geleden aan geopereerd.

Vlak voor de operatie begon het gedoe met de flessen. Steeds vaker liet hij steeds meer staan. Na de operatie in het ziekenhuis ging het een dag goed, hij dronk 4 flessen helemaal op.
    Daarna begon het weer. Soms drinkt hij 150cc, maar meestal maar 100 of soms 80. We bieden elke keer 200 aan.
    Hij meldt zich, begint te drinken, en opeens is het genoeg en begint hij zich weg te trekken, te huilen, te wurmen, te kokhalzen als we de fles niet weghalen..
    Vaker de fles aanbieden werkt niet, dan drinkt hij nog minder, of niets.
    Dit gedrag laat hij ook op het kdv zien. Thuis maakt het ook niet uit of we in een rustige omgeving zitten of niet. Groter speentje maakt ook niet uit. We hebben geprobeerd de Nutramigen zoeter te maken, maakt ook niet uit.

Hij krijgt nu net genoeg binnen om niet uit te drogen, zo'n 500-600 cc. Maar de afgelopen twee weken is hij in totaal maar 50 gram aangekomen. Cb weet dit gister aan het feit dat de vorige keer wegen op een andere weegschaal was (in het zkh). De week ervoor had hij juist een inhaalslag gemaakt na die diarree en was hij in 1 week 500 gram aangekomen. Hij is nu 6,5 kg.
    Verder slaapt hij veel. Op zich heeft hij dat altijd al gedaan, maar lijkt nu wel meer. 18-19 uur per dag denk ik.
    Ook als hij 6 uur heeft geslapen, drinkt hij maar 100 cc.

Wat kan dit zijn? Overal lees ik over fases e.d. waar je je geen zorgen over hoeft te maken zolang hij goed groeit, maar dat doet hij dus niet. Hij krijgt echt te weinig.

Wie heeft er tips of suggesties?

2. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik zou weer contact opnemen met de kinderarts.
    misschien heeft hij er wel reflux bij en is drinken pijnlijk voor hem?

3. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ik denk ook aan reflux...

4. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Jullie hebben ons wel aan het denken gezet. Vannacht hebben we eens goed objectief gekeken naar wat er gebeurde tijdens de fles, en lijkt inderdaad veel op reflux.. Ons oudste zoontje had het ook, maar dat was een gevolg van de kma en verdween toen we op de pepti overgingen. Bij de jongste dachten we dat die ellende ons bespaard zou blijven. En dat was ook zo, tot de nutramigen. Maar die is dan ook weer een stuk dunner dan de pepti.
    Verklaart in ieder geval waarom het na een paar dagen pas begon, duurt natuurlijk even voor het echt geïrriteerd is, en waarom het na de operatie zo goed ging. Toen zat hij onder de pijnstillers...
    Vannacht meteen het bed opgehoogd, hij leek ook rustiger te slapen, straks als de winkels open zijn jbpm en grotere speentjes halen. Als het maandag dan niet al wat beter gaat, gaan we contact opnemen met de kinderarts.
    Bedankt!

5. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Succes! Ik weet hoe heftig het is, je wilt je kindje niet zo zien...

'Gelukkig' weet je al een beetje hoe je er mee om moet gaan, dan is het niet zo zoeken..

6. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Ik vind dit wel verontrustend veel slaap, ik vind het een beetje lijken op stille ondervoeding. Ik zou toch even contact opnemen met de arts.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als hij de week ervoor 500 gram gegroeid is en deze week maar 50, zou ik eerst gewoon nog even aankijken. 500-600 is niet veel, maar ruim voldoende om het even aan te kijken. Hij kan even een terugslag hebben van alle ellende. Zeker omdat hij ook veel slaapt, klinkt het mij in de oren als een kind dat even, na de inhaalslag die er qua groei moest komen, z'n rust pakt.

Hier trouwens een dame van nu ruim 4 maanden, die structureel maar zo'n 600 cc per etmaal drinkt, (en bij ziek-zijn en ander gedoe dus nog veel minder, hebben weken gehad dat ze 250-300 dronk...). Ook de nodige problemen gehad (hartafwijking, reflux, koemelkallergie), en ze groeit langzaam, (curve buigt iets af), maar groeit wel. Zolang zij tevreden is, doen we het gewoon zo.
    De hoeveelheden in de tabellen zijn gemiddelden en geven aan wat je kind MAXIMAAL mag drinken, niet wat het gemiddeld hoort te drinken.
    Nog even aankijken dus: groei is toch altijd pas over meerdere weken goed te beoordelen.

8. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Rozemarijke, ik ben het helemaal met je eens over niets aantrekken van gemiddeldes e.d. maar kijken naar je kindje. Echter, dit kindje zat al geruime tijd op ong 900 cc per dag, soms iets meer of minder. Voor hem is het dus echt een stuk minder. Daarbij is hij behalve die keer met diarree, waarbij hij in 1 week maar 100 gr was aangekomen en de week erop 30 afgevallen, elke week ong. 300-400 gram aangekomen. 50 gr in 2 weken is dus ook erg weinig.
    En het vele slapen baart me idd ook wel zorgen vwb ondervoeding. Gelukkig is hij wel echt een lachebekkie als hij wakker is en dus nog erg alert. Denk eerder dat het slapen door alle hectiek van de afgelopen weken komt, afgelopen donderdag heeft hij ook nog eens zn eerste prikjes gehad, maar hij moet wel meer gaan eten wil dit niet de verkeerde kant opgaan..
    Echt stom van ons dat we niet eerder aan reflux dachten, we hebben het al eens eerdee meegemaakt nota bene..:(

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Die reflux klinkt wel logisch, dus hopelijk werkt het indikken voldoende.
    Het is verder gewoon goed om de groei in de gaten te houden natuurlijk, en te kijken of hij weer beter gaat drinken als de voeding ingedikt is.
    Ondervoeding: na alle hectiek en dan OOK nog eens de prikjes, vind ik het echt niet raar dat een kindje even 'inkakt'. Goed dus om de reflux aan te gaan pakken, en dan zou ik denken dat het daarmee en met een stuk rust voor de kleine man, toch echt op moet gaan knappen...

10. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Zucht. Vanochtend half 9 ging het redelijk, heeft hij 160cc gedronken. Toen lang rechtop gehouden, drie kwartier na einde voeding, toen verschoond op inmiddels ook verhoogd aankleedkussen. Kwam er toch een mondje melk terug..
    Daarna slapen, om kwart voor 2 meldde hij zich. Wij inmiddels jbpm gehaald, heeft maar 110cc gedronken... hij moest wel poepen, dus hopelijk ligt het daaraan. Hij was erg moe en had dus gepoept, vandaar na 20 min verschoond, kwam geen mondje terug gelukkig.
    Volgende fles afwachten dan maar..

Deel Deze Pagina