Overproductie en zuigbehoefte

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ffff, 21 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Dag allemaal,

Ik hoop dat iemand tips voor me heeft. Ik heb twee problemen, namelijk gigantische overproductie en een baby met steeds meer zuigbehoefte.

Voor de overproductie doe ik al aan blokvoeden a 4 uur, met 1 borst vanzelfsprekend. Desondanks heb ik eigenlijk altijd nog stuwing, gaan de zoogcompressen er met enorme hoeveelheden doorheen en is iedere nacht het bed nat.

Dat probleem wordt de laatste dagen verergerd door toenemende zuigbehoefte bij mijn dochter (10 weken). Ze sabbelt heel graag op mijn borsten, maar ik merk dat daar de productie enorm van omhoog schiet. Gevolg: zij boos, want er komt melk uit en dat wil ze helemaal niet, en ik pissig want ik zit nu met compleeeeet uit de hand gelopen overproductie. Ik vermoed dat ik met beide borsten tegen een ontsteking aanzit omdat ze gewoon totaal niet meer legen, voel ik beide al wat harde, pijnlijke plekken.

Ik dacht bovenstaande op te gaan lossen met een fopspeen, maar die weigert madam in alle toonaarden. Heb er 5 verschillende geprobeerd. Pink wil ze ook niet, en ik kan toch ook niet de hele dag met mijn pink in haar mond zitten?

Help :(

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik dacht ook meteen een speentje, maar goed dat werkt dus niet ;)
    Maar bij mijn jongste werkte het opeens wel, dus zou het wel blijven proberen.
    Ik vermoed dat je wel redelijk wat gekolfde melk hebt? Misschien dat in een flesje geven met een speen met een klein gaatje? Dan heb je in ieder geval wat minder het probleem van de overproductie. Maar ja, of ze het gaat pikken, dat weet je natuurlijk niet ;)

Ik heb ook altijd een flinke productie gehad, ik gebruikte tijdens het voeden voor de andere borst een grote spuugdoek, en bij het slapen bij allebei de borsten een grote spuugdoek in mijn bh ;)

Deze had ik:

KRAMA Waslapje - IKEA

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik had enkele maanden geleden hetzelfde probleem. Hier lukte het wel door een speentje van mam (heel rond) in zijn mond te proppen terwijl hij nog tegen mijn borst lag. Dus zodra hij even afhaakte, hem letterlijk foppen en dat ding erin duwen. Na een tijdje werd hij eraan gewoon en lukte het tutje gewoon ook.

4. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Thanks! In ieder geval blijven proberen met de fopspenen dus. En misschien moet ik even inventariseren welke merken ik allemaal heb gebruikt en er evt. nog 1 of 2 bij kopen om te proberen.

Ik heb niet superveel melk in de vriezer, ik geloof 700cc. Ik durf niet eens te gaan kolven om een voorraad aan te leggen omdat ik bang ben dat dat mijn productie weer verhoogt ;) Ik geef nu af en toe een fles uit de voorraad en kolf dan 10-20 cc meer af dan dat was, om zo heeeeeel subtiel meer bij te kolven. Ik was in een vorig leven denk ik een zeer succesvol melkkoe :( Mijn lijf denkt dat ik een drieling heb..

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar op twee maand hoef je toch nog helemaal niet te kolven? En al zeker niet om een voorraad aan te leggen. Mijn productie stabiliseerde trouwens wel rond drie maand. En daarna was het vooral handig: met één keer kolven heb ik meestal voldoende voor drie voedingen.

6. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik kreeg saliethee aangeraden door de lactatiekundige, maar uiteindelijk niet gebruikt, met blokvoeden was het toch voldoende gestabiliseerd. Ik heb ook gehoord van 1x per dag 'resetten', volledig leegkolven. Geen ervaring mee... Maar misschien kun je dat eens bespreken met een lactatiekundige of iemand van LLL, het lijkt me wel handig qua risico op borstontsteking anders, als ze nooit goed geleegd worden...
    Hier hebben ze uiteindelijk gelukkig wel speentje geaccepteerd, moest bij dochter wel eerst voorzichtig anders ging ze kokhalzen en eruit duwen, en beiden willen alleen maar difrax natural van wat ik geprobeerd heb, maar pakt ze die gelukkig wel goed.

7. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik moet binnenkort weer werken, dus moet wel een voorraadje gaan opbouwen ;)

Ik ben nu aan het blokvoeden a 5 uur :)$) en de stuwing wordt eindelijk weer wat minder. Ik kan weer mijn armen bewegen zonder dat ze pijnlijk langs mijn borsten schuren ;). Ik ben heel voorzichtig toch een speen aan het introduceren, en hoewel dat soms nog met wat gekokhals tegemoet wordt gezien, wil het soms ook een paar minuten lukken!

Volgende vraag: hoe zie ik met een fopspeen in haar mond nou of ze honger heeft? Hoe zie ik uberhaupt het verschil tussen zuigbehoefte en honger? (hoefde ik tot nu toe niet te zien want ik bood toch altijd de borst aan :p)

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tenzij je niet zou kolven op je werk, heb je geen voorraad nodig. Alleen voor de eerste dag. Daarna kolf je tijdens je werk in principe gewoon de voorraden voor de volgende dag.

Let ook op met een diepvries voorraad. Mijn zoon lust bijvoorbeeld geen diepvries melk. Dus ook daar is het handiger om op dag 1 te kolven en de dag daarna meteen te geven. Qua voedingswaarde heeft verse melk ook de voorkeur op diepvries.

Ik let er zelf op om hem nooit standaard een tutje te geven. En na een tijdje wordt hij het sowieso beu en spuwt hij zijn tut uit. Zéker als hij honger heeft. Normaal merk je dat wel.

9. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Honger/zuigbehoefte is lastig...
    Boos worden als er melk uit komt is duidelijk. En mijn ervaring is dat ze ook echt wel laten merken als ze honger hebben door te huilen/speen eruit werken.
    Als het wat minder duidelijk is let ik op het tijdstip, hoelang is de vorige voeding geleden. Vanaf 1,5 uur ofzo ga ik uit van honger, kort na een voeding is het vaak een beetje krampjes en dan erbij willen zuigen, ander huiltje en wat strekken soms, of ze is moe en wil tegen me aan liggen en beetje zuigen om in slaap te vallen. Is ook een ander huiltje dan honger. En ik let op hoe actief ze zuigt. Bij maar heel af en toe zuigen en sabbelen aan de borst haal ik haar eraf, bied speentje aan. Zuigt ze erg fanatiek op speentje, bied ik borst aan. Na een slaapje is het hIer meestal honger, na een tijdje wakker zuigbehoefte.

10. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Soothies al geprobeerd? Schijnen ze te verkopen bij de etos en die pakken ze soms wel. En inderdaad doen alsof je haar aan de borst legt, maar dan snel een speen geven.

11. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik ben op advies van een lactatiekundige inderdaad volledig gaan leegkolven (zo min mogelijk, dus liefst niet dagelijks maar bijv 1x per 3-4 dagen als het écht nodig is) en ooohhhhh wat een verschil :D

Het speentje pakt ze nu wisselend, maar in ieder geval genoeg zodat ik niet meer als levende speen wordt gebruikt en de 'ruzie' (;);)) omdat er melk uit komt die ze niet wil is voorbij. Blij!

12. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Kan ook zijn dat ze geen speen wilt omdat het een duimertje in de dop is. Mijn meisje moest ook niks van spenen hebben totdat ze uiteindelijk groot genoeg was om gericht haar duimpje in haar mond te doen.

13. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik heb die indruk soms. Ze kan haar vuist nu in haar mond krijgen en maakt daar indrukwekkende smakgeluiden op. Op datzelfde moment wil ze geen borst, pink of speen, ze lijkt die vuist gewoon echt heerlijk te vinden ;) Dus het zal inderdaad wel een duimer worden.

Ik baal een beetje want mijn broertje was een duimer, had altijd wondjes aan zijn duim omdat hij zo enthousiast was (nu littekens aan over gehouden :() en is er pas mee gestopt op zijn 8ste. Nouja, het kan vast ook minder 'dramatisch' verlopen met een duimer :p

14. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Fijn zeg, hele vooruitgang! Geeft vast rust :)

Deel Deze Pagina