Hoi meiden, Ik heb sinds 3 weken een heel lief jongetje in huis. We hebben ook al een peuter van bijna 3. Ik dacht dat ik alles van de vorige kraam- en babytijd nog wel wist, maar dat is helemaal niet zo. Het maakt me allemaal weer wat onzeker en van tijd tot tijd ook wel nerveus. En ik maar denken dat een tweede veel makkelijker ging... Ons zoontje is een lieve baby en hij huilt weinig. Hij krijgt flesvoeding. Momenteel krijgt hij 6 flessen van 120 + 4 aangeboden. Overdag drinkt hij daar soms met moeite 80 cc van op, om vervolgens 's nachts bijna 120 weg te klokken. Iemand enig idee hoe dit kan? Verder heeft hij een week 's nachts 5 uurtjes doorgeslapen en ineens werd het 4 uur en vannacht 3 uur. En dan merk je hoe verwend je was met 5 uren. Wil ik wellicht te snel een ritme voor dit mannetje? Is dit wel mogelijk? Ik lees veel dingen op internet en overal lees je wat anders, vandaar mijn bericht. De ene site zegt dat je zo snel mogelijk kunt beginnen met een ritme, weer een andere site zegt dat dit met 3 weken helemaal niet kan. Op het ene forum slapen baby's al door met een week terwijl andere baby's met een jaar nog niet doorslapen. Her en der lees je dat baby's een bepaalde hoeveelheid moeten drinken, weer ergens anders lees je weer dat het niet uitmaakt. Misschien laat ik me wel wat gek maken. In ieder geval merk ik dat ik wat nerveus word van deze vragen in mijn hoofd en besloot ik het maar eens op dit forum te plaatsen. Misschien herkennen jullie het. Bedankt voor het lezen in ieder geval!
Met 3 weken kun je nog niet aan een ritme denken.... ze moeten eerst hun eigen dag- en nachtritme in balans krijgen en dat heeft enkele weken de tijd nodig. Dus vandaar is het steeds wat anders qua tijden, komt vanzelf! Hier merkte ik vanaf 6 weken dat ik wat kon gaat sturen. Maar dan nog liet ik het helemaal aan haar over. Wanneer de moe was legde ik haar in bed, had de honger dan kreeg ze een fles. Ik weet nog dat zij minder dronk dan gemiddeld en ook heel wisselend. Heel normaal, je kindje drinkt precies wat hij/zij nodig heeft. Dus is je kindje verder in zijn normale doen, niet suf en heeft hij genoeg plasluiers, dan is alles in orde. Als ik één ding snel door had was dat toen ik alle zogenaamde regels overboord gooide alles veel beter liep. Je kindje vertelt je zijn eigen ritme. Ga er gewoon losjes mee om... vertrouw op dat wat je kindje je verteld en op je eigen instinct. Regels en info uit boeken zijn geen wetten maar hulpmiddelen. En doorslapen kun je al zeggen als ze 's nachts 5 uur aan één stuk doorslapen. Zo snel wordt dit al zo genoemd. Onze dame ging met 6 weken slapen van 19 - 3 uur en met 10 weken was het steeds met beetjes verlengd van 19 - 6-6:30 uur. Je ziet dat wij geen fles om 22 of 23 uur gaven. Dit deden wij bewust om haar eigen ritme te volgen. En om 3 uur eruit moeten vind ik minder erg dan verplicht opblijven tot 23 uur. Dan heb je toch al wat slaap gehad.
Hier toch vanaf dag 1 ritme! Eerste elke 3 uur voeden en de nacht wel op verzoek. Daarna werd het 4 uur overdag. Na 6-8 weken konden wij ook doorslapen! 23 uur laatste fles en 05/06 uur de eerste weer... En dat werd steeds maar later! Mbt het drinken, elk kindje heeft andere behoeftes. De stelregel gewicht x 150 ml is gemiddeld minimaal 120 Max 180...
Ja, je wilt te snel Ritme vanaf dag 1 is erg uitzonderlijk en daar moet je dus ook niet op gaan focussen. Groeispurts, ziekjes, pijntjes: gooit het eerste jaar allemaal nog roet in het eten (ritme ). Dus eenmaal doorslapen is geen garantie dat het zo blijft ook. Gemiddeld genomen is het zo dat baby's tussen de 6-9 maanden door gaan slapen. Dat betekent uiteraard dat er baby's zijn die dat eerder gaan doen, maar ook baby's die dat later gaan doen. Ritme zit 'm op dit moment vooral in voorspelbaarheid en vaste gewoonten/volgordes. Vaste(re) tijden komen daaruit doorgaans vanzelf dan. Go with the flow: honger=eten, moe=slapen en dan komt dat ritme vanzelf
Herkenbaar! Tegenstrijdige adviezen en informatie..pff. Heb ook lopen kloten met voeding (kv); wel of niet wakker maken (bij niet wakker maken resulteerde dit overdag in hele lange slaapjes 5+ uur en snachts elke 3 uur) wel of niet leren zelf in bed in slaap te vallen, hoe omgaan met 'drukte' en oppas...? Ik volg mn hart of moederinstinct en alle adviezen en informatie neem ik in me op en hier trek ik mijn eigen plan uit..
Zo herkenbaar! Ik vond de 1e 10 weken heeeeel erg lastig en dan had ik ook geen kind wat veel huilde ofzo. Maar ik was super onzeker en twijfelde aan alles wat ik deed. ( zo balen dat er geen gebruiksaanwijzing bij zo'n baby wordt geleverd ) Goede tip die ik toen kreeg, want werd ook gek van alle tegenstrijdigheden: kijk om je heen naar iemand waarvan jij denkt dat zij het goed doet en vraag alleen aan háár wat zij zou doen in een bepaalde situatie, want iedereen roept toch weer wat anders. Sterkte!
Ik vond het met de tweede ook lastiger dan met de eerste. Je moet namelijk met 2 kinderen rekening houden. Ik denk dat je een beetje mag loslaten. Alles is overhoop gehaald en dat is niet per se 123 weer op orde. Volg wat voor jouw werkt. Dat er verschillende hoeveelheden wordt gedronken vind ik niet vreemd. Jij eet toch ook niet op elk moment van de dag en alle dagen evenveel. Baby's zijn ook mensen. Ook het wakker worden wat elke keer wisselt is heel normaal. Ze zijn zelf ook nog aan het zoeken naar hun plekje. Volgens mij heb je een doodnormaal kind met een doodnormale moeder. Komt allemaal helemaal goed!
Lieve dames, Bedankt voor alle tips én lieve woorden! Ik moet het inderdaad wat loslaten. Vind ik moeilijk, hoor.... Maar het kan wel voor meer rust zorgen! Wat zou ik moeten zonder dit forum Ik merk dat ik me teveel aan vaste tijden vasthoud. Nu heeft Robin om half 5 gedronken, dan zou hij straks rond half 9 drinken en dan om half 1. En dan probeer ik meteen te bedenken hoe dat dan moet met de bedtijd van mijn dochter en die van ons en of ik hem om half 9 in bed leg of bij me houd op de bank. Precies, juist dit moet ik loslaten.... Go with the flow... Mooi voornemen voor het nieuwe jaar