Hai! Ik vraag me het volgende af: ben ik te voorzichtig/schoon met mijn baby van 3 weken? Ik heb een peuter van 2 1/2. Vandaag was ze op de creche geweest en had de hele middag buiten gespeeld. Ze wilde haar broertje bij zijn mond aaien (vingers kwamen bijna zijn mond in) en toen heb ik haar handje bij zijn mond weggehaald en gezegd dat ze eerst handjes moest wassen. Wel sneu, want ze bedoelde het heel lief. Ook heb ik liever niet dat andere kinderen aan zijn gezicht komen. Er is bijvoorbeeld een meisje in de buurt die meteen met haar hand de kinderwagen induikt om zijn gezicht aan te raken. Ik houd daar niet van en zeg dan dat ze wel mag kijken, maar liever niet aanraken. Ben ik te "schoon"?????
heb ik ook hoor , kleine meid (15maand) mag wel aan zen beentjes en buikje komen (zachtjes strelen ofzo) maar aan zen hoofdje , gezichtje heb ik het liever niet , en eerst handjes wassen of mondje als ze het wel eens doet of een kusje wil geven! andere mensen wil ik trouwens ook , niet aan het hoofdje of gezichtje hebben zitten ,
Van andere kinderen vond ik het op zo'n jonge leeftijd ook niet fijn als ze aan zijn gezichtje zaten. Van onze dochter........ Tja.......... Die hing dag 1 al met haar snottebellen in de wieg voordat ik er iets van kon zeggen. Ik probeer het wel in de gaten te houden, maar kan ook niet alles tegen gaan. Zeker niet nu hij naar het KDV gaat.
Ok, jij hebt dat dus ook. Ik begon heel erg te twijfelen aan mezelf omdat ik vandaag iemand met een pasgeboren baby (3 dagen oud) zag waar wel allerlei kindjes uit de speeltuin aan het gezichtje kwamen. De moeder (ik ken haar een beetje, is een leuk mens!) leek het helemaal geen probleem te vinden.
mijn zoon is 2 maanden vanaf dag 1 ben ik best makkelijk. ik laat hem inderdaad in het gezicht aaien door kinderen. ze hoeven niet eerst hun handen te wassen als ze niet te vies izjn in ieder geval. op je vraag te hygiënisch nee iedereen heeft zijn eigen opvoeding en dat kan je niet fout doen denk ik.
Ja, daar heb je ook gelijk in, maar ik wil niet te paniekerig zijn. Als ik hierin overdrijf dan wil ik daar graag wat relaxter mee om (leren) gaan namelijk.
Ik vind niet dat je overdrijft. Ik had toen mijn zoon zo jong was liever ook niet dat andere kinderen/mensen hem in zijn gezichtje 'aaiden'. Ik kan mij ook heel goed voorstellen dat je liever hebt dat je dochter eerst haar handen wast nadat ze heel de middag buiten heeft gespeeld voordat ze haar broertje aait.
Nee je bent helemaal niet te hygiënisch, ik vind het ook helemaal niet fijn als mensen gelijk hun handen uitsteken naar der gezichtje, Grrrrr
Nee hoor heb t nu nog steeds... Bij familie die ik 3x in t jaar zie en vooral bij oude mensjes... Dan sta ik in de lift en gaan ze aan m zitten... Lief bedoeld natuurlijk haha maat stiekem denk ik jak! Blijf af! Haha ik hou t dan ook goed in de gaten en mocht het te ver gaan zeg ik er wel wat van..
Ik kan er wel in komen maar wat doe je straks als je kind naar een leven gaat dan zit er wel meer als een kindje aan jou kind Kijk iks begrijp het wel maar je houd het niet tegen. Maar ik weet zeker dat als ik mijn peuter iedere keer zijn handen had laten wassen of er bij weg had getrokken hij echt wel een aversie tegen zijn zusje had gekregen
ja ik vind je wel te schoon. Maar dat komt omdat ik zelf niet zo ben. Mensen hoeven niet hun handen te wassen voor ze aan de kids komen (behalve bij mijn dochter maar die was prematuur). En ik stofzuig ook niet 2 x per dag al lijkt het hier af en toe wel nodig met al die kruimels... Mijn kinderen zijn eigelijk nooit ziek, waren ze dat wel geweest dan had ik misschien anders gehandeld.
Heb er nooit zo'n probleem mee gehad. Ok, echte pruthanden moesten eerst even gewassen worden, maar verder.. Nee, geen probleem. Wildvreemde die ongevraagd aan je kindje zitten kan ik niet waarderen, maar broertjes/zusjes die zitten wel vaker aan hun baby broertje of zusje met snottebellen, vieze handjes of duwen een niet geheel schoon speeltje van henzelf bij de baby. Ach, goed voor de weerstand
Bij zo'n jonge baby vind ik het van mijn eigen zoontje niet zo erg. Tenzij hij echt viezigheid aan zijn handje heeft hangen. Andere kinderen, en volwassenen ook trouwens, nee liever niet. Dan kun je zeggen "Ja maar later komt hij toch ook overal mee in aanraking blablabla". Dat is zo, maar later is het geen hele jonge baby meer.
Nee, wat je hier opschrijft vind ik niet overdreven. En ik ben totaal geen clean freak of zo, maar je kindje is pas 3 weken oud. Dan liet ik de oudste ook even de handen wassen na het buitenspelen, en zou ik ook tegen andere kinderen zeggen dat ze niet met hun handen aan het gezichtje moeten komen. Als je baby 2-3 mnd oud is wordt het een beetje anders (met 3 mnd gingen ze hier naar het kdv en daar krijgen ze ook van alles in hun gezicht/mond), maar 3 weken is nog zó ontzettend jong.
Bij de oudste was ik de eerste twee maanden net zo.. Alleen bij de jongste ben ik veeeeel makkelijker.. Onze zoon lag al te slapen toen we thuiskwamen en was niet wakker te krijgen (lag naast oma te slapen op de bank). De volgende ochtend zocht hij mama en ineens lag er een baby.. Helemaal enthousiast en gelijk met zn vieze neus (verkouden) er boven op.. e zit nu al een maand of 2 op de opvang en alle kindjes duiken direct in de maxi cosi als we binnen komen.. Ook met snottebellen en vieze handjes.. Ik hou het niet meer tegen.. Weerstand opbouwen Maar doe gewoon wat jij denkt dat het beste is.. Maar ik denk dat je ook weer niet 'panisch' moet worden als er wel een kindje met vieze handjes aan je kindje zit..
Dank voor de reacties! Tuurlijk snap ik dat hij later op het kdv met van alles en nog wat in aanraking gaat komen, geen probleem! Maar ik vind hem inderdaad nu nog wat jong. En mijn dochter had dus buiten gespeeld in de zandbak op het kdv (waar net krentenbaard heeft geheersd ook nog) Als mijn dochter gewoon thuis is en heeft gespeeld of een snotneus heeft ben ik niet zo benauwd hoor, alleen met vreemden en buitenspeelhandjes blijf ik toch eerst maar zo voorzichtig
Nee hoor, je bent niet paniekerig of te hygienisch. Nu is ons ventje 4,5 maand en stopt zelf alles in zijn mond, maar dan nog wil ik niet dat andere mensen hem op zijn mond een kusje geven bijvoorbeeld. Toen hij nog kleiner was wou ik het helemaal niet, aan zijn gezichtje komen. Nu hij "ouders" wordt ontkom ik er niet echt meer aan; alles gaat rechtstreeks het mondje in. Ik snap je dus wel hoor, je wordt er vanzelf wel wat losser in denk ik
mijn kinderen moeten ook hun handen wassen voor ze aan de baby komen. Gister wilde een vreemde inde wachtzaal bij de dokter hem beethouden ( wat ik al niet graag doe) en die stopte haar vinger in zijn mondje. Was boos vies mens !
Ik zou nog even opletten zeker omdat je oudste naar de chreche gaat. Die van mij ook, en de jongste lag toen ze 6 weken was in het ziekenhuis met rs virus. Nou had ze al wel een lagere weerstand dan een gemiddeld kind met 6 weken.