fopspeen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lizab, 19 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik hoop echt dat dit topic geen discussie uit gaat lokken oid, want dat is absoluut mijn bedoeling niet.

Maar de laatste dagen heb ik een paar keer opmerkingen van zeer verbaasde mensen gekregen dat onze F. geen fopspeen heeft. Eerst dacht ik nog dat het aan de mensen lag, maar ik ben op gaan letten en heb eigenlijk alleen maar baby's met fopspeen gezien. En dan met name baby's die al vanaf dat ze geboren zijn een fopspeen hebben of in ieder geval al vanaf de eerste week. Ik heb altijd geleerd dat een fopspeen niet wenselijk is bij bv (helemaal als je op verzoek geeft) behalve wanneer je kindje echt enorm veel zuigbehoefte heeft of hij gaat duimen (want een speen leer je weer sneller af dan een duim)

Nu vraag ik me dus af of jullie kindjes een fopspeen hebben, en waarom wel/niet?

2. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    hoi,
    mijn dochter heeft wel een speen maar is er niet heel dol op. heb hem na twee weken gegeven, wel bewust gewacht tot bv heel goed op gang was. nu gebruikt ze hem wel om in slaap te vallen, verder niet. maar ze valt natuurlijk ook vaak met een tepel in slaap. :)
    mijn zoontje had ook een speen, vanaf dat ie ca 10 dagen oud was tot 7 maanden, toen heeft ie hem ingeruild voor z'n duim. Hij gebruikte hem vaker dan mijn dochter, hij duimt nog steeds om in slaap te vallen en als troost.

3. silly88

silly88 Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.429
    0
    0
    hier ook een speentje. maar hij wil hem eigenlijk alleen als ie kramp heeft, als ik hem tussendoor geef aan hem gaat ie heel vies zitten kijken :p dus dan hoedt ie hem ook niet

4. fafje

fafje Niet meer actief

ja hier ook geen speen maar toen hij ineens ontroostbaar was wil hij het heel graag om zn pijn op af te zuigen leek wel.. ( later bleek verborgen reflux)...
    Nu soms met inslapen, of als ie heeel moe is of last heeft van krampjes...dan zuigt 3 x en valt inslaap en spuugt em direct uit...heb idd het idee dat hij wienig zuigbehoefte heeft door de bv...en dus alleen wilt voor troost zo nu en dan
    Want de meeste slaapjes valt ie zonder speen inslaap...vooral als ie wakker in bed ligt en zelf in slaap gaat vallen..
    Maar vooral als ie wat jengelig is of sjaggo ofzo...dan pakt ie em wel..maar vaak moet ie ook kokhalzen en als ik em aanbied houdt ie zn lippen stijf op elkaar...maa ik heb em wel...gewoon voor het geval

Ik heb alleen ook een vriendin die de speen constant aanbied terwijl haar kindje gewoon rustig ligt of 1 hik geeft...dat lijkt me onnodig..maargeod ieder zn ding...
    Ik vind het namelijk ook nie erg als mn kindje ff moet huilen als ik bijv in een winkel ben...ik grijp dan niet gelijk naar de speen...maar kan me voorstellen dat sommige dat wel doen

5. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Mijn dochter had echt extreme zuigbehoefte.
    Dacht in de zwangerschap ook; een speen is niet nodig.
    Maar daar kwam ik snel van terug. ;)
    Merk nu trouwens goed dat het heel snel minder wordt, nu heeft ze hem eigenlijk bijna nooit meer.

6. kiddie

kiddie Niet meer actief

Hier geen speen. Ze had ook behoorlijke zuigbehoefte, maar heb gewoon altijd de borst gegeven.. Later, na een paar maanden hoefde ze hem niet meer.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier ook grote zuigbehoefte maar speen ho maar, ze spuugt hem altijd meteen weer uit. Mijn vingers wilde ze wel, maar de speen niet. Ik ben absoluut niet tegen een speen, maar goed, nu ze hem toch niet wil is het wel makkelijk dat we hem straks niet af hoeven te leren.

8. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik had net een erg zware zwangerschap achter de rug toen ze dus extreme zuigbehoefte had, vooral snachts. Dus buiten de voedingen (iedere 2,5 uur) om wilde ze nog blijven zuigen en dat trok ik niet.
    Dus hier heeft ze al vrij snel een speen gekregen. Heb er echt nooit spijt van gehad want zoals ik al zei heeft ze hem nu eigenlijk al bijna niet meer. Een half uur per dag is veel.

Hoe heb je dat uiteindelijk dan opgelost Eylem? De hele dag met je vinger in haar mondje gezeten? Dan ben ik toch blij dat Yasemin de speen wel wilde haha.

9. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Tygo heeft ook een speen (platte van Avent), hij dronk zo'n beetje ieder uur in het begin en was blij dat de kraam zei dat hij best een speentje 'mocht'. Hierdoor kon ik af en toe ook een beetje bijkomen want hij had zo'n enorme zuigbehoefte.. had anders niet eens tijd/mogelijkheid om te douchen oid.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Beide kindjes heb ik wel eens een speentje aangeboden, beide kindjes wilden er niets van weten. Oudste gebruikte hem wel eens op het kdv (maar toen was hij dus 3 maanden en ouder), maar nooit langer dan een minuut of 5. Jongste wil 'm helemaal niet, maar zij zuigt af en toe op haar duim of andere vingers.

Bij beide hebben we de eerste tijd (naast borst) op onze pink laten zuigen, m.n. oudste vond dat héél fijn. Na een maand werd zijn behoefte daaraan geleidelijk minder en voor hij 3 maanden oud was, was hij er helemaal van af. Jongste was er al eerder helemaal klaar mee, maar die gebruikt dus soms haar eigen handjes.

Ik vond het op zich wel handig om iets aan te bieden naast de borst, om de zuigbehoefte op te vangen. Mijn melk schoot nogal overvloedig toe, en als je baby dan geen honger/dorst heeft, maar wel wil zuigen, leidt dat tot een hoop verslik en gehuil. Speentje had van mij best gemogen, maar die 'lustten' ze dus niet.

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier de eerste weken ook geen speen: wilde ze niet, snapte ze niet etc. Maar na een tijdje had ze hem vooral even nodig om 's avonds in slaap te vallen....
    Dat doet ze nog steeds, al spuugt ze hem ook steeds vaker meteen weer uit. Pakt ook regelmatig haar linker duimpje tegenwoordig...
    We hebben een speentje in haar bed liggen en eentje in de wagen/maxi-cosi voor als we onderweg zijn.

12. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    wij gebruiken geen speen. Ze heeft de borst als ze hier behoefte aan heeft, en dat is genoeg voor haar.

13. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier ook geen speen gebruikt. Hier was idd de borst ook goed genoeg en af en toe een keer de pink, maar dat was maar echt af en toe.
    Duim heeft ze heel af en toe gepakt maar nu ook niet meer. We hoeven dus niets af te leren zowel duim als speen niet.
    Het is idd zo dat er heel veel baby's wel een speen hebben, valt mij ook op.

14. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Beide kids nooit een speen gewild. Wel als gevolg dat ze beide zijn gaan duimen!

15. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Grappig om te lezen dat ook hier veel kindjes een speen hebben. Ik heb altijd geroepen dat als het nodig is ik zonder twijfel voor een speen zou kiezen hoor, heb er echt niks op tegen, kan me er alleen wel wat aan irriteren als zo'n pasgeboren baby meteen een speen in zijn/haar mik geduwd krijgt. Het is zo vanzelfsprekend blijkbaar.

16. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik gaf Julia in het begin geen speen, wel mijn pink. Dit heb ik ong. 5 weken volgehouden. De wijkverpleegkundige vroeg aan mij waarom ik haar geen speen gaf; lelijk gezicht, baby raakt "verslaafd", 's nachts steeds de speen geven enz.
    Toen kwam ze met haar argumenten; kleinere kans op wiegendood, pink is onhygienisch, meer kans op duimzuigen.
    We hadden een speen thuis dus heb ik het geprobeerd, dit beviel goed.

Ze krijgt de speen alleen bij het slapen gaan. Komt er ooit een 2e, wil ik toch proberen zonder speen, want ik merk dat mijn meisje toch niet kan slapen zonder haar speen.

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Joh je wil niet weten hoe vaak ik die speen in haar mond heb gestopt (en hoe vaak ze hem weer uit heeft gespuugd :D ). Nee ik heb niet de hele dag aan haar vast gezeten gelukkig maar als ze huilerig was of niet kon slapen was het dus wel op mijn vinger zuigen. En nu nog steeds. Als ze mijn vinger te pakken krijgt dirigeert ze die inmiddels zelf naar haar mond haha, en als ze 's nachts wakker wordt is een paar keer op mijn vinger zuigen meestal genoeg om weer in slaap te vallen. Ik merk wel dat haar zuigbehoefte nu minder wordt, gelukkig.

18. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    De eerste paar weken wilde Muppie niks van een speen weten, die spuugde ze met een vies gezicht uit. Nu geven we haar af en toe 's avonds de speen, dan kan ze soms een beetje onrustig zijn en zuigbehoefte hebben. Overdag heeft ze de speen niet nodig.
    Ik heb liever dat ze een speen heeft dan haar duim, want anders krijgt ze later problemen met haar gebit. En een speen is makkelijker af te leren dan een duim.

19. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier een dochter met veel zuigbehoefte en ik denk dat ze een week oud was toen ze een speentje kreeg. Eerst legde ik haar steeds aan maar dan bleef ze de melk uitspugen.
    Vanaf 6 maanden krijgt ze 'm in principe alleen op bed en soms in de auto of wandelwagen als ik wat langer wegmoet en niet op tijd terug ben voordat ze moe is.
    Het lijkt erop dat ze nog best wel zuigbehoefte heeft dus afleren zit er hier nog niet in. Duimpje pakt ze soms, maar om in slaap te vallen wil ze de speen.

Van tevoren wilde ik hier eigenlijk geen speen maar nu vind ik het eerst wel prima en misschien dat we rond een jaar kijken of we 'm eruit kunnen krijgen.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik wilde de kinderen nooit een speentje geven, maar ik heb altijd veel melk gehad en de kinderen dronken meteen al heel goed. Dus na 5 minuten drinken waren ze klaar, wel heel veel zuigbehoefte nog, maar geen zin meer in melk. En ik werd het op een gegeven moment wel zat om telkens met m'n pink in hun mond te zitten. Bovendien waren ze allebei erg onrustig en vonden ze troost met een speen, wat ze aan de borst niet konden krijgen (want veel melk en dat wilden ze op dat moment helemaal niet.
    Eva kreeg met 3 weken een speentje, Lisa met ongeveer 5 weken (eerder wilde ze 'm niet). Eva ging met 5 maanden duimen, Lisa met 3 maanden.

Deel Deze Pagina