onze dochter is nu net 7 maanden en krijgt volledig borstvoeding (en zins week of 6 vast voeding) ze kwam altijd 2 of 3 x snachts om te drinken (slaapt met haar bedje naast ons bed) vond dit totaal niet erg, ze dronk meestal 5 minuten en sliep weer verder in dr eigen bedje. alleen zins week of 4 echt drama, overdag is ze standaard na 3 kwartier slapen wakker. als ik haar dan aanleg valt ze weer in slaap en slaapt ze nog een keer 3 kwartier. savonds gaat ze rond half 10 dr bed in (wil echt niet eerder) slaapt dan tot 12 uur gewoon in dr eigen bedje. daarna begint de drama. wil dan alleen maar bij me slapen en slaapt onwijs onrustig. wil ook elke 3 kwartier drinken, ene keer drinkt ze paar slokken en andere keer drinkt ze meer. laten huilen werkt averechts. slaapt ze daarna nog slechter. dit breekt me echt op. iemand tips? want slaap eigenlijk alleen tussen 10 en 12 snachts. heb ook nog een peuter dus overdag slapen gaat helaas ook niet. hooguit als de peuter een keer ochtendje naar schoonmoeder ofzo gaat. fles accepteerd ze trouwens niet
Ik ben bang dat ze gewend is om aan de borst in slaap te vallen.. Heeft ze een vast schema? En ook een avondritueeltje?
echt vast schema heeft ze niet. voed haar echt op verzoek. ja daar ben ik ook bang voor. maar hebben geprobeerd om haar te laten huilen (al ben ik daar opzich tegen maar ja je moet wat) maar dan word t alleen maar erger en slaapt zij niet meer en ik dus al helemaal niet. avond ritueel hebben we. is verder ook niks veranderd. daarvoor ging t super
Ik raad je het boek; baby in een droomritme aan. Daarin heb je een duidelijk overzicht hoe je langzaam an een ritme kan opbouwen, je heb 3 verschillende methodes erin, je hoeft dus niet altijd laten huilen. Ik vind "huilen" een groot begrip, je heb zeuren, huilen, pure paniek. Hier werkte de 5 minuten regel perfect, bij zeuren liet ik hem lekker liggen, bij huilen om de 5/10 min terug, pure paniek gelijk oppakken en als hij rustig is terug.. Het gebeurt ook niet in een dagje hé, vaak moet je effe doorzetten, G sliep niet in bed en zelfstandig slapen ging al heeeelemaal niet, sinds een ritme heb ik zo'n uitgerust kindje.. Kindjes die zelfstandig in slaap vallen slapen vaak ook beter dus langer.. Sterkte in iedergeval (-:
Mijn zoontje viel ook alleen aan de borst in slaap. Ik heb de methode: "slapen zonder huilen" toegepast, want ik wil mijn kinderen niet laten huilen. Het heeft wat moeite gekost, maar uiteindelijk heeft hij geleerd om zonder mij in slaap te vallen. De methode werkt ongeveer zo: Je legt je kind aan om te drinken en als hij bijna in slaap valt dan koppel je hem af. Gewoon vinger in zijn mond en dan je tepel eruit halen. Als hij protesteert, leg je hem weer aan en wacht je tot hij weer bijna slaapt, dan koppel je hem weer af. Als hij protesteert, leg je hem weer aan en wacht je tot hij weer bijna slaapt, dan koppel je hem weer af. Als hij niet protesteert, dan leg je hem in wakker bed. De eerste week had hij veel protest en duurde het ook echt langer om hem in bed te krijgen. De tweede week veel minder protest. De derde week geen protset meer en begon hij 's nachts minder vaak te komen. Vanaf de vierde week kwam hij nog maar 1 keer per nacht. Hij werd vanaf de 4de week vast nog wel eens wakker maar dan kon hij zelf weer inslapen. Laten huilen heb ik nooit gedaan. Een kindje huilt niet voor niets, die heeft gewoon even zn papa of mama nodig. Maar sommige moeten wel leren hoe ze zelf in slaap moeten vallen. Huilend in slaap vallen vind ik zo zielig, het kan ook rustig en vertrouwd.
Maar het hoeft toch niet OF aanleggen OF laten huilen te zijn? Daar zit nog een wereld van mogelijkheden tussen. Misschien kun je ook proberen haar in haar bed te troosten zonder aanleggen (tenzij ze echt honger heeft natuurlijk!). Of wat DeeDee adviseert, dat klinkt ook erg goed. Ik denk wel dat je je erop in moet stellen dat het even tijd zal gaan kosten en niet na bijvoorbeeld al 2 dagen er vanuit gaan dat het niet gaat werken.
deedee: dat is inderdaad wel een goed idee. verder ga ik t maar proberen te accepteren en eerst zoren dat ze langere blokken bij mij in bed ga maken voordta ik haar weer in dr eigen bed ga leggen. Het is of huilen of aanleggen snachts verder is ze namelijk niet te troosten. nandanovember: regeldagen duren geen 4 weken toch? Huisarts geweest en dat was allemaal goed zover ze kon zien. ze gaf nog als tip om dr toch ff 3 dagen achter elkaar 1 zetpil te geven om te kijken of het toch geen pijn is, maar weet niet of ik dat wel zomaar wil.