Onze dochter slaapt heel goed maar het inslapen is - met name overdag - moeilijk. Ze valt eigenlijk alleen in slaap in onze armen of als we haar hoofdje strelen. We herkennen het onmiddellijk als ze moe is dus het tijdstip waarop we haar in bed leggen is goed (niet te snel of te laat). Iemand tips om haar te leren hoe ze zelf kan inslapen? Of is dit onzin en moeten we haar gewoon "helpen"?
maddox had dat ook..viel alleen dmv sussen inslaap. maar dat hebben we toen afgebouwd met ongeveer 3 maanden. we gingen steeds minder vaak en korter sussen. nu leggen we hem in bed..hij brabbeld of huilt dan nog even maar na hooguit 10 min slaapt hij. je zou dat kunnen proberen..iets korter sussen en dan in bed leggen. want nu kent ze haar bedje eingelijk niet want ze slaapt al wanneer jullie haar erin leggen. als je haar wakker in bed legt weet ze binnen de kortste keren waar een bedje voor is en weet dan ook dat het bedtijd is.
Hoi Lennylenn, Thanks voor je reactie. Dat is het m dus, Indie kent haar bedje heel goed. 's Avonds is er amper gesus nodig en zelfs als ze in mijn armen indommelt leg ik haar in bed nog voor ze volledig is ingeslapen. Ze doet ook altijd nog heel even haar oogjes open zodra ze het matras voelt. Ik vind het ook niet zo erg als ze nog even ligt te pruttelen (heb daar geen last van) maar meestal slaat dat na een minuut of wat om in echt huilen met dikke tranen en dan pak ik haar dus wel op.
Mijn dochter had dat ook op die leeftijd tot ik er eigenlijk genoeg van had. Ik heb haar toen gewoon in bed gelegt en even aan laten modderen. Ja ze huilt wel maar dit is inmiddels ook maar een 2 minuten en dan worden de pauzes al langer en langer tot ze na 10 minuten in slaap is gevallen. Dit heeft wel even geduurd hoor want dat gaat natuurlijk niet meteen vanzelf. Ik liet haar 10 minuten modderen mits ze niet na 5 minuten overstuur was en dan ging ik even naar haar toe om haar een aai over haar bolletje te geven en haar speen. De eerste keer ben ik 4 keer de trap om geklommen tot ze uiteindelijk in slaap was gevallen. Ze sliep toen meteen 2 uur achter elkaar terwijl dat voorheen steeds een half uurtje was. Ik denk dat het meer een knop is die je bij jezelf om moet zetten om vol te houden dan dat je kindje er last van heeft. Mits verantwoord he want overstuur laat ik mijn dochter ook niet worden.
Mijn kleine mannetje is nog maar 8 weekjes en s'avonds in zn bedje slapen is geen probleem. Maar tot voor kort was s'middags in zn eigen bedje slapen echt not done! Hij sliep s'middags wel heerlijk in mijn armen, maar zodra ik hem dan in zn bedje wilde leggen was het brullen geblazen! Tot ik er sinds vorige week echt zat van was, want op die manier kom je s'middags nergens aan toe! Toen ik merkte dat hij moe begon te worden heb ik hem naar bed gebracht. Nou lees ik hier vaak dat moeders vinden dat je je kindje niet moet laten huilen, maar daar ben ik het niet mee eens. Tuurlijk is het niet de bedoeling dat je ze uren laat huilen en helemaal overstuur laat worden. Maar even laten huilen, en af en toe even het kamertje binnenkomen om een aai over de bol en een speentje te geven is echt geen probleem als je het mij vraagt. Op deze manier heb ik het ook gedaan, en mijn kleine ventje slaapt nu gewoon zelf in, zonder te huilen!
SYRV, zo heb ik het ook gedaan toen Kenji een periode had dat ie niet wou gaan slapen. Nu huilt ie soms nog als ie naar bed moet, maar na 10 minuten is het al over hoor. Ik denk eerlijk gezegd dat het komt door al die verhalen die de wereld ingestrooid worden. Dat baby's van laten huilen hechtingsproblemen kunnen krijgen enz. Maar met mij en mijn man is ook alles goed gekomen, en ons lieten ze ook huilen als baby.
De sterrendroom van FisherPrice is een idee. Projecteert allerlei figuurtjes op het plafond en van de natuurgeluiden zijn ze zo onder zeil. Fisher-Price sterrendroom
We hebben de sterrendroom, maar helaas wil er niet mee slapen.. Hij kijkt er een tijdje naar en begint vervolgens te huilen..
Ben het eens met de meiden dat huilen echt niet verschrikkelijk is of erg. Mijn ouders passen 2 avonden in de week op en ik weet dat mijn moeder er een handje van heeft om haar na 2 minuten weer op te halen. Ik was daar laatst en bleef eten dus madam werd moe en ik heb haar daar in haar bed gelegd. Mijn moeder stond na 2 minuten huilen alweer bij de trap dus ik heb haar halt geroepen. Mijn dochter heeft het gewoon even nodig om te huilen ook al is ze verschrikkelijk moe. Daarmee wil ik niet zeggen dat jullie kids dat nodig hebben maar inderdaad probeer het eens en kijk na 5 minuten of er stiltes tussen het huilen vallen en hoe je kindje huilt. Dat doe ik nog steeds en als de pauzes langer worden dat wacht ik het nog 5 minuten af maar vaak slaapt ze dan al. Ik had trouwens ook die mooie sterrendroom maar had de laatste dagen steeds ruzie met die beestjes dus hij is er nu net af hahaha. Oh en de klamboe ook want die is ze aan het opeten *proest*
Daan viel altijd bij ons in de armen in slaap, al vanaf het begin in het ziekenhuis. Klaarblijkelijk vond hij dat het prettigst. Maar op een gegeven moment vonden wij ook dat we daar een stokje voor moeten gaan steken. En zochten ook naar een manier. Daan hoefde niet zo zeer snachts in een slaapzak want hij bleef netjes liggen, maar op een of andere manier wilde ik hem iets geven zodat ie wist, oh nu meent mama het nu moet ik slapen, dus ben ik hem in een trappelzak gaan leggen voor de nacht. Inmiddels zijn we een maand verder en ben ik het af gelopen week gaan proberen dit dus ook op de dag te doen. Dus legde ik hem elke keer als het tijd was om te rusten , wakker in zijn bedje, met zijn trappelzak zoals ik dat savonds ook deed, met zelfde ritueel even wat drinken, schone luier ect. en het werkt. Hij gaat nu elke keer slapen als ik dit doe. Misschien helpt dit idee. Maar vandaag was weer een goed voorbeeld dat een uitzondering ook niet erg is. Mijn vriend was gister niet thuis toen Daan naar bed moest, en vandaag hele dag ook weg. Daan sliep hele dag prima, geen probleem. maar nu net, uitgerekend wel. hij wilde maar niet slapen en vond steeds wel iets nieuws om wakker te blijven. Gezien wij toch vroeg op bed liggen vandaag, hebben we hem lekker tussen ons in genomen en hij pakte papa bij een hand, mama bij de ander, en viel direct in slaap echt SUPER lief. dus ja uitzonderingen dat ie eens een keer niet direct in bed slaapt. mag best
oow oke!!! snap wel het wel hoor dat je haar oppakt als ze zo huilt. dat doe ik ook.hmmmm wat zou nog meer kunnen helpen. mischien is ze wel bang dat je nooit meer terug komt? klinkt gek maar voordat ik maddi in zn bedje leg praat ik nog even met em..slaap lekker mn liefste mama hou van jou. nu ga je lekker slapen want alle andere babys slapen nu ook daar wordt je nog groter en sterker van. en mama gaat niet weg hoor ik ben heeeel erg dichtbij je. en dan lacht hij altijd even heel lief en gaat dan slapen. dus wie weet.... mischien is je meisje wel bang ofzo dat je niet meer terug komt? ps. ze heeft wel echt een ontzettende mooie naam zeg!!!!!
Hey allemaal, Heerlijk om te lezen dat zoveel ouders dit "probleem" kennen! Ik ga gewoon verder met dingen uitproberen. Elk kindje is natuurlijk weer anders en andere dingen zullen werken. Vind het wel een leuk draadje om open te houden dus als iemand nog tips heeft, leuk! @Lennylenn: dank je voor je compliment!