Wanneer over naar 4 flessen ipv 5

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Juneau, 7 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    #1 Juneau, 7 nov 2016
    Laatst bewerkt: 7 nov 2016
    Mijn dochtertje is nu 10 weken en drinkt 5 x 180+6. Het is een flinke dame, ze is afgelopen vrijdag gewogen en woog 6400kg. Ze krijgt haar flesjes op de volgende tijdstippen (ik hou niet nauw vast aan deze tijden, maar voed eigenlijk op verzoek, maar ze heeft uit zichzelf het volgende ritme ontwikkeld):
    - 0700 eerste fles
    - 1000
    - 1300
    - 1700
    - 2000 laatste fles
    (tijden kunnen soms afwijken)

Ik merk echter sinds een paar dagen dat ze de fles van 1700 niet echt wilt. Ze geeft geen hongersignalen aan, hapt niet als ik de fles in de buurt van haar mond breng en gaat huilen wanneer ik de flessenspeen in haar mond stop. Uiteindelijk lukt het mij om haar te laten drinken (na veel gepush), maar dan drinkt ze de fles niet leeg (laat iets minder dan de helft staan) en is daarna niet te genieten.. alsof ze het dus niet prettig vindt dat ik haar als het ware geforceerd heb te drinken. Daarna blijft ze dus jammeren en huilen en wilt ook niet meer slapen (voorheen sliep ze dus na dit flesje tot haar laatste fles).

Ik dacht eerst dat het iets tijdelijks was, maar vandaag precies hetzelfde. Toen bedacht ik me dat het dan wellicht handig is om die fles over te slaan en over te gaan op 4 x 210? Maar ik lees overal dat dit pas met 6 maanden gedaan wordt over het algemeen.. Maar ik vind het zo onnatuurlijk om haar een fles te forceren. Iets later de fles aanbieden dan 1700u werkt niet (al geprobeerd). Ze wil echt pas rond 2000 weer drinken en slaapt dan door tot 0700.

Wat te doen? Overigens drinkt ze alle overige flessen helemaal leeg en vaak lijkt ze nog onvoldaan als het op is. Als iemand een ander suggestie heeft, heel graag!

2. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Misschien de fles van 13:00 verkleinen? Ipv 180 naar 120 of 150 gaan? Misschien dat je kleintje dan om 17:00 wel de fles wil.
    Ik zou de flessen nog niet omhoog doen. Voor een kindje van 10 weken vind ik 180/6 al vrij veel.

Ons zoontje was ook flink, maar dronk wel minder dan dat. Ik kan me even niet herinneren hoeveel dit precies was.

Als jouw kleintje de nacht door kan komen vanaf 20:00 uur zou ik het zo laten, maar zeker nog niet naar vier keer 210/7. Onze kleine is nu zes maanden en krijgt nu vier keer 180/6 met fruit, groente en een paar stukjes brood. Hoe meer melk ik zou geven, des te minder hij eet van de groente en fruit.

3. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Oh sorry, lees nu pas dat je kleintje nog onvoldaan lijkt. Gaat ze hierna ook huilen dan dat ze nog honger heeft? Zou anders even contact opnemen met cb. Om nu al rijstebloem in de fles te doen, lijkt mij met tien weken ook wat vroeg.

4. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Bedankt voor het meedenken! Ja, bij de meeste flesjes huilt ze overdag. Omdat ik haar niet meer wil geven, dan troost ik haar een beetje en dan gaat het wel weer. Minder geven overdag kan ik wel proberen, maar aangezien ze dus nu al bij veel flesjes onvoldaan lijkt ben ik bang dat dat niet gaat werken. Alhoewel ik niet 100% zeker weet dat ze huilt omdat ze nog honger heeft, maar het lijkt mij het meest plausibele omdat ze meteen gaat huilen als ik de fles uit haar mond neem.

Ik vind 4 x 210 ook veel. Als het geen invloed zal hebben op haar groei, kan ik ook gewoon het avondflesje dus laten vervallen en bij de overige flesjes de hoeveelheid zo laten. Maar ik ben dus bang dat als ik haar ineens 4 x 180+6 geef, ze ineens afvalt of niet meer goed groeit.. Weet niet of dat een reëel beeld is eigenlijk.

5. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Vanaf wanneer mag je eigenlijk overstappen op 4 x 210? En waarom is dit bij een jonge baby nog niet wenselijk eigenlijk?

6. Love1990

Love1990 Niet meer actief

210 vind ik persoonlijk wel erg veel. Misschien toch echt even je dochter volgen, 17.00 geen honger? Dan wachten totdat ze wel aangeeft honger te hebben. Verder geen tips helaas over de grote van de flessen, hier een meisje van 12 weken die maar 100-130ml per voeding drinkt (5x)

7. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Vanaf wanneer dit 'mag' weet ik niet. Bij mijn kleintje zou het mogen, maar het is niet nodig. Hij laat nu ook nog wel eens restjes staan. Bij een jonge baby is het maagje nog erg klein en dit moet langzaam worden opgerekt. 210/7 is een enorme plens in zon maagje. Maar goed, ik ben geen arts oid. Dus in jouw geval zou ik het cb even contacten.

8. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ben ik het mee eens. Kleine flesjes wil misschien niet, dan even kijken wanneer je dochter wel honger krijgt. Misschien zie je zo een patroon hoeveel uur ze er tussen houdt.

9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Je dochter is nog heel jong en ritmes veranderen voortdurend bij jonge baby's. Dus ik zou haar volgen en kijken wat het ritme wordt. Zo hoef je niks te forceren en misschien komt ze gewoon weer op 5 flessen uit.

10. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.634
    5.661
    113
    Ik heb nooit 210 gegeven, vind ik te grote flessen. Hier ging ze pas naar 4 flessen toen ze begon met hapjes rond de 4 maand. Daarna naar 3 flessen met 6 maanden toen ze volop warm eten at en brood.

Flesje van 17.00 hoeft toch niet helemaal op? ik gaf 5 flessen en ze liet gerust ook staan.

Deel Deze Pagina