Hallo mama's hier Even een vraagje en wat ervaringen van mede mama's Mijn zoon is 16,5 maanden oud. Praten of echt woorden zeggen doet hij niet. Wat hij wel goed kan zeggen is mama , af en toe papa (maar die noemt hij liever ook mama) en die. Hij wijst naar alles en zegt dan die die die...... Hij brabbelt de oren van je hoofd maar je kan er niks van maken wat hij nou eigenlijk bedoeld. Hoe zit dat bij jullie dreumesjes?
Onze dreumes praat ook veel gebrabbel. Ze maakt wel steeds meer duidelijk wat ze wil en ze herhaalt vaak woorden fonetisch.
Ik heb een enorme prater. Ze zegt nu 41 woorden en 2 zinnetjes van 2 a 3 woorden. Ons neefje van ruim 2 zegt ook nog niet veel, maar cb zegt dat het niet erg is dus zal me geen zorgen maken als ik joi was. Komt vanzelf hoor
Dochter is nu 15 maand en zegt mama, papa en bal. That's it. Maar ze kan heeeeel goed duidelijk maken wat ze wil
Komt vanzelf. Onze jongste van 16 maand zegt al wel heel duidelijk bal, mama, papa, luier, nee, haar eigen naam, naam zus, die, daar. Maar echt woordjes en/of zinnen tellen doe ik niet aan, dat vind ik zo'n flauwekul. Elk kind is anders en ontwikkelt elk gebied in zijn of haar eigen tempo. De een is sneller met kruipen, lopen dat soort dingen, en de ander kan weer iets anders heel snel.
grappig, dat woordje bal. Dat lees ik zo vaak dat kinderen dat al vroeg zeggen. Dat is blijkbaar ook een primaire levensbehoefte naast papa en mama. Echt komisch vind ik dat
Mijn dochter is bijna 16 maanden en zegt een woord of 25 schat ik. Ook dingen als 'koek op' , 'papa weg' en 'Lou ook'. Daarentegen loopt ze nog steeds niet (zucht...). Ieder kind doet het op z'n eigen tempo. Zou me pas zorgen gaan maken als hij niet zou brabbelen, maar volgens mij praten jongetjes vaak wat later dan meisjes, toch?
Ons zoontje zegt ook nog weinig woordjes.Hij zegt mama, papa en eten. brabbelt wel heel veel, dan heeft hij hele verhalen. De oudste was heel snel. Die was anderhalf en daar kon je hele verhalen meevoeren. Onze tweede en derde waren laat met praten rond de 2 jaar.
Luc zegt nog maar 1 woordje en dat is kijk. De hele dag is het kijk, kijk, kijk Dus ook nog geen papa of mama
Hier een meisje van 18 maanden met een woordenschat van ongeveer 80 woorden en ook duidelijk. Het komt allemaal vanzelf, niet druk maken dus.
Hier ook bijna niks hoor: papa (soms), mama, die, klaar, uit, aai, ja, nee, bah en kus. En mij. Ene dochter probeert mij na te doen als ik zeg: goed gedaan.... Dan wordt het: goitgeda haha Maar ik merk langzaam aan wel dat ze meer gaan begrijpen en dat vind ik belangrijker. Als ik zeg: waar is je pop? Dan gaan ze allebei hun pop halen. Als ze klaar zijn met eten of drinken, zeggen ze klaar en geven ze hun beker aan mij. Pas zag mijn dochter op tv een boek dichtgaan en zei ze: uit. En als ik vraag om een blokje dan pakken ze dat steeds vaker. Ik vind het dus belangrijker dat ze dingen gaan begrijpen dan dat ze daadwerkelijk de woorden al gebruiken. Dat komt vroeg of laat wel goed. Het "ergste" wat er kan gebeuren is dat ze er hulp bij nodig hebben...
Hier met 24 maanden veel gebrabbel en weinig van te maken. Nu 3 maanden verder zegt hij veel woorden en ook 2 woord zinnen. Dus het komt echt vanzelf goed. Veel praten en boekjes lezen schijnt te helpen
Onze dochter praat weinig. Ze brabbelt veel onverstaanbare dingen haha. Ze zegt heel vaak baby en mama en papa. Andere woorden nog niet gehoord. Maar als we aan haar iets vragen, dan weet ze heel veel, wat ze met gebaren duidelijk maakt. Het komt vanzelf wel!
Onze zoon is 16mnd is hier is het PRECIES hetzelfde. Enige misschien nog: zegt standaard "bah" naar de lamp en "GOK" naar de klok. Ook "nee" gebruikt hij heel bewust! Verder dus heel veel geklets en gebrabbel. Ook wijzen en "die" en "dees" heel soms papa of mama. Kan het wel maar zegt t zelden
Dochter hier brabbelt ook nog veel in haar eigen taaltje hoor, maar wel elke keer weer andere ''klanken'' daarnaast zegt ze wel duidelijk, mama, papa, opa, bal, poes, die, daar, kijk is. Ieder kind is anders. Over hele zinnen etc maak ik me nu nog niet zo druk...Komt strakjes allemaal vanzelf
Hier ook een dochter van 18 maanden en vergeleken met haar broer op deze leeftijd praat ze iets minder. Ze zegt: papa, mama, opa,oma, naam broertje, Pippa, Kate, bal, die, bah, lekker, ja, nee, weg, neus, lamp, hap, pinpas , auto, pop, mee, daar, op, ik, eigen naam, mij, nu,ook Ze begint nu sinds twee weken ook kleine zinnetjes te zeggen "is mij pop mama" of "N*** mee mama? N*** ook hap mama, ja? enz.
Mijn dochter praat veel en duidelijk, loopt voor qua spraak. Maar met haar grove motoriek is ze erg laat. Het komt allemaal vanzelf.
Mijn dochter (19mnd) loopt enorm voor met haar spraak, benoemt alles, maakt zinnen van drie woorden er is al een 'gesprek' mee te voeren. Hoeveel woorden weet ik niet, masr volgens kinderdagverblijf gaat ze al naar 150 of meer. Ze heeft daar ook een 'vriendinnetje' die net zo vlot is. Maar daar heb je niet veel aan. Zoontje van vriendin is net zo oud en die zegt alleen mama en eten. O ja en die! Maar die is met zijn fijne motoriek weer heel ver... Ik denk dat ze leren wat ze leuk vinden, de een praten, de ander lopen of blokken bouwen....
Hier zingt ze al een tijd slaap kindje slaap daar buiten loopt een schaap. Abc, kopje thee, koekje erbij weg ben jij. Tellen tot 5 en als we om en om tellen tot 10. En ze begint 2 a 3 woord zinnetjes te maken. Kent alle namen van kindjes waar ze mee op de groep zit etc etc. Uitspraak is niet altijd even goed. Maar wel verstaanbaar ook benoemt ze oren, ogen, buik, mond, neus, voet. Alhoewel oren vaak oken zijn ofzo haha. Speen spreekt ze uit als stee . Het gaat hier dus wel redelijk oke