Bij mijn zwangerschapscursus werd ons geadviseerd dat als je een dmv een tang of vacuümpomp bent bevallen een osteopaat naar je baby te laten kijken. Gewoon voor de zekerheid een check doen omdat het toch 'een aanslag' op het kwetsbare hoofd is. (Hun woorden) Nu zijn die pomp en tang niet van toepassing geweest maar bij onze meid duurde het persen erg lang en er heeft een lange tijd een stukje van het hoofdje naar buiten gehangen en de rest zat er nog in, dat ze een hele grote bult op haar hoofd had (echt enorm, minstens zo groot als tennisbal!) Ik keek net nog eens naar de foto en schrok er toch wel van. Die bult was overigens binnen een paar uur weg, er zit nu alleen nog een korstje van de huid was daar ook beschadigd. Mij lijkt het verstandig om dan misschien toch even bij een osteopaat te laten kijken of alles goed is, heeft iemand hier ervaringen mee?
Onze dochter had een flinke voorkeurshouding.. Bij een osteopaat geweest daarvoor... en goede ervaringen mee... Baad het niet dan schaad het niet denk ik maar!
Mijn zoon ook met de pomp gehaald. Had last van nekwerveltje en daardoor voorkeurshouding met lichte afplatting..nog steeds zichtbaar (maar niet voor andere mensen hoor). Osteopaat geweest en meneer kon opeens weer alle kanten op! Ik zeg: doen! Ik lees je verhaal nog even goed maar het is niet zo dat ieder baby'tje last heeft van een eventuele pompverlossing of iets. En het is ook niet echt zo dat iedere baby gechecked moet worden lijkt me..Pas als je merkt dat je kindje doet alsof t last heeft of je merkt een voorkeur, dan zou k pas gaan..Of met erge reflux oid. Mason had van de pomp ook een enorm hoofd maar dat trok gewoon weg en was ook niet de reden dat we naar de osteo gingen, de reden dat we gingen was dat hij last had van ze nek en daardoor voorkeur en afplatting kreeg!
Wij zijn met onze dochter, toen een week oud, geweest. Helemaal tevreden ermee. Er zat een werveltje niet lekker en die is recht gezet. Ik zou het gewoon proberen! Onze ostheopaat zegt dat zelfs dat het heel goed is om baby's na te laten kijken, juist omdat er bij een bevalling veel met zo een klein lichaampje gebeurd!
Hier een vacuüm bevalling. Op een beetje hoofdpijn gelukkig niets aan de hand. Wel bij een osteopaat geweest ivm krampjes.
Ook hier goede ervaringen (onrust en voorkeurshouding). Ik hoor voort steeds vaker dat mensen het uit voorzorg zoiezo doen, moeilijke bevalling, problemen of niet. Dus ik zeg ook; doen!
ook als je kindje niet met tang oid is gehaald kan er wat zijn, zoals onze dame had. Langsgaan kan altijd!
Mijn zoon is door middel van een keizersnee geboren. In eerste instantie geen klachten, maar met ongeveer 6 maanden veel overstrekken en het leek alsof hij niet helemaal lekker in z'n velletje zat. Toen naar osteopaat geweest, nekgewricht bleek wat stroef te zijn. 2 behandelingen later: mannetje helemaal tevreden, bewoog soepeler en nauwelijks meer overstrekken. Hier dus heel tevreden!
Ik heb niet gelezen wat de rest antwoordde maar hier even mijn 5 cent Ik ben een groot voorstander van gewoon naar de osteo gaan!! Als je een snelle bevalling hebt gehad, of juist een extreem lange, als de baby in stuit heeft gelegen of vaccuumpomp etc, dat zijn allemaal dingen die slecht voor het hoofdje, nekje, heiligbeen en bekken kunnen zijn. De osteo kan aan klachten aan al die gebieden iets doen. En weet je, baat het niet dan schaat het niet toch? Ik moet wel zeggen dat het niet in de basisverzekering zit dus dat je even moet nakijken of het vergoed word. Bij ons niet en dat was 65 euro per keer maar beide dochters zijn geweest en hebben er mega veel baat bij gehad.
oh en trouwens, Nederland is 1 van de weinige landen waar zo moeilijk gedaan word over de osteo. In Engeland bijvoorbeeld is het normaal om direct na de bevalling naar de osteo te gaan. Dat is standaard werk zeg maar.
Ik ben er met onze dochter geweest toen ze acht maanden was en het heeft super geholpen voor voorkeurshouding en darmpjes. Ik zou willen dat ik direct was gegaan, dan was helmpje hoogst waarschijnlijk niet nodig geweest omdat de voorkeurshouding meteen weg was geweest.
Hier ook erg goede ervaringen met een osteophaat, ik had juist een hele snelle bevalling maar hij was wel erg onrustig en had een sterke voorkeur voor links na 1 keer naar de osteophaat gaan was hij een stuk vrolijker en zijn voorkeur was helemaal weg zijn nekje zat namelijk een beetje vast... waardoor hij ook krampjes kreeg en veel huilde. Uiteindelijk toch ook nog een kinderfysio laten komen omdat hij toch wel een afplatting had bij maand vier was dat helemaal verdwenen en hebben we een kleine met een mooi rond koppie en super vrolijk
Ook ik ben heel tevreden met de osteopaat. Met de oudste geweest toen hij een paar maanden was, ook vanwege nekklachten door vacuumverlossing. Daarna nog een paar keer extra ivm zijn reflux. Ook de jongste een paar keer laten behandelen, geen vacuumverlossing en vlotte bevalling.
Ook ik ben zeer tevreden. Ik heb een hele snelle bevalling gehad waardoor de basishouding van het nekje van min dochter iets naar achteren was. Dat was met 1 behandeling verholpen. Gewoon doen.
gewoon even doen, ik had een bevalling van 19uur met veel leuks die eindigde in een spoedkeizersnee. en veel baat gehad bij osteo, bij een eventuele volgende zwangerschap zou ik meteen na de geboorte even een afspraak maken gewoon om te checken.