Slaapproblemen en druk kindje

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door sandranuijs, 29 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Hallo,

Onze zoon is nu een maand oud en ik strubbel met wat lastige problemen, misschien kan ik ze hier even uitleggen en hopelijk kunnen jullie me helpen.

Zal het zo kort mogelijk proberen te houden.

1: Thijs heeft nogal problemen met slapen. Als ik hem in zijn bedje leg (overdag) dan is het gelijk drama en wilt ie niet slapen. Leg ik hem bij mezelf of mijn man neer dan slaapt ie zo maar zodra ik hem slapend neer leg in zijn bedje begint het drama weer. Soms ben ik dus bijna 45 min bezig om hem neer te leggen en hem in slaap achter te laten. Ook is ie savonds vaak huilerig en wilt ie niet echt slapen, maar dit lijkt me juist niet goed voor zijn leeftijd. Hem slapend naar boven brengen werkt heel even en na 15 min schreeuwt ie al. Snachts ligt ie in zijn kinderwagen naast mijn man omdat ik overal wakker van wordt.

Hoe bouw ik een goed lopend bedschema op bij zo'n klein ventje?

2: hij is soms enorm druk aan het maaien om zich heen met zijn armen en ik merk vaak dat ie zich wakker slaat. Wat kunnen we hier het beste aan doen?

3: Thijs is gek op zijn speentje. Als ie uit zijn mond valt dan gaat ie eerst lekker druk doen en vervolgens huilt ie, zodra zijn speen weer terug is is ie weer rustig. Dit is snachts ook vaak het geval en moeten we ons bed uit om hem zijn speen te geven. Dit is erg vermoeiend en we vroegen ons af hoe we hiermee om moeten gaan.

4: hoelang mag je een baby van zijn leeftijd laten huilen? Momenteel wacht ik heel even tot ie echt begint te huilen en dan ga ik naar hem toe maar vaak duurt het dan erg lang voor ie rustig wordt. Wat hebben jullie voor advies hierin?

2. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Oh ja overdag als ik hem echt niet in zijn bedje krijg leg ik hem te slapen in zijn box, dit wilt ie namelijk wel gewoon doen. Ik heb namelijk een keizersnede gehad en elke keer de trap op en af is nogal lastig voor mij. Mag een baby wel slapen in zijn box?

Je hoort weleens dat je ze tot 3 maanden niet kan verwennen en erna pas echt de regels moet gaan zetten, klopt dit wel?

3. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hallo,

Oeps heb je vraag over het hoofd gezien. :) We zijn inmiddels een week verder. Hoe gaat het nu?

4. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Maakt niet uit :)

Helaas is er weinig veranderd met hem...

5. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hallo,

Hoe is de bevalling verlopen? Soms zijn kindjes erg onrustig n.a.v. de bevalling. (vandaar mijn vraag)
    Welke voeding krijgt hij? Hoevaak en hoeveel?
    Wat zie je aan zijn gedrag als hij onrustig is?
    Groeit hij goed? Poep en plasluiers? Hoe reageert hij op prikkels uit de omgeving?

ilja

6. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Hoi ilja

Thijs is gekomen dmv een keizersnede, dat is allemaal goed gegaan. Eerst
    Wilde hij er niet uit maar met wat duwwerk kwam ie.
    Thijs krijgt bv, eerst op verzoek maar op advies van het cb voed ik om de 3 uur dus ongeveer 8 voedingen per dag waarvan hij vaak genoeg heeft aan 1 borst of na 6 min drinken in slaap valt jammer genoeg:....

Hij groeit heel goed, is 1355 gr aangekomen na geboorte en in lengte 3 cm.
    Zijn luiers zijn tussen de voeding door altijd gevuld met plas en vaak met poep.

Als thijs onrustig doet, slaat wild met armen, loopt dan rood aan en begint te huile
    Ademt ook heel wild en als ik de speen even geef pakt ie hem heel wild aan en gaat je of te keer op de speen of spuugt hem uit en gaat huilen.

Volgens mij reageert ie wel goed op prikkels maar ik herken het nog niet zo goed wanner hij op prikkels reageert of iets anders.

7. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

Als ik het zo lees krijgt hij voldoende voeding binnen. Groeit prima en plas en poepluiers zijn oké.
    Wat betreft zijn onrust zou je eens kunnen denken aan inbakeren. Inbakeren geeft een stuk geborgenheid waardoor de kleintjes rustig kunnen (in)slapen. Op het Cb kunnen ze je daar uitleg over geven.
    Dat hij zo nu en dan in de box slaapt is prima. Echter als je merkt dat hij daardoor onrustig is zou ik hem wel in z'n eigen bedje gaan leggen. Beneden zijn toch meer prikkels waardoor hij onrustig kan worden.
    Regelmaat en consequent zijn is belangrijk. Op deze leeftijd kan je ze niet verwennen, maar gewenning zit er zo in. En iets aanleren is makkelijker dan afleren ;)

Als de onrust blijft zou je eens contact kunnen opnemen met een osteopaat. Door het getrek/geduw bij de bevalling kan er ook best een wervel iets scheef staan wat flinke onrust kan veroorzaken.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Succes.

Ilja

8. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Beste Ilja,

Dank je wel voor je adviezen!

Het slapen gaat inmiddels erg goed, hij bouwt steeds meer uren op dat ie snachts doorslaapt.

De onrust daar in tegen is nog wel aanwezig want hij "maait" soms om zich heen als ie niet wilt slapen of juist wel waardoor ie zichzelf wakker maakt.

Bij het CB en bij de huisarts raadde ze me een osteopaat af omdat er geen lichamelijke redenen zijn zeggen ze. Inbakeren moest ik maar proberen maar men heeft me niks uitgelegd.
    Ik hoor ook altijd maar om me heen dat als er iets mis zou gaan bij zo'n behandeling je veel verder van huis zou zijn....ik ben dus min of meer bang geworden om mijn zoontje mee te nemen naar zo'n iemand. Laatst was er op tv een fysio die een kindje zo had behandeld dat hij eraan was overleden en dat praat een boel angst in bij mij.

Hij is soms ook nog steeds erg huilerig en dan kunnen we van alles proberen (houdingen, op bed leggen, voeden, spelen enz) maar hij vind niks goed genoeg. Zou dat medisch of lichamelijke oorzaken kun nen hebben?

Mvg,

Sandra

9. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Wat betreft het inbakeren....vraag bij het Cb hoe je dit moet doen. Niet zomaar zelf een beetje prutsen. Misschien kan je advies vragen bij mede mama's die al inbakeren. Wat te gebruiken etc.

Wat betreft de osteopaat....ik begrijp je gevoel. Ik weet welk programma je bedoel en natuurlijk word je daar bang van. Dat werd ik zelf ook.
    Echter de eerste keer is altijd een intake. Je zou dit altijd eens kunnen doen en denk je er dan nog zo over dan moet je het gewoon niet doen.

Misschien eerst het inbakeren eens gaan proberen. Zal me niets verbazen dat hem dat een stuk rust gaat geven.

Kan je me zijn huilgedrag wat nader omschrijven? Wanneer, hoevaak etc

Fijn dat het slapen inmiddels beter gaat.

Gr. Ilja

10. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Het huilgedrag is meestal iets wat samen staat met het druk om zich heen maaien met zijn armen en zwaaien met zijn benen.
    Hij is echt een jongen die niet eerst rustig opbouwt maar gelijk behoorlijk hard begint te huilen en past stopt als we hem of uit bed halen of zijn speen teruggeven.

Maar....savonds krijg ik hem bijna niet stil, vooral niet als ie in zijn bedje ligt (al leg ik hem erin als ie diep slaapt). Hij strekt zich helemaal uit en begint enorm hard te schreeuwen en tranen komen uit zijn ogen, dan smelt ik gelijk en haal hem uit bed en troost hem wat ook vaak lang duurt. Op mijn arm, op schouder, met zijn buik op mijn onderarm of tegen me aan werken soms zelfs niet. We lopen dus soms best ff met hem door de kamer voor ie weer wat rustiger wordt.

Als hij overdag naar bed gaat is ie wel rustiger maar ik moet wel vaak boven blijven tot ie echt weg is in slaap anders kan ik op en neer de trap op voor zijn speentje ofzo....

In de avonduren is hij dus op het vervelends. Als ik hem in zijn box leg slaapt ie nog weleens door maar dit werkt ook niet altijd.

Lastig he hahaha

Deel Deze Pagina