baby 4 maanden en meer dan 1 liter kunstmelk per 24 uur?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door mamaSylvia1975, 20 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Noem me maar een leek hoor, maar waarom kan een kindje van 4 mnd niet boven de liter zitten? Hier dronk mijn zoon met 4 maanden rustig 5 250cc flessen leeg. Geen reflux, geen KMA niks en daar heb ik ook niet naar laten kijken.
    Mijn weg eruit? Bijvoeden. Toen werden de flessen minder en dit mocht ook wel.
    Hier trouwens alles er aan gedaan.

Hongerlapjes voeding.
    Indikken en kleinere speen.
    Rijstebloem e.d.

Hij had gewoon ECHT honger.
    En ik maar tobben steeds.
    Sommige kindjes hebben nu eenmaal meer nodig als de ander. Als ik mezelf dat voor had gehouden had het me een hoop gedoe gescheeld en gestress.

2. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Partyrocker: lange tijd meer dan 30 scheppen per dag geven is slecht voor de nieren die al die eiwitten uit de poeder moeten verwerken. Dat is de reden dat er een maximum aan zit. Incidenteel is geen probleem.

Verder vind ik de tips van Adi goed!
    Op die manier kun je nagaan of het helpt...
    Ook is het bij verborgen reflux beter om vaker kleinere flessen te geven ip een paar grote!
    En zo indikken (evt met pure JBPM ipv Nutriton) dat hij wat meer moeite moet doen om het door de speen te zuigen. Meer tevreden, minder reflux, moe van het drinken...
    Rijstebloem wordt weer dun in de maag, dus heeft geen nut voor kinderen met reflux.

Een baby kan na een fles van 180/6 écht geen honger hebben na 3 kwartier! Dat is vaak ook een teken van reflux, aangezien ze daar ook vaker een tijdje na de voeding pas meer last van krijgen!

3. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Nee dat snapte ik wel, maar lees reacties zoals; dat kan helemaal niet die grote plonzen. Ik zat met 4 maanden ook regelmatig wat boven de liter, dit was dan ook de drive om bij te gaan voeden. Kreeg het spaansbenauwd want ik had alle opties al uitgebuit.
    Maar elke 3 kwartier is wel heel erg rap ja.

Maar heeft TS voorheen niks gemerkt aan haar kleintje dan? Dat lijkt me logischer als het verborgen reflux is toch?

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als ik dit alles zo lees vraag ik me af, sinds wanneer is je kind van de borst af? Dit is namelijk precies weer de leeftijd voor regeldagen, en die zijn met een fles veel moeilijker op te vangen als aan de borst.

Ik vind de flessen veel te groot, en naast regeldagen was verborgen reflux inderdaad iets dat meteen bij me opkwam.
    Deze hoeveelheden zijn niet normaal meer. Het kan heel goed zijn dat je kind zulke grote flessen wil vanwege het 'doordrinkeffect'. Melk komt op een heel andere manier uit een fles als uit een borst. Een borst begint met druppeltjes, dan na wat hard werk komt de melk met stromen, en aan het einde van een voeding komt er druppelsgewijs vette melk. Die druppels geven het signaal af dat de melk bijna op is. Een fles geeft van begin tot eind een gestage stroom die zonder waarschuwing opeens op is. Sommige kinderen die borst gewend zijn willen zonder dat stopsignaal niet ophouden met drinken, en blijven doordrinken, ook als ze genoeg hebben. Kunnen zelfs na voeding nog gaan protesteren en de indruk wekken dat ze meer nodig hebben.

Ik zou op de volgende dingen letten:
    -een zo langzaam mogelijke fles en speen, beste is een newborn speen
    -fles maken van 150/5, met evt. 20cc extra water
    -fles evt. indikken met johannesbroodpitmeel of gelilact
    -houding van kind tijdens fles moet rechtopzittend zijn, niet liggend
    -houding van fles moet zo horizontaal mogelijk zijn
    -lipjes moeten de harde rand van de dop raken, speen moet zo diep mogelijk in de mond
    -halverwege de fles pauzeren, even boertje laten
    -als fles bijna leeg is paar keer even snel uit de mond halen of in speen knijpen als stopsignaal
    -na voeding niet laten liggen maar zeker 3 kwartier rechtop houden (draagdoek!)
    -hoofdeinde van bed iets verhogen
    -flessen op verzoek geven, nooit wakker maken

Is relacteren geen optie? Heb je in het medicijnoverzicht op borstvoeding.com je medicatie gecheckt?

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Hier zoon met reflux.Ik herken eigenlijk alles wat jij schrijft. Continue willen drinken.S'nachts een uur na een voeding liggen gillen in zijn wiegje. Niet plat willen liggen.Onrust un zijn lijfje.Overstrekken.Extreme zuigbehoefte. Hij is nr 3 dus ik had een "referentiekader". Omdat hij bv krijgt was ik niet bezig met hoeveelheden. Maar na 4 maanden was ik oververmoeid van het niet slapen s'nachts.En mijn zoontje was verdrietig.
    De huisarts zag meteen dat er iets niet klopte,ik kom dezelfde dag bij de KA terecht.Zoon opgenomen en medicatie.Kregen eerst Losec,dat werkte niet.Toen Nexium/Motilium.
    1 week later hadden we een ander kind.Weg was de onrust.We zagen hem lachen! De voedingen gingen al snel op een ander tempo. Ipv 4 x per nacht kwam zoon 1 x per nacht.Normaal voor 6 maanden.
    Wat ik erg vind is dat het zo lang geduurt heeft allemaal.Ik werd niet serieus genomen en liet mijzelf ook wegsturen.
    Mijn advies:verwijzing naar de KA. Die kan gaan kijken of het idd reflux is.
    Succes!

6. rums

rums Niet meer actief

Misschien is het verstandig om hiervoor een proffesional te benaderen en niet op een forum te zetten met allemaal verschillende meningen met mensen die her en der hun informatie vandaan halen.

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Verborgen reflux kan ook pas na ene hele tijd 'boven water' komen... Als maagzuur een lange tijd veel omhoog komt (ook zonder spugen) dan raakt na verloop van tijd de slokdarm steeds meer geïrriteerd waardoor er steeds meer van beschreven klachten komen!

Zeker bij grote hoeveelheden voedingen per keer zit de maag vol en komt het sneller wat meer omhoog. Vandaar is het in zo'n gevallen beter om meerdere kleinere voedingen te geven ipv een paar flinke hoeveelheden.
    Dus dan kom je over de dag verspreid wel op dezelfde hoeveelheid uit van bijv 1 ltr, maar dan verdeeld over bijv 6 voedingen ipv 4 (noem maar iets)...

Hier was ze ook 3 maanden toen het vastgesteld werd en ze medicatie kreeg. Daarvoor was het in 3-4 weken tijd beduidend erger geworden mbt klachten...

Deel Deze Pagina