3,5 maand en starten met groentehapje?

Discussie in 'Voeding' gestart door Kikiboeh, 23 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kikiboeh

Kikiboeh Lid

6 okt 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Allemaal,

Mijn dochter is nu 3,5 maand oud en krijgt volledig BV. Vanaf 12 weken is ze al over op 4 voedingen per dag (ja... een 5e krijg ik echt niet er in) en hier doet ze het prima op. Ze krijgt het soms per fles en drinkt dan zo'n 160 tot wel 200 ml in één keer.

Maar nu heb ik de laatste dagen het idee dat ze wel wat 'meer' wil maar dan in de vorm van ander voedsel. Ze kijkt mij het eten bijna uit mijn mond, ze heeft haar handjes ontdekt en probeert haar hele vuist naar binnen te proppen... Tevens maakt ze 'hap' bewegingen met haar mondje, óók na de BV. Maar als ik haar dan nogmaals aanleg dan wil ze niet drinken. Kortom, ik denk dat ze misschien wel toe is aan een echt hapje voeding.

Ik heb het nog niet voorgelegd aan het CB, want zij en ik zitten niet echt op 1 lijn ;) De antwoorden op mijn vragen tot nu toe waren ook echt dat je denkt.... :$ Op hun advies zit ik dus niet echt te wachten.

Als ik op internet kijk dan wordt aangeraden om echt pas met 4 mnd te starten ivm gevoeligheid van de darmen. Dus met haar 3,5 maand is dat wat vroeg, maar als ik naar haar ontwikkeling kijk is ze met bijna alles vroeger dan 'de gangbare termijn'. Wat zijn jullie ervaringen en adviezen?
    Toch gaan starten met bijvoeding? Ik heb een babystomer dus we gaan de voedingen zelf maken, geen potjes of zakjes.

Alvast bedankt!

2. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou echt nog even wachten hoor. 4 maanden is ook al erg vroeg. Ik had met thijs ook liever wat langer gewacht maar door ernstige obstipatie moesten we eerder beginnen. Lactulose hielp niet dus was de hoop dat het door mango en peer een beetje zou gaan doorlopen zeg maar. Helaas werkte dit ook niet en moest hij aan de forlax.

3. GFH

GFH Fanatiek lid

27 dec 2010
    3.539
    0
    0
    Iets in de ICT
    Limburg
    Ik zou ook nog even wachten.

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    De dingen die je noemt waarvan je denkt dat ze toe is aan ander voedsel hoeft helaas niet te betekenen dat ze toe zijn aan vast voedsel. Dit zijn gewoon tekenen die horen bij de leeftijd wat vaak verward wordt met hongersignalen.

En gezien ze de 5e voeding niet weg krijgt zou ik zeker niet meer voedsel aanbieden en lekker wachten tot minimaal 4maand.

5. Jolina

Jolina Niet meer actief

Wachten tot zeker 5 maanden. Dit is echt té vroeg nog..... Als ze honger heeft meer bv aanbieden.

Ze kan niet hunkeren naar iets wat jij eet ... Ze weet tenslotte niet eens wat je aan het doen bent laat staan wat je eet...

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.941
    113
    Vrouw
    Met 3,5 maand is melk het menu van je baby.
    Als je aanbiedt, en ze wil niet, zit ze duidelijk vol.
    Duidelijker kan niet.

Zelfs al was ze wél hongerig, dan investeer je in vaker aanleggen,
    niet in bijvoeding.

Mocht je, ondanks bovenstaande, toch beginnen met 4 maanden,
    onthou de regel:bijvoeding vervangt geen borstvoeding. Dus eerst de borst, dan vaste hap. Voor jou ook belangrijk omdat je op 4 voedingen zit. Dat hoeft absoluut
    geen punt te zijn, maar blijf wel alert als je bijvoeding gaat introduceren.

Je kan ook wachten tot je kindje goed rechtop kan zitten (rond de 5,5 maand) en zelf haar eten kan pakken. Rapley is superleuk! En ach.....ze doet het zo goed op jouw melk, toch?

7. 2jees

2jees Niet meer actief

Dat ze met alles voorloopt heeft ook niks te maken met de darmen he, die kunnen niet voorlopen ;)

8. Kikiboeh

Kikiboeh Lid

6 okt 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even ter verduidelijking, ze krijgt maar 4 voedingen omdat ze er maar 4 wil. Ik voed echt alleen op verzoek en ze verzoekt er gewoon niet om. Ik heb haar enkele dagen nog wakker gemaakt voor een laatste voeding. Nou... moord en brand aan kabaal en absoluut niet willen drinken. Of ze viel na 3 slokken weer in een diep coma.

Ze doet het prima op 4 voedingen. Ze is helder, alert, groeit goed en piest en poept alles bij elkaar. Dus geen reden om een 5e voeding op te dwingen.

En ik weet dat een groente en fruithap als bijvoeding is en absoluut niet als vervanging voor de BV. En daar zal ik het dus ook niet voor geven.

Op internet en in de boeken lees je júíst dat dit tekenen zijn dat ze er aan toe is. Beetje jammer dat ze het met 3,5 maand al doet en niet gewoon over een poos pas. Natuurlijk hoort het ook bij de ontwikkeling, maar ik geloof er ook in dat dit tekenen van voeding willen ontdekken zijn.

Ik laat het nog even bezinken. Tenslotte, over 2 weken is ze 4 maanden dus dan zou het ineens wel oké zijn (ookal zijn sommige overtuigd dat je beter nog langer kunt wachten, daar ben ik het dan weer niet mee eens).

Bedankt voor jullie reacties.

9. Kikiboeh

Kikiboeh Lid

6 okt 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er staat ook geen bordje bij de darmen 'nu wil ik ander voedsel want ik kan het aan'. ;) Kortom, ieder kindje is anders en iedere darm ook. De een is er sneller aan toe dan de ander. Door het te proberen is de enige manier om te weten of haar darmen het oké vinden.

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Zover ik weet, ligt het bij bv anders dan bij fv
    Bij bv word echt aangeraden met 6 mnd te beginnen met bijvoeding.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.941
    113
    Vrouw
    Echt puur uit interesse, als ze zo tevreden is (en tuurlijk kan dan op 4 voedingen),
    en je er echt niets meer in krijgt, wat is dan de motivatie om dan wel met bijvoeding te beginnen?

12. Kikiboeh

Kikiboeh Lid

6 okt 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hahahaha, en vervolgens krijg ik nu net de wekelijkse mail van Nutricia '15 weken oud: is je baby klaar voor het eerste hapje?‏'

-Hij sabbelt op zijn vuistje en stopt regelmatig dingen in zijn mondje.
    -Hij wordt ’s nachts wakker terwijl hij daarvoor lekker de hele nacht doorsliep. Ook overdag wordt hij sneller wakker.
    -Je kindje heeft ineens veel interesse in jouw eten.
    -Hij maakt hapbewegingen en smakgeluidjes.

Check voor alles! Overigens staat er idd ook wacht tot minimaal 4 maanden.

13. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Maar er wordt toch niet voor niks geadviseerd dat het minimaal 4 maanden moet zijn of ouder?

Als het per kind zoveel verschillend zou zijn was het advies wel, kijk naar uw kind en geef vast voedsel wanneer je wil ;)

Als jij nu poep in je mond zou stoppen, zou ze dat ook aankijken hoor... echt niet omdat ze denkt, hee een lekker hapje groente :D

Maar goed, je moet doen wat je zelf denkt dat goed is. Je vraagt hier advies, en iedereen geeft hetzelfde advies, alleen niet het advies wat jij had gewild. Dan moet je geen vraag stellen maar gewoon doen wat je hart je ingeeft ;)

14. Kikiboeh

Kikiboeh Lid

6 okt 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Omdat ze een verandering door maakt, en als je op deze punten zoekt dan kom ik uit op het feit dat ze klaar is om ander voedsel te proberen. En dan denk ik, waarom daar langer mee wachten dan het gewoon proberen en kijken hoe zij (en haar darmen) daarop reageert?

15. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0

Waarom denk je dat voedinsproducenten hier reclame voor maken
    ;) Het CB of voedingscentrum gaat je hier geen mail over sturen hoor.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.941
    113
    Vrouw
    Haha ja Nutricia......
    Die willen je graag aan de kunstvoeding (maar die mails mogen pas met 6 maanden) en hun heerlijke slurp-papjes...Niet echt een objectief informatie punt!

Wat je verder ook doet! De absolute ondergrens is 4 maanden. Nog eerder beginnen is een aanslag op de darmen van je kindje. Die zijn niet gemaakt om.zo vroeg al iets anders dan melk te verwerken.

Tevreden kindje? Dan begin je eigenlijk omdat je het zelf leuk vind.

17. Kikiboeh

Kikiboeh Lid

6 okt 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik sta open voor ieder advies. Ik ben alleen niet van het standaard Ja en Amen zeggen maar van alle opties overwegen. Er lijden namelijk vele wegen naar Rome ;) En wie weet reageert er nog iemand die wél eerder gestart is en haar ervaring daarover ook wil delen.

18. Kikiboeh

Kikiboeh Lid

6 okt 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja kan inderdaad ook een verkoop truc van Nutricia zijn. Hoewel ik geen mails krijg met producten die zij aanprijzen maar wel de mails over BV etc. (die andere mails zullen dan met 6 maanden wel komen ;) hahaha)

19. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    het is ook heel goed om niet zomaar alles klakkeloos over te nemen. Maar ik zou het advies van een CB of voedingscentrum wel hoger in acht nemen dan een bedrijf wat de voeding maakt. En zelfs zij zeggen vanaf 4 maand (omdat het moet waarschijnlijk)

Maar er zullen vast mensen zijn die het veel eerder hebben geprobeerd hoor dus je bent vast niet de enige.

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.941
    113
    Vrouw
    Maak je borst maar nat (letterlijk en figuurlijk :D)

Deel Deze Pagina