M'n dochter is 5 maanden. Heeft enkel de eerste 3 weken een nachtvoeding gehad, daarna sliep ze door. Nu was ze vorige week zo onrustig s Nachts. We hadden het idee dat het kwam omdat we haar om 23 uur wakker maakten voor een voeding. Van het weekend hebben we dit niet meer gedaan, en hebben we haar een voeding gegeven wanneer ze s Nachts 'wakker' werd omdat ik 4 flesje 180 cc zo weinig vind maar nu vraag ik mij af laat ik haar op deze manier weer niet wennen aan een nachtvoeding?! Hoe hebben jullie dit aangepakt of wat zouden jullie doen?
Als ik de fles van 23 uur laat vallen en deze niet s Nachts geef krijgt ze 4x 180 maar dat lijkt mij zo weinig. Vorige week kreeg ze namelijk nog 5 x 180...
Ik heb het precies zo gedaan als jij. Uiteindelijk kwam ze steeds iets later tot het na een paar weekjes gewoon ochtend was..
Bij mij was het net zo.. ze moest telkens wakker worden gemaakt voor die laatste fles maar toch deed ik dat maar omdat ik dacht dat ze anders zo'n honger zou krijgen 's nachts. Toen heeft de kinderarts het advies gegeven om de fles van 23u te laten vervallen en de overige 4 flessen overdag op te hogen tot 210cc + 7 schepjes. En dan een beetje je tijden aan te passen zodat de laatste fles 's avonds wat later was, rond 20u ,20u30. Ons meisje is nooit meer 's nachts gekomen voor een voeding. Misschien helpt het bij jullie ook?
Wij hebben tot net voor de 6 maanden de fles om 23 gegeven en er niet voor gekozen om haar in de nacht zelf te laten komen. Ze sliep dan altijd door tot 7 of 8 uur. Met 6 maanden de fles weggelaten en ze sliep toen ook door. Ze had hemmtoen niet meer nodig. Rond 5 maanden hadden we dit ook geprobeerd maar toen kwam ze zlef rond 00.30 uur. Wij vonden het dus fijner om haar al slapend de voeding van 23 uur te geven ipv om half 1 haar zelf te laten komen.
Zelf altijd droomvoeding gegeven tot zoon zes maanden was en we met bijvoeding begonnen. Toen voeding laten vervallen en hij is nooit wakker geworden. Ik neem aan dat je 's nachts eerst kijkt of het honger is waarom ze wakker wordt? Als dit het geval is, is de vraag wat jij wil, flesje 's nachts of 's avonds laat. De flessen ophogen naar 210 zou ik niet zo snel doen, vind ik zo'n enorme plons.. Maar dat is mijn persoonlijke mening! Eventueel kan je ook het flesje 's avonds (of 's nachts) steeds wat kleiner maken.
Het feit is dat wanneer ik haar 'wakker' ( laten weten dat ik er ben, uit bedje halen en in ons bed in het donker de fles geven) maak om 23 uur, ze de rest van de nacht erg onrustig is en meerdere keren wakker wordt. Voor ons is dit een teken dat ze het niet fijn vindt om nog gewekt te worden voor de laatste fles.. Hoe ik het nu een aantal nachten gedaan heb is, wanneer ze de eerste keer na 23 uur zelf wakker wordt een flesje geven ( ook in het donker) en haar dan lekker terug in bedje leggen, ze slaapt dan rustiger/ wordt minder vaak wakker 's Nachts maar ik ben 'bang' dat ze op deze manier weer went aan een nachtvoeding en we straks moeite hebben deze te laten vervallen. Ik denk dat ik morgen even probeer telefonisch te overleggen met het CB. Wel fijn om te lezen hoe andere ouders dit aangepakt hebben!
Komt trouwens ook nog bij dat ze overdag slecht slaapt (telkens maar een half uur) dus ik vind het al heel goed/fijn dat ze na de fles van 19.30 lekker d'r bedje in gaat en slaapt...
Is het misschien een optie de fles eerder te geven? Die van 23.00 bijv om 22.00? Ze zal wel net in een diepe slaap zitten als je haar om 23.00 wakker maakt.. En anders zou ik haar toch nachtvoeding geven, het kan ook ee. Groeispurt zijn die over een paar weekjes weer over is..
Ik vind een nachtvoeding met 5 maanden doodnormaal dus ik denk niet dat je iets verkeerd doet wanneer je haar 's nachts zelf laat komen. Dat hoort gewoon bij deze leeftijd. Heel veel baby's van 5 maanden worden 's nachts nog wakker voor een voeding. Persoonlijk zou ik ook niet gaan ophogen tot 210+7 want dat is echt een enorme hoeveelheid voor de maag van een baby van 4 maanden. Zelfs 180+6 is al een enorme plons melk. Ik zou haar dus gewoon zelf laten komen, al is dat om 3 uur 's nachts. Dat blijft heus niet altijd zo. Er komt vanzelf een moment dat ze die niet meer nodig heeft en dan vervalt hij vanzelf. Een baby wakker maken voor een voeding zou ik nooit doen. Gewoon op verzoek geven.
Ik zou proberen om toch de voeding om 23 te houden, je wil natuurlijk als eerste van de nachtvoeding af. Maar ik zou haar er absoluut niet voor wakker maken. Dus gewoon slapend voorzichtig uit bed tillen, flesje geven (drinken ze ook slapend vaak) en weer terugleggen, boeren en verschonen is dan ook niet nodig. Wellicht dat ze dan wel rustig slaapt de rest van de nacht? Bij de 1e heb ik ook lang lopen tobben met wel/geen fles om 23 uur, omdat hij na de fles van 19u altijd de langste ruk maakte die kwam niet meer na de fles van 23u. Dus ik heb toen verschillende dingen geprobeerd, maar uiteindelijk toch de fles om 23u blijven geven (of wij moesten een keer vroeg naar bed gaan). De lange ruk kwam toen vanzelf na de fles van 23u. Maar met 5 a 5,5 mnd was de fles van 23u hier wel definitief weg hoor en kreeg hij 4x 180/6 waarvan de laatste 1 met rijstebloem. Hij kreeg wel al bijvoeding met 4 mnd. Overigens zijn er na de 5 maanden wel periodes geweest dat hij nog in de nacht kwam hoor, bijvoorbeeld bij een groeispurt e.d. Ik gaf dan altijd gewoon een fles en hij ging vanzelf weer doorslapen. Om 23u de fles geven had dan geen effect. En de tip is hierboven ook al gegeven, de fles iets eerder geven. Dat maakte hier namelijk geen verschil met de tijd waarop hij wakker werd in de nacht/ochtend.