Onderzoek audiologisch centrum

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kleintje88, 4 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Morgen is het zover.. Met onze zoon van 2 gaan wij naar het audiologisch centrum in Eindhoven om te onderzoeken waar mogelijk zijn slechte spraak vandaan komt...
    Wat kan ik verwachten van zo'n onderzoek? Ik verwacht qua oren niks speciaals aangezien hij ons heel goed hoort en snapt wat wij bedoelen, hij doet ook gewoon wat we van hem vragen (met af en toe ondeugende streken uiteraard maar dat hoort erbij) maar qua woorden is het slecht!
    Hij raakt ook gefrustreerd als mensen hem niet snappen en heel vaak weten mensen ook gewoon niet wat hij bedoeld.
    Het consultatiebureau twijfelde of hij al doorgestuurd zou moeten worden of niet maar omdat hij ook alleen maar enkele woordjes gebruikt en vaak ook onverstaanbaar wilde ze hem toch alvast doorsturen.

Het kinderdagverblijf heeft voor hem ook een formulier in moeten vullen en ook zij geven aan dat het wel een probleem aan het worden is.
    Hoe gaat zo'n onderzoek in zijn werk? En wat kan ik daarna verwachten? Zijn kinderen van 2 bijvoorbeeld wel "geschikt" voor verdere behandeling? (hij is in juli 2 geworden)

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

Wij zijn met onze dochter bij het ACU (Audiologisch Centrum Utrecht) geweest toen zij 25 maanden was. Wij waren op het KITS-spreekuur (KITS | Audiologisch Centrum Utrecht).

Er werd eerst een hoortest gedaan. Ze moest (bij mij op schoot) tussen 2 boxen inzitten. Dan werd er vanuit 1 van de boxen een geluid afgespeeld en was het dus de bedoeling dat zij de goede kant op keek. Om te stimuleren dat ze reageren op het geluid werd er een leuk plaatje zichtbaar als ze de goede kant op keek.

Verder werd ze spelenderwijs onderzocht door een logopediste. Daar was ik ook bij en mij werden ook veel vragen gesteld.

En als laatste werd ze ook onderzocht door een kinderpsycholoog. Daar was mijn man bij. Aan hem werden ook vragen gesteld.

Toen moesten we wachten terwijl de 3 deskundigen in overleg gingen en kregen we gelijk een diagnose. Bij onze dochter bleek er sprake te zijn van een algehele ontwikkelings- en spraak-/taalachterstand van ca. 11 maanden. Ze gaven ook gelijk een advies voor wat betreft een behandelplek.

3. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Oke dus waarschijnlijk krijg je wel gelijk een advies mee?
    Ik vind het ook heel moeilijk te zeggen hoe "achter" hij ligt.. Want we hebben een dochter van 4 en die was al volop aan het praten op die leeftijd die maakte gewoon al heel zinnen.. En op het kinderdag verblijf heb je maar zulke korte momenten met andere kindjes dat het ook lastig is te zeggen. Maar dat hij achterligt ja dat is wel duidelijk na alle signalen die wij van anderen kregen en dat wij zelf gewoon merken dat er weinig vooruitgang in zit.
    Nu heeft hij ook wel een vrij moeilijke zus met haar gedrag (waarvoor ze ook speciale begeleiding heeft op een dagbehandeling /school voor kindjes met gedragsproblemen) waardoor ik weleens denk: ligt het daar niet aan? omdat hij ook vaak het "pispaaltje" is bij haar maar dan moet er toch langzaam wel wat verandering komen denk ik? Hopelijk komt er wel wat duidelijkheid

4. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Mag ik vragen hoe jou dochter sprak op die leeftijd? Zei ze bijvoorbeeld wel wat woorden of was het vooral klanken?
    Onze zoon zegt wel woorden maar ook veel met verkeerde klanken of woorden waar wij niet veel van kunnen maken.

5. Amethist

Nee, mijn dochter sprak op die leeftijd helemaal nog niet. Of misschien dat ze 2 à 3 woorden zei, dat weet ik eigenlijk niet meer zo goed. Maar bij mijn dochter is e.e.a. wel extreem hoor. Inmiddels heet haar ontwikkelingsachterstand een verstandelijke beperking en praten is nog steeds een drama. Ze heeft wel een redelijk grote woordenschat, maar voor haar articulatie is om te huilen. Zeker mensen die haar niet kennen begrijpen echt niet wat ze bedoelt. Dus neem mijn dochter zeker niet als voorbeeld ;).

6. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Hier precies dezelfde ervaring als bij Amethist. Onze zoon was 2 op het moment en zei nog helemaal niks (eerste woordje kwam met 2,5). Wij kregen ook meteen advies, in ons geval behandeling op een opvang voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand, omdat zijn ontwikkeling achter leek en hij ook kenmerken van autisme vertoonde. Dat ging allemaal heel snel, we moesten langs BJZ voor een indicatie en daarna kon hij gelijk beginnen. Overigens hier ook nog steeds een algehele achterstand en we staan nu voor de keuze of hij het toch gaat proberen op regulier onderwijs of niet.

7. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    zoontje word opgevolgd door het audiologisch centrum. Voor het eerst getest met 20 maanden. Bleek slechter te horen op basis van vocht in het middenoor. Heeft toen buisjes gekregen. Daana met functionerende buisjes bleek dat hij minder hoort in de hoge tonen. Hij wordt opgevolgd door d e logopedie om de spraakontwikkeling in d e gaten te houden. Deze is welliswaar laat begonnen maar ontwikeld zich verder goed. Hoe loop iets achter vwb uitspraak mn s en sj klanken. Dit kan ook te maken hebben met het hoge tonenverlies in het gehoor.
    Ivm vroeggeboorte heeft hij een onwikkelingsonderzoek gehad met 2,5 jaar dit was oke.

Mijn ervaring is dat ze ondanks de nog jonge leeftijd vaak prima getest kunnen worden

8. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Zijn nog niet veel wijzer geworden..
    Hij bleek vandaag alleen een onderzoek voor zijn gehoor te hebben, nou ik wist eigenlijk wel dat daar niks mee aan de hand was. Dacht ook een logopediste te zien en een psycholoog maar daar wordt apart een afspraak voor gemaakt dus is allemaal nog even afwachten!
    Dit staat trouwens bij baby en dreumes maar hij is al een peuter hihi maar ja hij is en blijft mijn kleine ventje ;)

9. Amethist

Nou, ook onhandig dat ze niet alles in 1x hebben gedaan. Moet je nog een keer terug. Ik ben benieuwd wat er uit die onderzoeken komt.

Deel Deze Pagina