Vormenstof waneer lukt dat?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door piccolina, 5 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik heb 3 soorten van maar de enige wat vrij makkelijk is en waar ze nu mee speelt is fisher price soort rode emmer. Wat ze nu doen is zo:
    Halt deksel af, gooit alles uit en verzamelt stuk voor stuk terug in emmer. Probeert deksel erop lukt niet. Ik help. Dan zoo nogmaals in loop aantal keren. Ik leer haar zo nu: haal stukjes uit, doe deksel op en pak 1 van twee hetzelfde vormpjes en zet het op gat ze duwt dan zelf het met handje in. Daarna geef ik haar hetzelfde vormpje en ze probeert wel maar lukt uiteraard nog niet.
    Maar ik vraag mij dus af waneer ze daadwerkelijk voor het eerst goed vormpje in gaatje steken. Ze lijkt de vorm wel begrijpen maar het lukt haar niet om te passen. Ze gaat dan het gooien van frustratie hele emmer boos. Wil haar niet oversturen hoor dus doe dat echt oefening keerje per dag. Daarom vroeg ik mij af waneer ze het echt kunnen zeg maar gemiddeld?
    Weet niet lees verschillende gevallen en kennis van mij zei dat haar dochter het al met 8mnd kon?!!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hah! Dochter is daar nu op 16 maand nog steeds te ongeduldig voor.

3. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Je hebt de wonderkinderen onder de wonder kinderen he ;)

Onze dochter begrijpt het nu pas een beetje. Maar alleen het vierkantje en de cirkel. De rest nog niet.

4. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb geen idee meer wanneer ze het echt kon - ergens rond de 10-12 maanden? - alleen dat het vrij plots was; eerst alleen het ronde vormpje en toen ineens gewoon alles goed. Volgens mij staat het ook op het Van Wiechen-schema, maar erg laat, dat schema is sowieso erg terughoudend in veel dingen. Als ik dat schema in vul voor mijn dochter, heb ik volgens mij een wonderkind :p

5. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ehm, maakt het uit wanneer ze het kan? Onze dochter is nu bijna 8 maanden en haalt ook het deksel eraf, haalt de blokjes eruit en doet ze weer terug. Mij allemaal best: als ze maar lol heeft :)

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    In het Van Wiechen-schema staat ronde vorm met 2,5. En met 3jr drie vormen.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Met 8 maanden? Er zijn wonderkinderen hoor, maar 8 maanden en een vormenstoof kunnen, dat geloof ik echt van z'n levensdagen niet.
    De jongste speelt er hier wel mee, maar doet de vormpjes er via het dakje in, (hier een huisje met dak waar de vormen door kunnen, en dat je open kunt klappen om de vormpjes er weer uit te halen, (maar uiteraard dus ook om ze er weer in te doen ;)).
    Onze oudste ging er ergens rond 1jr en 8-9 maanden ofzo echt zelfstandig mee op de manier waarop het 'hoort'. Jongste is nu al wel heel trots als het samen met mij lukt en heel af en toe rolt er per ongeluk een vorm door het juiste gat, maar als het niet lukt, doet ze het dak dus open en lost ze het zo op, (na ook wat frustratie).

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ja nou ik vind het fijn gewoon gemiddelde weten. Kan ik dan ook op andere dingen het toepassen zoals kleur/vorm

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ja vind 8mnd ook te vroeg hoor maar als ik haar moet geloven was dat echt zo. Maar er zijn altijd uitzonderingen of dat het moeder ziet anders dan het is of vergeet het snel waneer het precies was.

Die vanwichenschema wist ik niet net gekeken maar met 15mnd pas in/uit doos??! Dat is eeeerg laat lijkt mij. Of lees ik die schema niet goed?

Ik zie ook dat schemas per land verschillen hihi hoe kan dat??
    Als ik lees wat kind kan volgens gemiddelde schema van 10 mnd in rusland heb ik achterstand kind en volgens nederlandse schema heb ik wonder in mijn bezit..

Maat goed dus eigenlijk dat in/uit is okey en dat echt vorm dat het motorisch lukt is pas 1jaar+

10. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij is Van Wiechen een beetje de uiterlijke leeftijd, kan een kind dan bv motorisch nog iets niet, dan is het tijd voor fysiotherapie bijvoorbeeld. Maar de gemiddeldes zullen dus lager liggen.

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ja okey is meer voor cb enz als signaal dat kind dat wel moet dien maar eerder is beter zeg maar of nou ja kan gewoon.
    Ik heb oei ik groei boek hier maar daar lees ik vaak iets wat juist mij lijkt onmogelijk nog zoals bij 11mnd kind kan op zijn kop staan?!

12. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedoelen ze niet gewoon op handjes en voetjes staan en dan tussen de benen door kijken mer hoofdje op de vloer?

13. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Ach de welbekende korrel. Je hebt het tegen iemand die de groei wilde sturen omdat ze toch flesvoeding gaf;)

14. miep84

miep84 Niet meer actief

onze zoon is 18mnd, hij speelt er nu zo'n 2 maanden mee.

Hij kan er zelf stukjes door duwen. Hij probeert te passen en dat gaat vaak goed, maar dat lukt nog niet altijd, kan dan gefrustreerd raken (bijv. vierkant door een rond gat proberen te duwen). Als ik hem aanwijs welk gat dan wel past, lukt het hem wel zelf.

Hij ziet sinds een week of 2 ook wanneer dingen niet passen, omdat ze te groot zijn (hoort dan niet bij de stoof), dan haalt hij de deksel eraf en gooit het erin door het grote gat. Dan deksel weer terug erop.. Stoof bijna vol, alles omkiepen en opnieuw beginnen. Kan er ongeveer 20 min mee spelen (ik zit er dan wel bij en help als dat nodig is).

15. 2jees

2jees Niet meer actief

Beeetje flauw das alweer zo lang geleden.

daar ergerde ik me bij mn eerste dus zo aan, altijd als ik een topic opende werden alle ouwe koeien van eerder vragen weer uit de sloot gehaald die niets ter zake deden op dat moment.

We zeggen tegen jouw toch ook niet: wat doe jij op ZP nu heb je ff tijd om een appeltje met de kids te eten ipv voor 7 dagen te maken? :cool:

16. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Hahaha, hier moest ik toch wel even om lachen:D
    Verder niks tegen welke persoon dan ook bedoeld..

17. raspberry

Ik weet wel redelijk zeker dat die kennis van jou niet zo'n best geheugen heeft of stomweg loopt te liegen. Met 8 maanden de goede vormen zelfstandig door de goede gaten duwen, dan hebben we echt een tweede Einstein gevonden hoor... Dus die zou ik met een zak zout nemen ;)

In en uit is nu prima, deed Caitlyn rond die tijd ook. Gemiddeld met vormenstoof overweg kunnen, ligt denk ik rond de 1,5 en als ze het met 2,5 nog niet kunnen, ga je wel echt over achterstanden spreken.
    Wat kinderen wel en niet moeten kunnen, is nogal cultuurgebonden, (omdat op verschillende plekken kinderen verschillende dingen aangeboden krijgen) en daarom verschillen die schema;s ook :)

18. raspberry

Nogal flauw dit, zeker omdat TS het heeft over een kennis die dit over haar kind zegt en zelf al zegt dat ze dat wel erg vroeg vindt....

19. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier rond de anderhalf jaar dat het aardig lukte om de goede vormen in het juiste gat te stoppen. Daarvoor misschien 's op goed geluk maar zeer zeker niet bewust.

20. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Hier was hij iig vrij vroeg hiermee, want op het CB kreeg hij een vormenstoof voor zijn neus. Dit om te testen of hij blokjes kon stapelen en deze in en uit het doosje kon halen (deksel met vormpjes was dus open). Hij deed doodleuk het dekseltje dicht, zegt de arts, "daar is hij nog veel te jong voor hoor". Nou de ronde en de vierkanten vormen gingen zonder moeite in het juiste gat. Dit was met 14 maanden.

Overigens kan hij nu nog steeds niet veel meer dan de rondjes en vierkantjes, de rest heeft hij geen geduld voor hoor!

Deel Deze Pagina