Ziek door lactulose

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door brownielover, 1 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Maandag heb ik lactulose gekregen voor ons meisje omdat die druppels van vsn voor de ontlasting en roosvicee laxo niet (meer) hielpen. Heb toen in 2 keer gegeven, totaal 20ml. Kwam meteen 2x klei achtige poep na heel lang niet goed kunnen poepen. Dinsdag weer 20ml gegeven maar toen in 1 keer.

Dinsdag avond was ze jengelig, veel wakker, en snachts flink overgeven.:(
    Woensdag contact ha, moest donderdag weer bellen. Mijn meisje verder nog steeds jengelig, en sinds woensdag wil ze niet meer eten en weinig drinken. Moest stoppen met lactulose en heb forlax voor geschreven gekregen. Vandaag opgehaald, maar wacht even met geven tot ze beter is.

Hoop zo dat die forlax wel goed valt, en ze niet weer zo ziek wordt.:(

Hoe is jullie ervaring met deze 2 medicijnen?
    En doen jullie de forlax door drinken heen ofzo? En wat als ze dat niet lust, wat moet ik dan?

Vast bedankt voor het lezen!

2. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Lactulose kan hele erge buikpijn veroorzaken, krampen. Ik denk dat 20 ml in een keer bij een kindje van deze leeftijd misschien even te veel is geweest, OF het was toeval en heeft ze iets anders onder de leden. Ik zou ook even afwachten en haar buik rust geven.

Forlax, moet je dat 1 x per dag geven? Even de instructies lezen. 1 zakje gaat in 50 ml water, dat is vrij weinig. Het smaakt lekker zoet naar sinaasappel en kan je gewoon voor het eerste drinken 's ochtends bij het ontbijt geven. Onze dochter vond het lekker dus :). Het moet wel apart en in die 50 ml water volgens mij, dus niet door een hele fles.

Succes

3. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Lactulose ging bij mijn zoontje ook niet goed. Zag hem gewoon ziek worden nadat ik het gegeven had. Forlax kreeg ik er bij hem na een paar dagen niet meer in, vies chemisch zoete smaak en lucht zit daaraan. Nu hebben we Movicol en dat gaat beter, zit niet zo'n chemisch luchtje aan. Wij mochten het door de diksap heen doen of een ander sapje.

4. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    20ml:$
    Jeetje geen wonder dat je dochter daar ziek van wordt, mijn dochter is wel wat jonger maar die mag max 4ml per dag...
    Hopelijk werkt de forlax snel en kan je meisje weer normaal naar de wc!

5. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    STOP met de lactulose! Vraag om Forlax.
    Geloof me.. Erg veel ervaring hier ;-S

6. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Jemig zeg!!!! Ik zou een klacht indienen want bewoners in het huis waar ik werk starten met 15ml .......

:(:(

7. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Heb ook lactulose gekregen toen mijn zoontje zo'n 4 weken oud was. Hij had heel droge ontlastig en kon bijna niet poepen.
    Het heeft toen wel geholpen (ik mocht maar 5 cc geven), maar zo gauw ik ermee stopte, werd zijn ontlasting weer droog. Vervolgens ben ik hem nog maar 2 cc gaan geven, waarmee zijn ontlasting ook wel kwam.
    Vanuit het CB ga de arts toen aan dat ik toch weer de volle mep moest geven (5 cc) omdat zijn buikje hard aanvoelde. Dit heb ik toen gedaan, met als gevolg enorme buikpijn en een tripje naar de nightcare (het was niet meer te houden, hij had van 's morgens tot 's avonds gekrijst).
    De KA gaf aan dat lactulose veel kramp veroorzaakt.
    Dus ik gebruik het niet meer...

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik kreeg zelf al waanzinnige krampen van 5ml lactulose, niet iedereen reageert er goed op kennelijk.

9. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    Krijgt ze ook al Roosvicee Laxo?
    Dat helpt vaak ook goed.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Lactulose moet je in veel kleinere doseringen geven en dan kun je na een paar dagen resultaat verwachten. Het kost even tijd, maar daarna kun je het rustig blijven gebruiken zonder vervelende bijwerkingen en zonder schadelijke gevolgen ofzo.

Toen ik zelf - als volwassene - in een wanhoopsdaad 30 ml in één keer nam, had ik het idee dat m'n darmen ontplofte na een half uur ofzo. Ik ging helemaal leeg..

Ik kan me dus voorstellen dat 20 bij een kleintje een soortgelijke effect op de darmen heeft gehad.

Beter meermalen kleine beetjes dus. 2 of 3 keer per dag 5 ml ofzo, zal meer dan genoeg zijn. Maar dan krijg je na een paar dagen pas resultaat.
    Maar ook dat rustig opbouwen.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Bij maar 1 keer zo'n reactie ga je natuurlijk niet weten of dat van de lactulose kwam of dat ze gewoon toevallig een buikgriepje te pakken had bijvoorbeeld.
    Maar... forlax is veel fijner. Lactulose kan enorme winderigheid en krampen veroorzaken en maakt de darmen lui. Forlax bestaat uit een lichaamseigen stof.

Forlax heeft wel voldoende vocht nodig om te werken: zonder vocht om op de ontlasting in te werken, kan het niet voldoende doen.
    Dochterlief krijgt het hier dus altijd al, (sinds 2 maand oud) in de 50 cc water die de bijsluiter voorschrijft. Ik doe het in een apart klein flesje en deed dat destijds dan verdeeld over de dag: dat ging dan vaak in 3-4 keer op.
    Inmiddels drinkt ze dat als soort van sapflesje tussendoor.

12. raspberry

Als ze de smaak niet fijn vindt, kun je het ook door fruitmoes heen doen trouwens en dan zorgen dat ze daarbij nog extra vocht drinkt.

13. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    De KA heeft mij op het hart gedrukt dat Lactulose absoluut geen kwaad kan en dat de darmen hier niet lui van worden...

14. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Nee klopt kan inderdaad buikgriep zijn, maar ik betwijfel het. Durf haar ook geen lactulose meer te geven. Bang dat het weer zo op speelt. Huisarts heeft het ook afgeraden nu, moet nu gewoon met forlax beginnen als ze weer beter is. Kan dat dus gewoon door haar drinken mengen begrijp ik? :) hoop dat die forlax wel goed aan slaat, wil er maandag mee beginnen.

15. raspberry

Meerdere artsen hebben mij verteld dat dat juist wel het geval is.
    Wie je dan moet geloven? Ze zeggen allemaal wat anders ;)
    De bijwerkingen van lactulose vind ik dan wel weer zo heftig dat dat beslist mijn voorkeur niet heeft :(

16. raspberry

Forlax heeft wat mij betreft qua samenstelling ook echt de voorkeur hoor.
    Arts gaf hier aan dat het even tijd nodig heeft om in te gaan werken, (zo'n 1-2 dagen). Het mag dan idd overal doorheen, zolang je maar zorgt dat die 50 cc extra vocht erbij komen. Dus echt bovenop wat je dochter al drinkt!

17. bibinijmegen

bibinijmegen Fanatiek lid

6 apr 2012
    2.254
    1
    0
    mijn gezinneke
    woh dat is best veel zeg
    mijn zoontje gebruik ik het ook bij
    maar die mag maar 5 ml pe dag .

18. Nieke84

Nieke84 Fanatiek lid

18 jan 2010
    1.537
    0
    36
    Mijn dochter gebruikt het ook en gaat goed. Kinderen mogen maximaal 3ml/kg per dag krijgen. Mijn dochter heeft ook 2x dgs 10ml gehad omdat de ontlasting echt hard bleef (i.o.m. ka). Nu zitten we nog op 2x dgs 5ml (zijn aan het afbouwen). Ze krijgt nu kiezen dus nu komt het vanzelf ;)

Het kan inderdaad krampen veroorzaken, maar de darmen schijnen er echt niet lui van te worden aldus ka.
    Mij werd wel gezegd als het niet voldoende werkt met deze dosering dat ze misschien beter forlax kon krijgen.

19. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Lactulose is gewoon een zware suikerstroop wat laxerend werkt, niet veel anders dan zelf met scheppen suiker en water aan de gang te gaan, diksap (te veel) doet hier trouwens ook wonderen met laxeren, lees dat etiket maar eens :D. Dus ik denk ook niet dat lactulose de darmen lui maakt net als Forlax.

Met medicijnen zoals Dulcolax(= niet voor hele jongen kinderen) moet je wel oppassen en niet langer dan een paar dagen gebruiken.

Deel Deze Pagina