Hallo mama's Een vraagje. Hoe leggen jullie je baby te slapen? Ik heb een zoontje van 3 maanden. Als ik heb s avonds op bed leg duurt het meestal 1.5 tot 2 uur voor hij slaapt. Ik doe het als volgt: Om 7 uur gaat hij (meestal) douchen met papa. Half 8 fles Dan in slaapzak in bed. Lees een verhaaltje. Ik blijf er meestal nog even bij zitten en aai hem zachtjes over zijn hoofdje tot hij helemaal ontspant en bijna slaapt. Dan ga ik naar beneden. Maar meestal duurt het gewoon 1.5 tot 2 uur voor hij slaapt. Met 80 x naar boven lopen voor een speen. Tegen die tijd is het half 10-10 uur en om half 11 krijgt hij zijn laatste fles.. Heeft iemand tips waardoor hij misschien sneller in slaap valt?
Poe, geen tips, wel ervaring. Hier ging het met vier maanden ineens beter. Daarvoor wilde ze ook echt niet slapen. Zoveel mee op de arm gelopen in de avonden. En dan inderdaad rond half tien eindelijk slapen en dan kort daarna laatste fles. Maar ineens ging het beter, eindelijk de avonden terug. Hopelijk gebeurt dat bij jullie ook snel?
Na zijn fles/borst voeding leg ik hem op zijn buik in zijn bedje. Ik blijf er even naast liggen (co-sleeper) en hou zijn speentje vast en leg mijn hand op zijn gezicht. Dan valt ie het snelst in slaap. Maar het gaat pas sinds een paar dagen snel wbt het in slaap vallen. Hiervoor duurde het gerust 2 uur voordat ie sliep.
Toevallig ging het vanavond redelijk. Was nu 3 kwartier. Maar hij was ook echt heel moe. Overdag laat ik hem in de box liggen. Overdag slaapt hij echt niet in bed. Hij wordt ook in de box na 2 uurtjes wakker. Meestal ga ik dan samen met hen op de bank liggen en dan slaapt hij nog een paar uur verder. S nachts moet ik er ook vaak uit voor een speen. Heb hem tot nu toe steeds in de kinderwagenbak naast mijn bed gehad. Maar ik wil graag dat hij in zijn eigen bed slaapt. Dat doet hij ook wel. Maar tussen 4 en half 6 moet ik er bijna elke 5 minuten uit voor een speen. Blijf er nu maar bij zitten net warme sloffen een lekkere trui en een bakkie thee. Hoop toch dat die speen s nachts ook maar een fase is. Hij valt meestal in slaap zonder speen en om 4 uur wil hij hem ineens weer. Maar dan valt hij weer bijna in slaap en dan valt die speen er weer uit waardoor hij week wakker wordt. Buiten dat slaapt hij s nachts verder goed.
Is je baby wel moe als je hem naar bed brengt? Wij namen rond 3 maanden onze baby pas mee naar boven als wij zelf naar bed gingen (rond 23.30). In het begin maakte ik me er zorgen over, heb er zelfs nog een topic over geopend op dit forum. Maar eerder wilde hij echt niet slapen, het gaf een hoop drama. Op het forum werd me gezegd dat het vanzelf goed zou komen en inderdaad, nu 3 maanden later, ligt hij elke avond rond 19.30 in bed. We hebben twee maanden geleden besloten dat we hem niet uren lang willen laten krijsen, totdat hij uitgeput in slaap valt. Ik kwam een blog tegen over een methode die wij heel mooi vinden, en het werkt voor ons en de kleine: Als hij naar bed gaat mag hij 5 minuten huilen, daarna troosten we hem. Daarna weer terug leggen, en na 5 minuten weer troosten. In het begin moesten we een paar keer troosten, nu nooit meer. We hebben een vast ritueel: pyjama aan en een schone luier, boekje lezen, fles drinken en naar bed. Wat wij hebben geleerd is: kijk naar hem. Is bij moe? Direct bij de eerste moeheidssignalen (ook overdag) in bed leggen. Als hij over z'n slaap heen is dan is het drama als we hem weg leggen. Is hij niet moe? Dan heeft het geen enkel zin om hem in bed te leggen. Succes!
Ik zou hem dus gewoon beneden houden tot het tijd is voor die laatste fles... Ik zie totaaaaaal het nut er niet van je kindje in bed te legben, hem daar vervolgens 1,5/2 uur mopperend te laten liggen en 80x heen en weer te lopen voor een speen... En Wbt om 4 uur de speen die eruit valt elke keer... geef je hem dan een fles?
Ja hij is dan wel moe. Toevallig gaat het vandaag ineens heel goed haha. Zul je altijd zien. Ik geef s nachts geen fles meer. Al een week of 2 niet meer. De avobdfles is nu ook van 11 nar half 11 gegaan. En daar slaapt hij op tot 8 uur de volgende dag. Op dr speen na. Maar hij heeft dan geen honger. Als hij wel honger zou hebben neemt hij dr speen gewoon niet aan en zet hij het op een krijsen. Hij pakt de speen wel aan. Maar hij wordt dan weet wakker omdat als hij bijna in slaap valt zijn mond ontspant en de speen er uit valt.
Zoveel de speen erin doen achter elkaar klinkt wel als honger... Ik moet ook 1 keer eruit per nacht voor een speen, maar zodra dat binnen een half uur meerdere keren is maak ik een flesje en dan slaapt hij gewoon weer verder. Hoe ik hem op bed leg.... Hij heeft warm gegeten, gaat in badje of met papa douchen, daarna lees ik voor en dan krijgt hij zijn flesje. Ik laat hem daarna een beetje uitbuiken en bij vermoeidheidssignalen leg ik hem wakker in bed en dan is hij binnen 10 minuten vertrokken.
Is echt geen honger. Is echt puur omdat hij dan in slaap valt en dan zijn mond ontspant. Meestal is hij na een uurtje weer diep in slaap en slaapt hij door tot de volgende ochtend 8 uur. Als hij honger heeft wind hij er geen doekjes om hoor. Dan weet de hele straat dat haha
Op die leeftijd ging ze nog niet op een bepaald tijdstip naar bed. Was gewoon wanneer ze moe was en anders lag ze bij ons op de bank.
In 9,5 van de 10 gevallen is de speen er heel de tijd uit toch honger hoor. Ik zou dus gewoon een fles geven
Maar heb je het al eens geprobeerd om een fles te geven...? Het is zo doelloos ok een uur wakker te gaan zitten zijn terwijl dat helemaal nie nodig is, ook voor je kindje
Hmm.. lastig.. Ik heb zelf een meisje van 3 maand, en gaat wel de hele dag in bed slapen (ergens anders lukt eigenlijk niet, soms in wagen/maxi even). Ze gaat wel elke avond rond 19.00-19.30 uur naar bed. En in principe gewoon slapen. Met heel soms een kort huiltje of speen keer. Aantal weken geleden laatste fles eruit gegooid, en dan mag ze zichzelf melden. Eerst sliep ze een week door, het klokje rond. Toen werd ze wakker, was speen voldoende, en nu heeft ze al paar dagen dat de speen niet werkt, en ik een fles geef. mijn ervaring is ook, zoals hier boven, dat als de speen na 2× ofzo niet helpt. Dus inderdaad, even stil, maar toch weer huilen, dan wil ze toch echt een slokje. Normaal krijst mijn meisje ook heel hard. Kan niet normaal huilen maar s nachts doet ze dat niet. Zou toch keer een flesje proberen, kijken wat er gebeurd. Verder zou ik denk ik proberen om overdag ook eens in bed te leren slapen. Dan gaat hij het bed associëren met slapen uiteindelijk. En misschien ook makkelijker inslapen..? Sowieso wisselt het zo erg vind ik op deze leeftijd met alles. Heb vaker gehoord dat het tegen 4 maand allemaal wat meer ritme krijgt. Omdat de hersenen dingen ook beter kunnen plaatsen. succes
Ik zou zoals hierboven al staat vermeld hem gewoon nog lekker beneden houden tot je echt merkt dat hij moe wordt, of wanneer jullie naar bed gaan. Dat doen wij ook. Heb een tijd geprobeerd om mijn dochter vroeger naar bed te krijgen, maar dat duurde dan ook anderhalf uur (terwijl het overdag geen probleem is). toen maar besloten om haar beneden te houden omdat we anders ook volledig onze avond kwijt zijn. tegen de 4 maanden aan leerde ze op haar zij rollen en blijkt ze dus een zijslaper te zijn. Geen idee hoe, want we leggen haar altijd op haar rug te slapen. Maar sinds ze zelf op haar zij kan rollen slaapt ze veel beter. Heel ritueel, ik leg haar in bed, 3 seconden later ligt ze op haar zij met haar doekje vast en gaat ze slapen. Hopelijk zal zoiets ook bij jullie nog komen, dat ze gewoon zelf wat meer controle over haar lichaam heeft waardoor ze beter slaapt. Je moet ook denken, voor die tijd lig je daar gewoon hulpeloos te liggen, lijkt me zelf ook niet echt fijn
Vannacht van 5 tot 6 opgezeten. Toen toch maar fles geprobeerd. Hij dronk inderdaad 120 cc. En slaapt nu nog.. Was zo blij dat ik van die machtfles af was... Haha Maar inderdaad toch liever een half uurtje bezig met een fles. Dan een uur opzitten en dan alsnog een fles.. scheelt me weer een uur.. Ben verder echt niet eigenwijs hoor. Haha
Die nachtvoeding gaat er vanzelf weer vanaf hoor Meis! Kan ook een tijdelijk iets zijn. Ben blij dat je de oplossing gevonden hebt!
Mijn dochtertje had ook wakkere uurtjes in de avond rond die leeftijd. Gewoon lekker hele avonden op schoot in de schommelstoel (moet eerlijk zeggen dat ik het toen niet altijd als lekker ervoer). Op een gegeven moment begon ze op schoot in slaap te vallen en dat werd toen haar bedtijd. Met ongeveer 4 maanden hebben we een bedtijd van 19.30u ingevoerd. De laatste weken merken we dat dit te laat wordt voor haar en krijgt ze 18.45u de laatste fles. Qua voedingen: ze stopte hier eerst de voeding van 22u en hield die van 3u wat langer vast... Misschien bij jouw kindje ook een optie?
Ik probeer het zo even vast te houden. Kijken wat er gebeurd. Hij zit nu op 5 flessen van 170cc. Drinkt ze niet allemaal leeg. Maar er gaan er zeker 3 per dag op. Alleen de fles van 22.30 en de 'nieuwe' machtfles niet. Daar blijft meestal 30 tot 50 over. Schema is dan nu: 5-6 uur s ochtends. Dan slaapt hij weer verder en wil hij pas om 11 uur weer. Dan 15 uur- 15.30 19.00-19.30 22.30 laatste en dan weer 5-6 uur s ochtends. Wordt vast vanzelf weer later. Mooiste is o. S ochtends tussen 7 uur-half 8 uit te komen ivm werk
Dan zou ik hem na 19.30 zelf laten komen voor een fles, waardoor hij waarschijnlijk (op het begin) rond 2.00/3.00/4.00 nog komt voor een fles en daarna rond 7.00