Plat achterhoofd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door jumphola, 14 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Oké na net een bezoek aan het cb te hebben gebracht ben ik dus even in de war.

Misschien kunnen jullie helpen?

Onze kleine slaapt altijd op zijn rug , in het verleden afwisselend op beide zijkanten. Op zijn buik slapen wil hij absoluut niet.

Volgends de cb arts zal het niet meer lang duren voor Jason een helmpje op moet ivm afplatting

Ik viel bijna van mijn stoel van verbazing ik dacht echt WTf want tien dagen geleden hebben we bij diezelfde arts zijn hoofd na laten kijken en toen was het een klein beetje.

Maargoed ze gaf als advies maar even een fysio te bellen , maar daar zou het waarschijnlijk al te laat voor zijn.

Nu zijn we zo een 6 weken terug in het ziekenhuis geweest met Jason voor iets anders en toen had ik ook gevraagd even naar zijn hoofd te kijken , de kinderarts zei ja een beetje plat maar dat word minder zodra hij minder gaat liggen.

Nu moet ik vanmiddag langs de dokter voor mijzelf en ik zat er aan te denken om een doorverwijzing te vragen , maar ik hoor graag jullie mening.

Zal straks een foto maken van zijn hoofd zodra hij wakker is

2. mopje89

mopje89 Actief lid

4 apr 2012
    123
    0
    16
    Receptioniste
    Gooi
    Wow dat is wel een verschil met wat ze de vorige keer zeiden, ik zou inderdaad even naar een Fysio gaan en die laten beoordelen wat hij/zij ervan vindt. Ik zou niet te snel een helmpje nemen want ik heb gelezen dat dat niet altijd het gewenste resultaat geeft en ook nare bijwerkingen kan hebben. Het hoofdje word ook opgemeten om te kijken hoe "ernstig" het is.

Ons kindje heeft een schuin hoofdje en loop ook bij de Fysio, overdags slaapt nu alleen maar op haar zij (aan de kant wat niet plat is). Volgende week word haar hoofdje weer opgemeten of het al minder is.

Ik zou aan het CB of aan de huisarts toch een doorverwijzing vragen voor de kinfer fysio. Ik zou eerst al het andere proberen voordat je zo'n helmpje neemt! Succes! Ben benieuwd naar de foto!

Groetjes

3. Daan22

Daan22 Bekend lid

12 mei 2012
    744
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier moest ze ook een helmpje, maar hier niet voor gekozen, met 5 maanden sliep ze op haar buik of zij en ze heeft nu een mooi bol hoofdje

4. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Er is een onderzoek geweest naar de effectiviteit van een helmpje, bij een kleine afplatting is deze namelijk nihil.

Heb zo geen link, maar is vast te googelen.

Wat je misschien kunt doen is hem overdag veel op de buik leggen of dragen (in een ergonomische draagzak). In bijv maxicosi hebben ze weinig bewegingsvrijheid waardoor er meer kans is op afplatting.

5. wjls

wjls Lid

20 sep 2014
    54
    24
    8
    Ik ben zelf kinderfysio en ik zou zeggen laat er door een kinderfysio naar kijken. Sowieso is een helmpje voor een plat achterhoofd minder vaak en snel geïndiceerd dan voor een scheef hoofd. En onderzoeken wijzen uit dat wel of geen helm vaak op de lange termijn niets uitmaakt.
    Bij de kinderfysio kan je tips krijgen gericht op jouw kind om het draaien van het hoofd te stimuleren en de afplatting te verminderen.
    Succes.

6. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Ik heb inmiddels een afspraak met de minder fysio gemaakt voor volgende week en ook een afspraak met de kinderarts.

Ik vind zelf die helmpjes helemaal niks maar we hebben zelf alles al geprobeerd.

In een draagzak wil hij absoluut niet helaas.

Maar is het nou zo dat de afplatting uiteindelijk weer goed komt??

7. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier ook een plat achterhoofd. Ben er nooit voor bij een fysio oid geweest.
    Volgens het cb zou ze "vroeger" wel in aanmerking komen voor een helmpje.
    Sinds ze minder op haar achterhoofd ligt trekt het aardig bij. Ik ben ervan overtuigd dat het wel weer goed komt met haar bolletje. En inderdaad is niet bewezen of een helmpje ook echt werkt.

Vanaf een maand of 10 begon ik echt duidelijk verbetering te zien trouwens.

8. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland

Fijn om te lezen dat het bijtrekt. Die mevrouw van het cb gaf me een beetje het gevoel dat een helm de enige oplossing is

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn ervaring.

Onze oudste had kiss en bewoog zijn hoofd minimaal. Tussen de 2 en 3 maanden ging ik voor het eerst naar een osteopaat en vlak erna naar de fysio. De eerste meting daar gaf aan dat hij echt een flinke afplatting had en dat ze het advies zou geven voor een helmpje als hij deze meting met 6 maanden (!)zou hebben.
    Omdat ik er zo vroeg bij was konden ze het waarschijnlijk verhelpen.

3 a 4 behandelingen van de osteopaat en genoeg bezoeken aan de fysio later was hij ruim 5 maanden. Opnieuw gemeten en met die afmeting zou ik waarschijnlijk niet eens advies fysio krijgen.
    Dit betekende dat de afplatting nog naar minimaal was.

Mijn advies is dus een combinatie fysio en osteopaat.
    De eerste zorgt voor advies in liggen, oppakken en stimuleren.
    De tweede zorgt ervoor dat eventuele blokkades weggaan.

Sowieso vind ik het erg knap dat een cb-arts kan zien, zonder meeting?, dat een kindje een helmpje moet. Iets wat pas met 6 maanden wordt aangemeten, mocht je ervoor kiezen.

Daarnaast groeit een schedel de eerste jaren enorm en kan deze vervormen. Tot 12 jaar kan de vorm nog veranderen.
    Daarnaast schijn je ook rekening te moeten houden met de genen, niet ieder hoofd heeft dezelfde vorm.

10. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ons meisje had een scheef hoofdje. Echt ontzettend scheef. We zijn met haar naar de fysio geweest en dat heeft ontzettend goed geholpen! De fysio raadde ons aan om haar slaapjes overdag in een zijligkussen te doen, zodat ze op dr niet scheve kant zou liggen. Nu is ze 16 maanden en je ziet er niks meer van. Wel zijn haar ogen ongelijk. Vreemden valt het gelukkig niet op.

11. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Zijkussen hebben we al geprobeerd maar hij draait zich al heen en weer in zijn bed dus dat heeft geen zin helaas

12. Senna84

Senna84 Actief lid

11 jan 2012
    443
    0
    0
    ja zo'n verschil kan idd in een paar dagen (bijv. 2 weken) optreden. Zowel positief als negatief.

En neeeeee het gaat niet "vanzelf" over.

Hij is nu drie maanden als ik het goed lees, dit betekend dat hij nog +/- 3 maanden op zijn rug ligt. Dit betekend weer als je er niks aan doet het erger en erger wordt. Heb je een bepaald punt bereikt blijf je dit altijd zien later. Zijn hoofd groeit dus het gaat minder opvallen maar de afplatting blijft.

Onze zoon heeft het heel erg gehad alleen hij had een voorkeur naar rechts. Ik vond een helm ook niks en dit kon overigens ook niet bij hem, want ze mogen de helm niet op als ze koorts hebben en die van mij was in die periode ziek met veel ziekenhuisopnamens en continu koorts.

Hoe dan ook ik vond dat ik verplicht was aan mijn kind om alles te doen om afplatting beter te maken. Dit betekend dat ik hem structureel naar links legde met zijn hoofd. Hij draaide (vooral in het begin) bijna meteen weer terug en ik legde hem dan weer terug naar links. Dit betekend dat ik 24/7 met hem bezig was. Ik liep 's avonds soms 20 keer naar boven om hem bij te draaien in zijn slaap (camera) en 's nachts zette ik de wekker elk uur om te kijken hoe hij lag en hem eventueel bij te draaien.

Na 2 weken zag je duidelijk verbetering en na 4 weken was hij al een heel eind. Hup weer een nierbekkenontsteking hup weer in ziekenhuis, doodziek, tja dan laat je hem maar in voorkeurshouding slapen, hij had het zwaar genoeg. Thuis, terug bij af. Weer opnieuw.En zo ging het 6 maanden door.

Totdat hij zelf alleen nog maar op zijn buik ging slapen, toen was het voor mij over.

Ik zette er zelfs de auto voor opzij om hem bij te draaien in zijn stoel.

Pittig maar resultaat geweldig en ik ben er beren trots op. Moest er niet aan denken dat ik het niet had gedaan.

Ze moeten er doorheen om geen voorkeur meer te hebben. Dit heeft tijd nodig en in het begin draaien ze zich altijd terug.

Dochter had het ook direct vanaf haar geboorte mee aan de slag en gelukkig een mooi rond bolletje.

Vanzelf gaat het niet, het is echt zeer intensief om het goed te krijgen. Een helm is makkelijker in ieder geval voor de ouders, ik kon maar wilde er ook niet voor kiezen, dus vandaar zo gedaan, succes.

13. Senna84

Senna84 Actief lid

11 jan 2012
    443
    0
    0
    kan je een foto laten zien hoe "erg" het is?

14. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Net even een foto gemaakt

15. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen onze dochter 2 maanden was, maakte het cb ook een opmerking over haar platte achterhoofd. Ze kan niet op haar zij slapen omdat we haar inbakeren. Ik heb wel een zijligkussen gekocht en gebruik deze als ze in de box ligt te spelen. Ik heb ook een speciaal hoofdkussen gekocht die de druk wat anders verdeeld...

Babymoov Love Nest Beige | Veiligheid | Baby-Dump

Die laatste heeft goed geholpen want de afplatting is echt een stuk minder geworden! Ik gebruik em overigens alleen overdag, s nachts durf ik het niet zo ;) Verder draag ik haar altijd op de schouder en leg ik haar regelmatig op haar buik.

Ondanks de verbetering had ik toch een afspraak bij de kinderfysio gemaakt. Onze dochter is helemaal nagekeken en qua motoriek zit alles goed, geen blokkades of iets dergelijks. Ik heb niet echt oefeningen mee gekregen omdat alles wat ik kan doen doe ik al :) Ze heeft nog wel een meting gedaan en die kwam uit op 95%.
    <90% normaal 90-95% mild 95-100% ernstig >100% zeer ernstig. Spontane afname is zeker nog mogelijk zei ze. Verder is ze geen voorstander van een helmpje omdat de effectiviteit niet bewezen is. Gelukkig is dat voor onze dochter ook niet nodig :)

Laat je goed adviseren door een kinderfysio, die kan je precies vertellen hoe of wat!

16. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Ik ga zo direct ook naar babydump om zo een kussen te kopen. Alles wat helpt is mooi meegenomen

17. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Wij zijn toen ZL een maand oud was via het consultatiebureau doorverwezen naar een kinderfysio. Hier was de afplatting aan één kant. Bleek dat hij zijn nek niet ver genoeg kon draaien en daarom altijd met zijn hoofd één kant op lag.
    We moesten oefeningen doen en zijn hoofd draaien als hij sliep. Dat laatste was zo moeilijk omdat hij zo slecht sliep ivm hevige darmkrampen.
    Ik was er dag en nacht mee bezig. Als ik in bed lag en hij lag in de wieg naast me, draaide ik zijn hoofd ook steeds.
    Voor mijn gevoel heb ik er alles aan gedaan maar het is nog steeds een beetje te zien. Ondanks een half jaar fysio waar we heel vroeg mee begonnen zijn.

Maar ga echt naar een fysio! Die weten zoveel meer dan je zelf kunt bedenken.

18. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Afspraak voor de fysio is gemaakt voor aankomende vrijdag. En dat kussen wat eerder genoemd werd hebben we ook gekocht

19. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik hoop dat jullie er ook baat bij hebben... En ben benieuwd wat er uit de meting van de fysio komt.

20. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Ik hoop het ook , maar we gaan er in ieder geval alles aan doen om daar voor te zorgen.

Deel Deze Pagina