Flesvoeding 6 weken bij mogelijk lichte reflux

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door MinnieJ, 2 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

IK heb het idee dat mijn zoontje verborgen reflux heeft, in lichte vorm, misschien zoals alle baby's hebben want ik heb begrepen dat alle baby's het een beetje hebben.

De eerste 2 weken kreeg ons zoontje 7x90 maar we zijn al snel naar 7x120 gegaan en dan 20cc afgieten (dus in totaal 115cc). Met 3/4 weken leek hij toch erg hongerig, als ik de signalen goed begrijp:( en zijn we ninet meer gaan afgieten.

Vervolgens met 4 weken op het CB zeiden ze dat hij teveel gegroeid was in een maand, namelijk een kilo, geboorte gewicht was 3810 en hij was 4888 ofzo. Dus we moesten weer de 20 cc afgieten, of naar 6 voedingen gaan maar dit zou nog niet lukken gezien de nachten.

Nu was ik vorige week toch weer gaan proberen (met 5 weken dus) om 135 cc te geven in de hoop dat hij naar 6 voedingen zou gaan, omdat hij dus best vaak onrustig is na een voeding,, en dit drinkt hij eigenlijk gewoon rustig op in een kwartier/20 min, niet te snel niet te langzaam, sijpelt niet langs zijn mondje dus volgnes mij niet teveel, spuugt na voedingen overdag ook niet.

Maar hij kwam nog steeds 7x de eerste 2 dagen en dag 3 werden we sochtends wakker en was hij zich enorm aan het verslikken in spuug, er leek zeepsop uit zijn mondje te komen, was best even schrikken, de arts zei dat dit dan echt uit zijn maagje omhoog is gekomen.

Dus meteen toch maar weer die 20 cc sinds gister weg gegoten maar nu is hij me een partij onrustig afgelopen nacht, echt na de voeding wel 2 uur wakker, en hij heeft ook een beetje gespuugd terwijl hij de voeding daarvoor dus gewoon weer 115cc kreeg. Ik weet nu dus niet of die onrust reflux is, of honger?!? Hij zit niet persee te smakken als hij huilt, maar als ik mn vinger tegen zn mondje aanhoud gaat hij wel meteen erop sabbelen. De arts gaf eigenlijk ook geen antwoord op mijn vragen, die zei dus dat de meeste baby's last hebben van die slokdarm die nog niet helemaal ontwikkeld is.

Zijn gewicht is trouwens tussen 4 en 6 weken 200 gram omhoog gegaan ongeveer

2. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Niemand??

In ieder geval ben ik erg benieuwd wat jullie kinderen met dit termijn (6 weken) kregen!! :)

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Mijn zoontje had ook een lichte vorm van verborgen reflux. Vooral veel slikken en de hik en regelmatig een mondje spugen, maar geen hele golven. Wel tot vlak voor de volgende voeding nog spugen.
    Wij zijn uiteindelijk gaan indikken met nutriton en later overgestapt op Hero Baby comfort, deze voeding bevat al JBPM waardoor het dikker is.
    Mijn zoontje had toen soms nog wel last van voeding die omhoog kwam, maar spuugde een stuk minder.
    Nadeel was wel dat hij eigenlijk tot hij 6 maanden was, daarnaast lactulose heeft moeten gebruiken, omdat hij verstopt raakte, maar door die voeding was hij wel een stuk rustiger.
    Met 6 maanden over gegaan op de standaard voeding en dit ging na een paar weken goed.
    Verder dronk mijn zoontje rond die leeftijd ook 6/7 keer per dag 120+4. Inderdaad eigenlijk teveel, maar hij heeft wel tot 4 maanden vrijwel altijd genoeg gehad aan 1 liter voeding, hele enkele keer nog een klein flesje extra gegeven naast 5x 180+6, maar toen was hij al 3 maanden geweest.
    Hier is hij de eerste 3 maanden ook steeds bijna 1kg per maand gegroeid, maar na de 3 maanden ging het langzamer. Sterker nog, in de eerste 3 maanden is hij haast net zoveel aangekomen als in de rest van de maanden tot z'n eerste verjaardag. :p
    Hij weegt nu een keurige gemiddelde 10kg. ;)

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier probeerde ik trouwens wel eerst de voeding te rekken met een speentje, als hij die echt niet meer wilde dan kreeg hij een flesje.
    Na z'n fles kreeg hij ook altijd nog even z'n speen, omdat hij vaak nog wel zuigbehoefte had.

5. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Bedankt voor je reactie! Dus jij denkt dat die 120/4 6 a 7x prima kan ook al zou hij verborgen reflux hebben? Mijn idee was ook dat hij misschien in het begin 7x zou komen maar snel wel naar 6 voedingen zou gaan als hij eraan toe is, hij is nu dus ruim 5 kilo, en inderdaad mijn andere 2 groeide ook snel in het begin en later in het jaar langzamer..

6. Banana

Banana Fanatiek lid

29 jun 2014
    2.045
    621
    113
    Hoi, ik had ook die vermoeden met mijn zoontje. Hier heeft de osteopaat best wel geholpen! Hij is nu 8 weken, maar krijgt al 2 weken 150/5. Wel 6 voedingen, want in de nacht komt hij ook 1 keer. Ik bied hem elke keer wel gewoon 150/5 aan, maar hij drinkt dat niet elke fles leeg. 3 of 4 van de voedingen drinkt hij het leeg. Hij was echt niet tevreden met 120/4. Nu is hij veel rustiger en tevreden sinds ik 150/5 aanbied. Met net 6 weken gaf ik alleen de laatste en eerste fles 150/5 en daartussen 120/4. Dit ging een paar dagen goed en toen alle flessen 150/5 omdat hij bij die 120/4 flessen onrustiger werd.

7. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Onze meid krijgt sinds kort medicijnen tege reflux. Een van de redenen dat wij dit vermoedde was dat zij ook onverzadigbaar leek. Zelfs toen we overstapte op voeding voor hongerige baby's zat ze vaak ruim boven de hoeveelheid voeding die ze eigenlijk mocht hebben. Was vaak ontroostbaar aan het huilen en alleen te troosten met een fles. Of leek nog hongerig na een voeding. De kinderarts legde uit dat je met reflux op die manier on een vicieuze terecht komt: door reflux pijn van maagzuur, veel willen drinken om de pijn te verzachten, daardoor de reflux verergen, meer huilen wat ook de reflux verergt etc etc. De voeding verminderen is 1 middel op dat patroon te doorbreken, juist als je reflux vermoed. Om zeker te werk dat ze geen honger heeft kun je eerst voeding voor hongerige baby's proberen.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hier was het 7x 90/3 op de leeftijd.

Volg je de leefregels voor reflux op?

9. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

averlhach, ik denk het wel, ik houd hem zo lang mogelijk rechtop, behalve snachts dan leg ik hem wel wat sneller terug, ik heb zijn matrasje wat opgehoogd bij hoofdeinde, ik weet alleen niet wat nou de juiste heoveelheid dus is voor een baby met reflux, mocht hij dit hebben. Nou ik bel morgen nog wel even de huisarts, hij zit nu ook wel in de piek kwa krampjes...ik heb ook dagen gehad dat hij overdag vrij rustig was, lastig hoor, soms kan hij namelijk overdag opeens wel 3 of 4 uur slapen, maar hij is altijd wel evven onrustig na de voeding, dit is eigenlijk vanaf het begin zo geweest, half uur na de voeding wat onrustig , soms blijft hij dan echt 2 uur onrustig, en soms valt hij na half uurtje in slaap..

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het advies bij leefregels is;
    Stap 1: leefregels
    Stap 2: evt indikken of voeding voor reflux (dus jbpm of ar voeding)
    Stap 3: medicatie

Stap 2 en 3 is wel icm met leefregels. Ophogen van het bed kan best wel wat. Wij hadden per poot 2 dikke boeken, even opletten dat hij niet naar beneden zakt.

Alle leefregels even op een rijtje;
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed, of waar je kindje slaapt, bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt).
    - (zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt, een fles die hier vaak goed bij helpt is de dr browns fles. (De smalle variant heeft zelfs een prematuur speen geschikt voor te snelle drinkers, ondanks de naam ook voor kindjes die 'optijd' geboren zijn).
    - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - niet (onnodig) laten huilen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag waardoor je de reflux verergert en ook krampen kan veroorzaken. Laten huilen zorgt vaan voor meer huilen.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

Deel Deze Pagina