Hallo Saskia en Mirjam Mijn zoontje heeft bij elke voeding moeite met de eerste minuut/minuten om de toeschietreflex weg te drinken. Hij doet erg zijn best maar soms is het te veel voor hem en laat hij los, de melk spuit dan in zijn gezichtje. Hierdoor verslikt hij zich snel waardoor hij de hik krijgt en lastig kan drinken. In combinatie met de bij hem vastgestelde verborgen reflux dus niet erg fijn. Na die eerste minuten drinkt hij een stuk rustiger op af en toe een tussentijds boertje na. Nu vroeg ik mij af zou ik voor elke voeding eerst de spanning eraf kunnen kolven? Hoe lang of hoeveel ml valt dan aan te raden? Ik wil de opgespaarde afgekolfde melk van de dag in de avond middels flesje aanbieden (eventueel verdikt met wat jbpm - zou ook werken tegen de reflux..) Hoeveel ml zou ik nodig hebben voor 1 avond voeding? Wat er daarnaast overblijft zou ik een klein voorraadje op willen bouwen dat mocht ik weg moeten mijn man hem kan voeden. Is het mogelijk om hiermee te starten als de kleine 4 weken oud is? Of valt aan te raden te wachten tot ná de regeldagen met ongeveer 6 weken? Alvast bedankt voor het antwoord!
Hoi MaMa, gefeliciteerd met je mannetje! Fijn dat je borstvoeding zo goed loopt. Wanneer je tsr erg krachtig is kun je inderdaad de eerste melk laten lopen. Je kunt dit kolven, je kunt ook je kindje even van de borst halen, de stralen opvangen in een doek of katoenen luier en wanneer de stralen afbuigen (kracht is er af) of gaan druppen droog je de borst en zijn kinnetje en leg je opnieuw aan. Wanneer je dit wilt kolven, kolf dan enkel tot de stralen afbuigen inderdaad. Wanneer je dit steeds verzamelt, bedenk dan dit dit iedere keer de eerste melk is, die minder vet is van samenstelling dan de melk die later tijdens de voeding wordt aangemaakt. Een voeding hieruit kan maken dat je kindje hier niet zo lang tevreden op is als bij een voeding met ook de anders samengestelde melk die het tijdens een hele voeding bij jou drinkt. johannesbroodpitmeel bindt niet met moedermelk. Ik zie hier ook niet zo zeer de meerwaarde van in. Het geeft een hoop gedoe en gehannes. Naar mijn mening kun je beter eerste stralen inderdaad opvangen en rustig aanleggen. Evt. via principe van 'biologic nursing' (zoek maar eens op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding) Mogelijk heb je ook veel melk, dit in combinatie met krachtig toeschieten is lastiger voor kindjes. Wanneer je inderdaad de eerste inregelweken hebt gehad kan het beeld wat rustiger worden. Wie weet, zijn dan ook de klachten van reflux verminderd. Kindjes die ernstig reflux hebben, hebben overigens meer baat bij vaker kleine beetjes dan in 1 keer een hele volle voeding. Wanneer je gaat indikken wordt de voeding 'zwaarder' en moeilijker te verteren. Juist dit soort kindjes hebben baat bij jouw eigen op hem afgestemde licht en snel verteerbare moedermelk! Wanneer het aanleggen goed gaat, kun je starten met oefenen met een flesje: geef 30-40cc, dit is voldoende om te oefenen. Dit kan tussen de voedingen door, je kunt ook je eigen voeding kolven en dit geven. Blijf het flesje regelmatig geven, minimaal 2-3 x per week. Zo leert je kindje hoe het gaat en vergeet dit niet meer! Veel succes! groetjes Heidi
Dankje voor je antwoord heidi! Ik heb een enkelzijdige elektrisch kolf en zou daarmee de tsr af kunnen kolven. Zie je de straal dan ook afbuigen tijdens het kolfen? Heb ik dan voldoende ml voor de oefenfles als ik dit voor elke voeding doe? dat deze voormelk lichter verteerbaar is geeft niet zo als het alleen als tussentijdse voeding wordt gebruikt voor het oefenen. Hij zou daarna nog aangelegd kunnen worden voor de rest van de voeding. Indikken werd geadvisseerd door de kinderarts hij wilde het met nutriton(?) doen maar heb dat afgewezen want zou dan elke voeding moeten kolfen en volledig fles moeten geven.. daarom dacht ik evt de oefenfles ingedikt geven..
Kun je even uitproberen of je dat kunt zien. Kolf gewoon echt kort, zodat je kindje lekker aan de borst kan bij jou Ja, die jbpm...ik vraag me ook af wanneer je dat bij 1 voeding doet, wat dan het effect dient te zijn? Ik vind het een hoop gedoe zonder goed resultaat. En het brengt je verder van borstvoeden af: door alle extra handelingen ben je het straks misschien eerder beu: daar is je kindje helemaal niet bij gebaat! Ook worden nog wel eens kindjes gediagnosticeerd met reflux terwijl het dat niet per definitie is. In de eerste weken is het nog onrustig, de voeding nog niet op elkaar afgestemd etc. Ook temperament van het kindje, hoe de bevaling is geweest hebben invloed. Soms helpt een bezoekje aan een osteopaat, bleek het spanning in het kindje. Ik zeg dit niet om jullie diagnose te ondermijnen hoor! Zeker niet. Enkel om je kindje wat tijd te geven zodat alles goed op de rit kan komen! Een advies van voeding indikken vindt ik zelf gewoon niet zo zinvol... Fijne dag vandaag! Laat je weten of het helpt met voorkolven? Groetjes Heidi
Heb t geprobeerd met de kolf maar wat een werk zeg, eerst dat ding pakken. Ondertussen is de kleine al aan het huilen waar zn eten blijft dan kan ik me niet gicussen op het kolven daarnaast zie je de stroom niet afbuigen + elke keet na de voeding dat ding wassen (of hoeft dat niet?) Zit weinig andrrs op dan aanleggen en direct weer afkoppelen en de melk in een doek opvangen.. zonde.. maar hij drinkt daarna wel rustiger zonder na afloop de hik de avond voeding kolven (zon 100ml) en in fles aanbieden bevalt wel goed. Hij slaapt er dan veel langer op. Drinken uit de fles ging vanaf de eerste keer super!