fles ruikt soms zurig, hoe te bewaren?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door zonne bloem, 10 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    nou ik vind t maar lastig
    ik kook de fles niet dagelijks uit, want schoon ja maar steriel nee want beetje bacterien moeten ze wel krijgen voor wat weerstand :D

maar soms heb ik wel eens na 1 of 2 keer en voeding (zelfs soms nadat hij uitgekookt is) dat de fles een wat zurige geur afgeeft

hoe doen jullie het
    was je de fles na voeding af met heet of koud water
    en haal je m uit elkaar (mijne kan geheel uit elkaar ik heb een difraxfles) of doe je m juist dicht (evt met water erin)

ook hoorde ik al digen over de koelkast

ben wel eens benieuwd

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Toen mn meisje klein was, kookte we de flessen dagelijks uit ( Bacterieen krijgen ze toch wel, hoeft geen voedselvergiftiging te zijn ) en spoelden na elke voeding eerst met koud water en dan met heet sop. Uit laten drogen op een schone theedoek of nat in de koelkast. Rond de 3 maanden denk ik zijn we gestopt met elke dag in de sterilisator maar nog wel een paar keer per week.

3. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik doe de flessen iedere keer na het schoonmaken (warm water, uit elkaar halen met een sopje) in de magnetron sterilisator en daarna laten opdrogen op een thee/handdoek. In de koelkast heb ik nooit gedaan.
    Bij mijn dochter heb ik dit gedaan tot ze niet meer uit flessen dronk, en bij mijn zoontje doe ik het ook nog steeds.

Nooit last gehad van flessen waar een geurtje aanzit.

4. Porsche

Porsche Niet meer actief

hier ook een fles waar een raar geurtje aan zit hoor..
    ik kook hem om de dag uit.
    ik spoel ze met heet water uit en droog ze dan af en zet hem in de koelkast ....

5. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    nou het schijnt dat je z niet met warm water moet spoelen
    koud water schijnt de eiwit dingetjes af te breken ofzo

dus ik spoel nu koud en zet hem daarna in de koelkast weg
    en gen luchtjes meer!

6. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Hier doe ik ze gewoon op 60 graden in de vaatwasser en zet ze nat in de koelkast

De eerste maand (tot de eerste prikjes) waste ik ze af met een sopje, heet naspoelen en in de sterilisator en dan nat in de koelkast

7. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Ik was de flesjes altijd koud met afwasmiddel en haal hem daarbij helemaal uit elkaar (ook difrax). Vervolgens kook ik hem uit en laat en in onderdelen drogen tot ik hem weer gebruik voor de voeding. Ruikt nooit zuur. Uitkoken hoeft natuurlijk niet elke keer, maar m'n dochter heeft spruw gehad. Het is dus een gewoonte geworden...

8. babyproject

babyproject Niet meer actief

Spoelen met koud water en dan met een heet sopje afwassen en afspoelen. Het is bij difrax belangrijk dat je hem minstens 1 keer per dag uit elkaar haalt en alle onderdelen goed met een borstel met een sopje afwast.

9. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Koud uitspoelen, heet uitspoelen, uitkoken. Pas vanaf 6 maanden in de vaatwasser gedaan en niet iedere keer uitgekookt. Tussen voedingen door in de koelkast zetten.

10. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    na elke voeding met koud water afspoelen en daarna in koelkast.
    1x per dag in de magnetronsterilisator.

11. juf85

juf85 Niet meer actief

Ik heb een keer gehoord dat je ze (zoals hierboven ook al genoemd) meteen na het drinken met KOUD water moet uitspoelen.

Daarna kun je het met een warm sopje schoonmaken en uitkoken.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    BULLSHIT!
    Je gaat je kind toch niet bewust ziek lopen maken???

Je moet een fles na elke voeding gewoon schoonmaken met een warm sopje! Omspoelen met koud water, dan in het warme sop en met een schone BORSTEL gewoon goed schoonmaken, gewoon afwassen dus.
    Je gaat toch zelf ook niet de hele dag melk drinken uit een beker die je alleen maar even omspoelt? Dat is toch gewoon vies?

13. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    ik wel hoor... sterker nog, omdat mijn man en ik een eigen mok hebben die niet altijd in de vaatwassen mee gewassen wordt... drinken wij wel eens een week uit dezelfde mok die alleen maar even omgespoeld is. Oke, geen melk... maar wel koffie (met melk) en thee

Ik vind (en dat is echt mijn mening) dat alles wat kinderen betreft tegenwoordig allemaal zooooo steriel moet zijn... Ik ben het met Zonne Bloem eens dat een beetje afweer kweken geen kwaad kan, al was ik de flessen van de kleine beter af dan mijn eigen kopjes.

14. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Eens!

Hier de Difrax nu en dan in de sterilisator. Verder spoelen met koud, als er klontjes in zitten met warm. Ik haal ze regelmatig uit elkaar en was ze dan ook met sop. Ik bewaar ze in de koelkast. Geen luchtjes!

15. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    misschien is dit wel een leuke en interessante link om eens door te lezen:

Wetenschap 24 - Allergisch door de stad

Dit is dus de reden waarom ik niet zo panisch aan het steriliseren ben.... De flessen zijn wel schoon, maar niet bacterievrij

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb het niet over steriliseren, ik heb het over gewoon afwassen!
    Ik vind het smerig om uit een kop te drinken die alleen maar is afgespoeld, om van een afgeveegd bord te eten.
    Babies zijn stukken kwetsbaarder dan volwassenen, dus waarom zouden die uit een fles moeten drinken met de resten van dagen melk met bijbehorende bacteriën en schimmels?
    Daar krijgen ze echt geen sterker immuunsysteem van (dat gaat namelijk over omgeving, niet over fles), maar ze kunnen er wel vervelende darminfecties door oplopen (en omdat ze kv krijgen is de kans op dat soort infecties so wie so al groter).

17. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Kraamverzorgster wilde elke dag de fles uitgekookt hebben.
    Uitspoelen, sopje Dreft, afspoelen, spenen en zacht spul 3 minuten, hard plastic 5 minuten, afkoelen, fles in elkaar zetten, en bewaren in de koelkast.

Consultatiebureau vond dat ze ook in de vaatwasser mochten op een programma van boven de 60 graden, en 1 keer in de week uitkoken was genoeg.

Verschilt dus behoorlijk zie je wel.
    Ik doe sowieso elke dag een Dreft sopje door de fles, en kook ze nu nog ongeveer om de dag om.
    Vooral nu ze nog zo klein zijn vind ik t wel zo proper.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je de flessen elke dag in de vaatwasser zet dan heb je vrijwel hetzelfde effect als afwassen in een sopje.
    En als je de vaatwasser op 60 of 70 graden zet gaan de bacterièn en schimmels voor een groot deel dood, dat komt vrijwel neer op uitkoken.

Wat ik vies vind: fles na gebruik alleen maar omspoelen en daarna weer gebruiken, en dan ook nog eens nooit uitkoken of in de hete vaatwasser zetten.

19. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ik heb tycho zn flessen en spenen nooit in de vaatwasser gedaan, maar dat was meer omdat ik bang was dat er zeepresten bleven hangen. Leek me niet echt lekker voor zo'n kleintje maar goed. Ik spoelde ze om met koud en daarna deed ik een sopje met dreft. Hier gingen de flessen en spenen de eerste tijd elke dag in de steralisator en ik zette ze dan opznkop op een schone theedoek te drogen. Na 3maanden deed ik ze om de dag en na 4maanden eens keer in de week. Daarna weet ik het niet meer maar zal wel niet meer zoveel geweest zijn ;)
    Nu gaat zn fles (hij krijgt 's middags nog melk uit een fles) wel mee in de vaatwasser maar al zn andere bekers en bordjes gaan ook gewoon de vaatwasser in.

Ik zou zowiezo na elke voeding die fles gewoon met een sopje schoonmaken wel zo fris toch? x

20. geennaam

geennaam Lid

9 mrt 2012
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn meisje is nu 6 maanden tot 4 maanden spoelden we de flessen na gebruik om met heet water en dan gingen ze in de koelkast. Ook steriliseerden we ze een keer per dag.

Nu steriliseren we ze om de dag (ook omdat ze niet meer zo intensief gebruikt worden) en spoelen we ze nog steeds om na gebruik.

Maar goed ik drink dan ook de hele dag thee uit hetzelfde kopje :D

Deel Deze Pagina