Hoi, Ik al twee keer een lactatiekundige ingeschakeld en als zij er is lukt het happen wel Ik blijf opnieuw aanleggen, maar de hap blijft klein. Hebben jullie tips?
Hier vaak ook maar duw met mijn duim het kinnetje naar beneden terwijl de kleine aan de borst is. Stimuleert het grote happen nu ook door wat meer met de tepel te 'spelen' langs de bovenlip en weghalen en dan weer zo tot het mondje wijd genoeg opengaat. Beetje pesten maar werkt wel hihi.
Misschien heb je wat aan de filmpjes van Jack Newman op Youtube. Zoek op Jack Newman latch. Je tepel moet eerder richting het gehemelte wijzen dat recht in het mondje gaan.
Ik had precies hetzelfde probleem. Mijn zoontje was behoorlijk 'lui' en dacht dat hij al melk kreeg als hij zijn mondje op een klein kiertje open deed. Ik heb er toen een lactatiekundige bij gehaald en zij heeft mij het volgende geleerd: Voordat je hem aanlegt, moet je hem eerst in de lucht laten happen. Dus met je vinger zijn wangetjes stimuleren en over zijn lippen heengaan. Als hij dan zijn mond opendoet, met je vinger eerst zijn onderlip aanraken (gaat zijn mond naar beneden) en dan met je vinger zijn bovenlip (gaat zijn mond open naar boven) en dit net zolang afwisselen (kun je best snel doen) totdat zijn mond helemaal wagenwijd opengesperd staat. Als hij dat doet, je baby bij je borst aanleggen. Met de tepel hetzelfde 'spelletje' doen en zodra hij zijn mondje wijd opendoet, heel snel op je borst 'ploppen'. Dus je moet zijn hoofdje best snel naar je borst bewegen (sneller dan je in eerste instantie zou denken). Als je het niet snel genoeg doet, doet hij zijn mondje alweer een stukje minder wijd open en dan hapt hij dus niet goed genoet. De lactatiekundige zei tegen mij dat mensen in eerste instantie veel te voorzichtig zijn met aanleggen. Ik hoop dat ik het een beetje goed heb kunnen uitleggen. Oefening baart in iedergeval kunst Oja, en waarom denk je dat hij niet goed genoeg hapt? Heb jij er last van (doet het pijn) of een andere reden? Bij mijn zoontje krult bijvoorbeeld zijn onderlip nooit goed naar buiten, dus ik dacht eerst ook dat het helemaal fout was. Maar de lactatiekundige zei tegen mij dat de onderlip naar buiten niet zo heel belangrijk is. Het gaat erom dat zijn bovenlip mooi naar buiten gekruld is en dat je geen pijn hebt (op aanhappen na...dat kan natuurlijk wel gevoelig zijn).
Bedankt voor de tips. @micha87, Mijn zoon heeft zijn mondje een klein beetje open. Misschien komt het door de speen tepel verwarring. Ik moest vanwege een slechte start de eerste dag al starten met kunstvoeding. En nu 8 weken later zit ik nog steeds in hetzelfde patroon. Aanleggen, wanneer nodig bijvoeden en kolven. Ik ga oefenen.
Zelfde probleem hier! Mijn kleine is een beetje "lui" geworden omdat hij meestal afgekolfde melk uit een flesje krijgt (prematuur, kon eerst nog niet aan de borst drinken), maar moet nu echt goed gaan oefenen. Ik zal het eens proberen met die tip van het mondje openen! Hopelijk lukt dat dan wel.
Heel goed oefenen wat ik zei met het mondje opensperren. Dat kunnen ze echt leren! En snel aanleggen. Hoofdje met je hand ondersteunen en zodra zijn mondje echt heel goed open is, meteen op je borst ploppen. Bijvoeden met kv zou ik persoonlijk niet doen, want dan gaat je productie snel omlaag. Aanleggen wanneer hij honger heeft en als je teveel pijn hebt bij het aanhappen, eventueel kolven en dat geven zodat je tepels iets meer rust hebben. Maar geef je tepels ook de tijd om eraan te wennen. In het begin is het ook gewoon pijnlijk. Ik had in het begin ook echt pijn als mijn zoontje niet goed genoeg aanhapte, maar nu (vooral in de nacht als hij half slaapt) voel ik er helemaal niets meer van.
Het liefst wil ik ook 100% borstvoeding geven, maar het is helaas niet anders. Ik moest vanaf de eerste dag al bijvoeden en zoveel mogelijk kolven, omdat het niet zo goed ging met mijn zoon. Vorige week heeft de Lactatiekundige geadviseerd om 20 minuten de borst te geven en daarna kunstvoeding aan te bieden. Gelukkig voed ik steeds minder bij. 'S Nachts en 's ochtends en hoef ik geen kunstvoeding meer te geven. Hij groeit goed. Zijn geboortegewicht was 3870 gram en vandaag woog hij 5360 gram.