Toch even mijn verhaal kwijt, want ik merk dat Ik het moeilijk heb met het feit dat ik besloten heb (gedeeltelijk) af te bouwen. Mijn reserves zijn op. Ik zit dagelijks duizelig achter mijn pc, sta onvast op mijn benen en ben nu al twee keer bijna onderuit gegaan. Bij zo'n tijd dat ik me niet goed voel, varierend van een paar minuten tot 2 uur, heb ik moeite niet flauw te vallen. Ditzelfde is ook in de zwangerschap op mijn werk gebeurd, maar toen ben ik lang out geweest, als een plank van mijn bureaustoel gevallen en afgevoerd naar het ziekenhuis. Onderzocht, mri, scan, eeg, bloed, maar geen oorzaak. Heftig geval van flauwvallen. Nu weer bloedonderzoek, hb, bloeddruk, maar niets behalve een vitamine d tekort en een bloeddruk die aan de lage kant is. Waarschijnlijk is hyperventilatie de oorzaak van de lichamelijke klachten. En die wordt waarschijnlijk veroorzaakt door stress, vermoeidheid, emoties en dergelijke. Maar ik ben vooral moe, de afhankelijkheid van het kolven en voeden wordt me te veel. Ik heb besloten de voedingen overdag af te bouwen en ook niet meer te kolven op het werk. Maar het gekke is, dat ik er toch veel moeite mee heb, ondanks dat ik trots ben op de maanden die Roan nu al bv krijgt. Wat ik ook lastig vind, is dat er geen pijl te trekken is op zijn behoefte aan melk. Overdag heeft hij weinig geduld om te drinken. Zowel bij mij als uit een flesje op het kdv. 'S avonds en 's nachts heeft hij wel die rust. Wat is het minimale wat hij nu nog moet drinken? Misschien krijgt hij wel genoeg met de voedingen die ik nu nog geef in de ochtend en avond? Zo, even mijn verdriet eruit!
Als je zo moe bent, kun je het dan niet beter zoeken in het anders organiseren van je activiteiten i.p.v. borstvoeding afbouwen? Juist op deze leeftijd is de grote druk er van af, je kind kan andere dingen eten, en hoe langer je gewoon blijft voeden, des te makkelijker wordt alles. Volgens mij doe je jezelf met gedeeltelijk afbouwen alleen maar meer stress en werk aan! Lage bloeddruk heb je vaker na een zwangerschap en bij vermoeidheid, maar je bloeddruk gaat echt niet omhoog als je gedeeltelijk stopt! Als Roan al lekker eet, dan heeft hij met een de voedingen op verzoek als jij bij hem bent waarschijnlijk wel genoeg hoor. Overdag als je werkt kan hij ook een bordje yoghurt eten als je je zorgen maakt over de zuivel. Maar kunstvoeding is niet meteen nodig. Gun jezelf nou de mogelijkheid om te gaan genieten van het voeden! Juist nu gaat het allemaal steeds gemakkelijker worden. Zou toch jammer zijn als je dat misloopt.
Dank voor je reactie dirksmama! Omdat hij zo slecht drinkt overdag wilde ik al proberen wat yoghurt te geven en wat jonge kaas en dan thuis zelf zo veel mogelijk voedingen te geven. Tussendoor wat thee en water voor het vocht. Maar hij eet dus al een heel stuk fruit, 1 tot 2 boterhammen, warm eten. Daarnaast dus rond de 5/6 voedingen, waarbij hij 2 erg slecht drinkt. Waarschijnlijk zit hij ook wel vol van al dat eten . Maar toch geeft het stoppen met kolven wel rust ofzo. Oja, ik heb eigenlijk al mijn activiteiten tot het minimale beperkt. Namelijk werk en thuis en 1 keer per week sporten. Af en toe een bezoek aan een vriendin. Maar toch voelt het als een gejaagd en druk leven. Ik snap het niet.
Kennelijk gaat het juist hartstikke goed! Mijn dochter drinkt ook niet zoveel overdag hoor. Maar met het fruit krijgen ze al best wat vocht binnen, dan nog af en toe een paar slokjes bij mama en dan 's avonds en 's nachts gewoon lekkere melkvoedingen, prima toch! Hij geeft het zelf prima aan zo te lezen, probeer te vertrouwen op dat wat hij zelf aan geeft! Als hij die twee voedingen niet wil, of alleen maar een paar slokjes, volg hem dan gewoon daarin. Dat is juist het fijne van borstvoeding, dat je je kindje helemaal kunt volgen in wat hij aangeeft... (je moet alleen als mama vertrouwen op wat je kindje aan geeft, das soms wat lastiger). En dan? Je zorgen gaan maken over de hoeveelheid melk of thee die hij drinkt? Probeer het los te laten! Je kindje doet het prima, alleen moet mama nog even de knop omzetten. Het is niet zoals met flesvoeding dat je in schema's moet denken. Laat je kindje lekker eten wanneer jij eet. En laat hem drinken wanneer hij wil. En ja, op deze leeftijd is dat overdag minder, er zijn namelijk een heleboel andere leuke dingen te doen en te zien... Hij haalt het 's nachts wel weer in! Hoeveel werk je en hoe vaak kolf je op een dag?
Zoals mijn voorgangster ook al zgt: knop in je hoofd om! Moeder zijn KOST veel energie, en dan maakt het echt niet uit wat je kind eet of drinkt. Qua tijd en qua emotie is moeder zijn de overtreffende trap van moe zijn. Probeer het kolven bijvoorbeeld eens niet als moeite te zien, maar als een welverdiend rustpunt op je werkdag, een moment waarop je even lekker niet hoeft te werken, maar rustig kunt gaan zitten, aan je kind denken en iets voor je kind doen. Dat maakt het allemaal al makkelijker. En omdat je kind al zo flink eet, kun je natuurlijk ook gewoon MINDER gaan kolven op het werk. Een keer zal best wel genoeg zijn.
Zo waar! Als ik je verhaal lees dan wordt het je allemaal teveel. Je geeft het zelf al aan. En borstvoeding geven en de afhankelijkheid van je kindje kan dan de spreekwoordelijke druppel zijn. Echter is het ook goed om te kijken wat er nog meer in die 'emmer' zit. Wat geeft jouw stress (misschien zijn dit bepaalde werkomstandigheden en niet het kolven zelf)? Welke emoties zijn er waar je mee worstelt? En wat kan je hieraan doen? Hoe kan jij nu rust in je leven creeren? En wat vind jij belangrijk? Als dit voor jou het afbouwen van borstvoeding is dan moet je dat doen. Als bv geven voor jou toch erg belangrijk is dan zou ik kijken naar andere manieren van rust creeren in je leven. Sterkte hoor!
Jullie hebben gelijk. Dat voorop gesteld. Vandaag was ik met dochter naar de stad, en het voelde toch wel fijn dat ik niet aan kolven hoefde te denken, laat staan doen. Uiteindelijk waren we rond 12:30 thuis en wilde zoon toen pas drinken. Ik heb hem gewoon kunnen voeden. Maar het niet op de klok hoeven kijken was wel heerlijk! Die vrijheid heb ik in tijden niet gevoeld. Mijn productie was erg gevoelig en een paar keer niet kolven leidde direct tot minder productie. Maar ik merk ook dat Roan minder nodig gaat hebben. Hij heeft het vandaag prima gedaan tot nu toe met melk om 3:00, 8:00, 12:30 en nu om 18:00. Ik geniet van die momenten. Hoewel ik dit absoluut niet als verweer wil geven, zit ik in een erg bv omvriendelijke omgeving. Huisarts adviseerde te stoppen, baby heeft alles gehad wat hij nodig heeft , ouders snappen niet waarom ik nog bv geef en vragen 3 x per week wanneer ik stop. Ik mag nooit eens 'klagen' over dat mijn baby nog niet door slaapt, want ik krijg direct de opmerking, stop toch met de bv! Ik heb het er net met manlief over gehad, die mij altijd steunt en ook 's nachts meehelpt. Hij vindt het geweldig dat ik nog bv geef en helpt waar dat kan. Mijn werk levert veel stress en drukte. Ik heb het er opzich wel naar mijn zin, maar zal er niet lang kunnen blijven werken omdat er in de fundamenten van de organisatie dingen fout gaan waar ik niet mee om kan gaan. Publiek geld, verkeerde bestedingen,.... Man heeft net andere baan, dus ook spannend. De kanker bij mijn vader is terug en zit momenteel weer in onderzoeken, ik haat deze winter en daarbij slaap k slecht. Het is natuurlijk niet de meest succesvolle combinatie. Wat ik prettig zou vinden is in ieder geval minder voedingen. Ik wil nog niet stoppen, maar wel weer meer bewegingsvrijheid overdag. Dus de voeding die ik normaal rond 15:00 heb ik vervangen door thee en soepstengel of beetje yoghurt. Dat is voorlopig prima. Ik kolf ook niet meer op mijn werk, dat is ook fijn. Ik zal dat nooit kunnen zien als rustpunt. Ik zit in een invalidetoilet . Dank voor jullie berichten. Het geeft iig weer stof tot nadenken. Ben er nog niet helemaal uit.
Meid, als de dagvoeding afbouwen jouw rust geeft dan doe je dat toch? Als dat maakt dat je kunt genieten van je voedmomenten dan is dat toch hardstikke mooi. Natuurlijk is het een afweging, een belangrijke ook. Ik vond het zelf óók heel moeilijk maar het geeft me rust en ik voed nog steeds (deels dus). Succes met het nemen van je beslissing!
Nu twee dagen in de middag ander drinken en soepstengel gegeven. Gaat eigenlijk prima. Daarnaast nog 5 voedingen, waaronder 1 overdag en 4 nacht/ ochtend, avond. Roan vindt sap of thee ook prima.
ik wilde je alleen even zeggen dat ik het super knap vind dat je voor jezelf kiest! Je kindje heeft er ook niets aan als mama gestresst is of zich niet goed voelt. en of dat dan betekend dat je de activiteiten tot een minimum beperkt of de voeding overdag gaat afbouwen..dat maakt dan niet uit. Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik heb 10 weken fulltime gekolfd en dat stond me op den duur ook erg tegen dus ben ik begonnen met afbouwen. Ik herken het dus heel erg dat je schrijft dat je het zo heerlijk vond dat je de stad in kon zonder te denken dat je moet kolven.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een kind heeft het meeste aan een moeder die goed in haar vel zit natuurlijk, maar minder goed in haar vel met borstvoeding heeft voor mij persoonlijk toch de voorkeur boven goed in haar vel met kunstvoeding. Ik heb ook 10 weken moeten kolven, aanleggen, navoeden. Tien keer per dag minstens. En nee, dat was niet leuk. Maar met hulp van goede lactatiekundige kon mijn kind het na die tien weken zelf en heeft daarna nog jaren bij me gedronken. Ik ben erg blij dat ik mijn in mijn vel zitten destijds ondergeschikt heb gemaakt, want tijdens die eerste tien weken waren er momenten zat dat ik de kolf het raam uit wilde mikken. Tien ze tien maanden waren kon ik trouwens rustig een middag naar de stad hoor. Toen ze tien weken waren niet, naar daar hoorde ik dan ook gewoon nog niet.
Ik sluit me ook bij Dirksmama aan. Al had ik me geen gelukkige mama gevoeld als ik was gestopt omdat ik het even niet zo goed trok. Borstvoeding voor mijn kindje vond ik het belangrijkst. Daarnaast probeerde ik er voor te zorgen dat het voor mij ook wat leuk bleef en vol te houden. Maar dat was niet mijn grootste prioriteit. Ik begrijp wel dat het persoonlijk is en ik hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot.
Mij stoot je niet tegen het hoofd hoor. Integendeel, dit soort verhalen helpen ook wel! Ik was wel weer even uit mijn posivibe van gisteren toen Roan vannacht om 1:00 en 5:00 kwam . Wel gevoed hoor. Waarom slapen toch 'alle' kinderen door behalve die van mij?? Haha.
Omdat alle mama's prima fabeltjes kunnen vertellen! Ja hun kindjes slapen door, maar moeten wel tussendoor een speentje/knuffeltje/aandacht krijgen... dus nee, die slapen ook niet door... Maar probeer eens om dat los te laten, wat "iedereen" doet, misschien geeft het je een hoop rust? Mijn kleine (9,5 maand) slaapt ook niet door, komt nog rustig 3 tot 5 keer voor een nachtvoeding. Ik geniet van het momentje 's nachts en wordt dan 's ochtends een stuk uitgeruster wakker dan wanneer ik elk moment zou denken "ben je nou alweer wakker, het is verdorie **.** uur...".
Idd, probeer daar niet op vast te pinnen. Het loslaten en accepteren is al het halve werk. Hier slaapt ze sinds kort door, in 2 weken tijd is ze geloof ik 2x even wakker geweest s nachts. Dus het komt vanzelf
Ik weet het hoor. Ik kan het iedereen altijd ook goed vertellen, maar zelf toepassen is soms lastig haha. Gelukkig is manlief erg behulpzaam, haalt roan en doet luier e.d.. Evy sliep ook pas door met 2 jaar. Die dronk niets meer 's nachts, maar werd gewoon veel wakker, wilde speen e.d.. Roan heeft geen speen en dat is al een stuk rustiger! Dank dames voor meedenken, advies, positiviteit!
Hallo Judith, Ik zit in 'het zelfde' schuitje als jij. Ook mijn reserves zijn op. Zit onder mijn gewicht en vorige week ook flauw gevallen met mijn hoofd tegen de muur. Voor de 2e keer in 2 wkn flink de griep waar ik niet overheen kom. Bloedwaardes die prima zijn en altijd al een lage RR. Ivm met het niet willen doorslapen hier, krijgt mijn dochter de laatste voeding de bekende pyamapap. Dit omdat ze op mijn voeding ca 3-4 uur slaapt en vervolgens op het papje 6 uur. (soms). Ook ik ga de middag voeding nu afbouwen denk ik. Ik probeer dan om de ochtendvoeding en de avondvoeding nog langer aan te houden. weet je, op een keer is het op, en het kost gewoon extra energie de borstvoeding, hoe mooi het ook is. IK ben absoluut pro borstvoeding, maar niet als het ten koste gaat van de moeder en deze mede hierdoor niet meer optimaal kan functioneren. En dan heeft iedereen het recht hier om tegen jou, en waarschijnlijk ook tegen mij te zeggen dat het beter is om door te gaan en al onze 'klachten'om te draaien en feiten te noemen waardoor het neit door dde borstvoeding zou komen, nou kom op dames, een beetje begrip mag er ook wel zijn! ruim 7mnd aan de borst dat is een top prestatie!!! en als het klaar is, en de vrouw trekt het neit meer, dan is dat goed punt. Ik wordt lichtelijk geirriteerd door de moeders hier die elke vrouw die mogelijk wil gaan stoppen overdonderd met argumenten waarom dat niet te doen.
Ha bertha, Dank voor je bericht! En hoewel ik het vervelend vind voor jou, ben ik ook blij met de herkenning. Toevallig trouwens ook dat onze kindjes dezelfde leeftijd hebben. Ik merk dat mijn lichaam niet veel nodig heeft om uit/om te vallen. Dat is een beangstigend gevoel. We naar dat jij dit hebt meegemaakt en dat je weer ziek bent! Hoe ziet jouw dag er globaal uit, qua eten/ slaapjes? Wat doe jij in de middag? Ik geef nu sap of thee met een soepstengel. Maar hij heeft dan wel echt honger om 16:30/17:00. Dus ik zat te denken aan een bakje yoghurt. Verder geef ik nu dan nog 1 nacht, 1 ochtend, 11:30, eind middag /begin avond en late avond.
Je moet het helemaal zelf weten Judith, je bent niemand verantwoording schuldig! Ik ga je ook niet overhalen iets niet te doen wat je wel wilt doen, maar zal even mijn eigen ervaringen vertellen. Ik mankeer lichamelijk een hele hoop, heb reuma en nog wat auto-immuunziektes. Had PE, een langdurige zware bevalling eindigend in ks. Ik heb chronisch pijn en mijn belasting is laag. Ik heb voeden nooit als zwaar ervaren; wel mijn ziek zijn. Maar ik heb nooit het gevoel gehad extra moe of zwak te worden van het voeden. Ik ervoer het eigenlijk wel als een rustpunt; even 3 kwartier rusten of op bed of op de bank met glas thee/sap, boek/ab bij de hand. Ik heb 23 maanden nachtvoedingen gedaan. Zeker het eerste jaar, sliep ik zo weer verder, daarna werd dat moeilijker. Die vond ik pas zwaar toen ik zelf weigerde vroeg naar bed te gaan of een middagdutje te doen. Eigenwijs; ik kwam er vanzelf wel achter. Ik ben momenteel erg moe door pas ontdekte schildklier-problemen. Ik slaap om de dag 's middags en als dat niet lukt, ga ik voor tien uur naar bed. Er zijn nu weer mensen die zeggen dat mijn zoon "al 2 jr 9 mnd" is en dat ik maar moet stoppen. Ik stop helemaal nergens mee en zeker nu niet, want zoon heeft door gezondheidsproblemen die borst erg nodig, momenteel ook weer in de nacht. Maar borstvoeding geven kost mij geen energie, het geeft mij juist energie! Dat klinkt misschien vreemd, maar ik ben enorm trots dat ik nog melk maak en dat dit brakke lijf wel mijn kind kan voeden! Ik zorg tevens dat ik heel gezond eet en goed drink, dat geeft mij ook energie. Succes met je beslissingen!
Dank ZG! Heftig zeg, waar jij ook lichamelijk mee te stellen hebt! Middagdutje lijkt me heerlijk! Helaas een peuter die niet meer slaapt. Maar ik ga als het kan voor 10-en naar bed. Dat vind ik heerlijk!