Dit weekend gingen we naar de schoonfamilie, kwam mijn SM af met de oude eetstoel van mijn vriend. Zo een ijzeren ding van 30 jaar geleden met een leren stoeltje. Helemaal verroest en vuil. Helemaal niet praktisch ook. Zei ze dat ze dit ging opknappen en dan kon onze jongen als we bij hen zijn of hij is daar alleen daar in eten (wij gaan min 1x per week een dagje naar hen). Nou dacht ik bij mezelf dat de tijd die ze er in gaat steken om het op te knappen de prijs van een nieuw goedkoop stoeltje niet waard was, maar tja, laat maar varen. Doet ze ineens heel trots het zitvlak van het stoeltje omhoog en zit er een gat in het onderste deel met een potje onder.... Zegt ze heel trots dat ze onze jongen gaat laten eten zonder luier en dan kan hij tegelijk poepen.... Ik wist echt niet wat zeggen hoor. Mijn vriend en ik lagen eenmaal thuis dubbel van het lachen, maar eerlijk gezegd vind ik het een onsmakelijk idee. Gisteren had ze het helemaal opgeknapt, ze was enorm trots. Ach. Zo heb ik ook een zak met kleertjes gekregen die nog van mijn vriend waren, maar je wil niet weten welke kleertjes... roze truitjes, blauwe pakjes met kanten kraagje, etc. Voor een jongen. En in van dat hard prikkend stof en helemaal niet mooi meer. Wat moet ik daar nou mee? En dan nog niet te spreken van de goedbedoelde verouderde adviezen van mijn eigen moeder (kindjes van 2 maanden mogen volgens haar wél al groentjes eten, dat deed ik namelijk ook ) Hebben jullie ook zo van die grappige dingen gekregen of leuke anekdotes?
Toen onze dochter op twee maand nog (volgens hen) niet doorsliep: tutje in whisky dopen, volgens mijn grootvader
Ieeeee bah, nou mijn kind zou echt niet in dat stoeltje gaan. maar ja de adviezen van eerder bijvoeding hebben we hier ook gehad, maar moet zeggen dat 1 keer uitleggen hier voldoende was.
Hahaha, dat stoeltje doet ze maar 1 keer en dan is ze genezen, zeker weten! Hoe komt ze erbij?? Hier het advies om te laten huilen. Dat deden we bij jou ook. (baby was net een paar weekjes oud...) Tutje in de brandewijn werd hier ook geroepen. Deed mijn familie ook, maar dat schenen ze vaker te doen in de Achterhoek.
Je kunt zeggen wat je wilt maar ik denk dat het hebben van een baby/kind vroeger een stuk relaxter was dan tegenwoordig. Al die regeltjes en gekeuvel over veilige hechting,bijvoeding,laten huilen blablabla,Wordt er soms weleens een beetje moe van moet ik zeggen. Ik denk dat onze generatie op veel vlakken aan het doorslaan is.
Sowieso zijn de kleertjes die ik van mijn schoonmoeder krijg verschrikkelijk, ik doe ze dan gewoon een keertje aan als we.naar haar toe gaan en daarna verstop ik ze achter in de kast. het is zo goed bedoeld allemaal.
Oh, ben ik het ook mee eens hoor. Doe er ook niet aan mee. Maar 2 maanden groenten vind ik wel overdreven. Is volgens mij mijn moeder die zich de dingen niet meer goed herinnert. Verder wil ik echt geen topic openen over regeltjes ivm bijvoeden of laten huilen, daar zijn er al genoeg van. Ben ook van mening dat wij goed zijn opgegroeid, dus ik pas veel van die dingen ook toe hoor. Maar sorry, een poep/eetstoel en kanten kleertjes voor mijn zoon vind ik wel heel erg grappig en compleet verouderd.
Ik merk vaak dat de verhalen ook een eigen leven zijn gaan leiden in de loop der jaren. Herinneringen zijn niet altijd betrouwebaar Mijn moeder kan zich er niets bij voorstellen dat kinderen voor 7 uur al wakker worden, als ik haar zo vertwijfeld zie kijken erbij ga je bijna denken dat het aan de opvoeding ligt bij mijn zoontje die vaak om 6 uur wakker is En lekker aan die beentjes trekken tijdens het verschonen bij een pasgeborenen die kans heeft op HD en het dus ook kreeg (heb ik zelfs beeldmateriaal van), tja dan zijn de nieuwe inzichten toch echt wel fijn!
Mijn moeder vraagt gewoon wat tegenwoordig de richtlijnen zijn... Ze zei zelf: "wij probeerden het goed te doen, toen, dus jij probeert het goed te doen, nu." Meteen begrip dus... Schoonma eigenlijk een beetje hetzelfde, maar schoonpa (die zich overigens nooit met de opvoeding van zijn eigen kinderen heeft beziggehouden, kan onze dochter niet eens vasthouden, gewoon omdat ie niet weet hoe...) is een ander verhaal... Maar goed, die weet gewoon niet beter Schoonma heeft trouwens ook allemaal oud speelgoed van manlief en schoonzus (die ook net een kleine heeft) van zolder getoverd. Van die hard plastic verkleurde dingen... Niet meer schoon te krijgen (ze heeft ze uitgekookt, want dat "hoort" zo ), en niet echt baby vriendelijk, hihi! Ook boxkleden uit begin jaren 80, wipstoeltjes... Het is net een tijdreis als je daar nu binnenkomt, whahaha! Ach ja, het is allemaal héél erg goed bedoelt!
Mijn schoonmoeder heeft ook alles nog van mijn vriend. Oom zijn oude blokkenkar waar die 1000 mee op de foto staat. Heb hemel en aarde moet bewegen maar de kar staat nu op zijn kamer. Hij vind hem geweldig! Hebben ook de zelfde soort foto's gemaakt. Zoonlief is sprekend papa, dus nu twee foto's op zijn kamer, 1 van hem met kar en 1 van papa met kar. Verder laat ik het los, zolang het niet gevaarlijk is, prima. Ben het idd eens met dat nu vaak doorslaat. Mij hebben ze door laten huilen, ik leef nog steeds. Zelf ben ik behoorlijk streng (ook al is die 9 maanden) en ik merk dat daar soms afkeurend naar gekeken wordt. Lastig hoor, want ik ben er van overtuigd dar kids grenzen nodig hebben!
Hier stap ik (of beter gezegdg Joah) ook het jaar 1988 binnen bij mijn schoonouders Ze hebben alles qua speelgoed bewaard...ALLES. Heel leuk bedoeld maar sommige zaken was ik toch niet zo van gediend. Knuffels heb ik nieuw gekocht en meegegeven. Die stofnesten die al 25 jaar op zolder liggen krijg je naar 100x wassen volgensmij niet stofvrij. Speelgoed dat na poetsen/uitkoken nogsteeds uitziet alsof het smerig is wil ik ook niet hebben. Nog zo iets leuks: mijn schoonmoeder heeft dus ook het flesje van mijn vriend bewaard. Vroeger waren dit nog van die glazen flessen. Deze stond uitgekookt en wel klaar op het aanrecht om gebruikt te worden (wel met een andere speen godzijdank) heb toch maar even vriendelijk duidelijk gemaakt dat dit ab-so-luut niet de bedoeling is
Ik vraag me altijd af WAAROM die regeltjes er gekomen zijn. Wat is de achterliggende gedachte daarvan? Het is vast niet voor niets! Het is vast niet om ouders te pesten neem ik aan. Die regels zijn er vast gekomen cq bedacht door diverse onderzoeken die hebben plaatsgevonden. Vroeger was alles beter, daar geloof ik dus echt niet in. Dan kun je je kind dus ook met een gerust hart zonder MC vervoeren in de auto toch? En je pasgeboren uk met een gerust hart uren laten huilen. Kan geen kwaad, want vroeger...... Hier alleen goedbedoelde adviezen over vroege bijvoeding en qua doorslapen.
Mijn god, wat kan ik een hoop bijdragen aan dit topic. Sowieso gaf ik mijn zoon 8 maanden borstvoeding, wat mijn moeder compleet idioot vond. Daarnaast zou zij nooit voeden op verzoek 'want dan kun je zelf nooit iets'. Mijn zoon sliep nooit door op BV en sinds ie KV krijgt zo'n 1 a 2 keer per week en werkelijk ieder telefoongesprek begint met: EN?! Heeft ie doorgeslapen? Nee mam, t was vannacht weer half1/2/3/4 Nou daar snap ik toch niets van, jouw broer sliep met 4 weken door en jij met 7. Die nachten zijn het ergste wat er is! Zou er dan niet iets met hem zijn? Heeft ie het koud/warm/tandjes/ziek/krijgt ie wel genoeg te eten.' Ik word er DOL van. Daarnaast ook kanten kleding, rompers gedragen door mijzelf én mijn broer en een sloot aan adviezen. Smoeder is een schat, vraagt hoe wij het doen als ie daar komt zegt hooguit eens hoe zei het deed en onthoud zich van commentaar.
Mijn moeder vind de slaapzakjes van tegenwoordig maar raar en vraagt elke keer of ze al onder een dekbedje mag, ze is bang dat kleindochter het koud krijgt. Ze vond het ook raar dat babies tegenwoordig niet met 6 weken sinaasappel met liga krijgen. Maar gelukkig respecteert ze mijn 'moderne' opvattingen en doet ze niks wat ik niet wil. Speelgoed bewaard van vroeger vind ik superleuk, het maakt me niks uit of het oud, vies of stoffig is.
"Laat toch huilen anders zal ze verwend zijn" was ze 3 daagjes en nu met 6 maanden zeggen ze het nog. "Geef dat kind toch een koekje als jij er ook een neemt" nu, met 6 maanden. Nee, want er zit suiker in en ik eet het niet als zij het ziet (anders wilt ze inderdaad) "Voedt haar dan tijdens het rijden" in de auto...was ze 2 weken. Ja want "stikgevaar is onzin" Maar soms is het ook teveel bezorgdheid "Je moet de flessen afwassen in sop en heet water en daarna nog in de sterilizer!" nu nog, met 6 maanden? "Je hebt een babyfoon nodig die hartslag meet, adem telt en een webcam heeft" Hebben ze voor me gekocht..Oh jeetje..En dat ding PIEPT als ze omdraait in haar slaap.. "Als ze slaapt snachts moet je haar omdraaien van buik naar rug als ze draait want anders zal ze doodgaan" ..
Haha wat een leuk topic. Mijn moeder is heel nuchter, maar staat voor alles open. Bijv. het slapen onder een dekbedje. Ik ben de 2e van 4 kinderen en allemaal sliepen we onder een dekbed. Maar als ik zeg dat het nu afgeraden wordt begrijpt mijn moeder dat prima. Hetzelfde met vroeg bijvoeden. Ze begrijpt prima waar de nieuwe richtlijnen voor dienen. Toch merk ik ook veel overeenkomsten bij hoe mijn moeder dingen aanpakte en ikzelf. Ze geeft nooit ongevraagd advies, alleen als ik erom vraag. Ik kan veel leren van haar nuchterheid. Ze is wat "makkelijker" dan ikzelf ben met veel dingen, en dat zet mij soms met beide benen op de grond. Ze heeft veel speelgoed bewaard, maar allemaal leuke dingen: Duplo, lego, autootjes, etc. Dus niets meer dan lof voor mijn moeder Ik heb echter een oma van 92..tja dan merk je wel een grote "kloof" hoor. Inderdaad "laat maar huilen" enzo.
Mijn jongste (vandaag 7 maanden) ligt in het ziekenhuis maar daar hebben ze ook nog de ouderwetse gedachte laat babys maar huilen ze slapen vanzelf in grrr. Mijn schoonmoeder heeft dezelfde ouderwetse opvattingen sommige erg grappig maar sommige ook minder grappig ach ik kan toch best roken? vroeger zeiden ze er nooit niks van en mijn kinderen zijn toch ook gezond.( beide rokend).
Weet niet of het verstandig is om met een baby van zo een 6 - 10 maanden oud al te zwaaien en gooien. En dat aan 1 arm en been vast te houden en hup van links naar rechts alsof het schommelt. En als ik er wat van zeg dan is het oh dat vindt hij leuk! Wat vinden jullie van zo wild spelen met een kind?