Pureren of rapley?

Discussie in 'Voeding' gestart door MamaChantal, 10 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    Ons zoontje is 5,5 maand, 4 maanden gecorrigeerd.
    Afgelopen dagen komt hij steeds tussen de flessen door, niks is goed alleen eten. Het is altijd al een honger lappie geweest, maakt een grote inhaalslag.
    Geeft niet natuurlijk maar zit al over de max heen van kv en voeding voor hongerige baby's kan hij niet tegen. Er valt niks meer extra te geven.

Dus zit te twijfelen om al te beginnen met bijvoeding.
    Het liefst wil ik dat rapley doen, maar kan dat al?
    Of is het beter/handiger om eerst gepureerd (vers) te geven?

Hij zit nu ook in een sprongetje en krijgt denk ik een tandje. Daardoor is hij ook een stuk onrustiger.

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wil je het niet gewoon proberen en kijken hoe het gaat? Ik ben pas geleden begonnen met rapley voor mijn zoontje. Maar merkte dat hij een stuk toch wel erg lastig vond. Daarom zijn we overgestapt op gepureerde groente (vers gekookt). Dit vindt hij wel prettig. In het weekend, als we tijd hebben, krijgt hij wel een stuk groente eerst in zn hand. We verwachten dat hij vanzelf gaat snappen wat hij met het stuk kan doen, en dan stappen we alsnog over op rapley.

We wilden niet wachten tot hij het echt zelf kan (en tot die tijd geen gepureerde groente geven), omdat we het belangrijk vonden voor de 6 maanden te starten met bijvoeding.

3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    Ja ga het wel proberen, waarmee is het handigste?
    Stuk wortel?

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Wortel, broccoli, sperzieboon :)
    Geen paniek als het niet meteen lukt, het meteen de mond weer uitkomt of je kindje begint te kokhalzen.
    Met ongecorrigeerd 5,5 maand, gaat et echt nog maar om kleine hapjes proberen.
    Het vervangt nog niets. Het gaat alleen om ontdekken, proeven, voelen.
    Dat kan een paar weken duren.

5. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    hier een combi, meestal hield ik 3 of 4 stukjes apart en pureerde de rest.
    hier trouwens vanaf dag 1 goed gegeten. ze had meteen door wat ze er mee moest, en at echt hele bakjes leeg!

6. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Wij hebben ook beiden gedaan. Wij zijn met 4 maanden begonnen met bijvoeden, gepureerd. Vanaf 7 maanden toen we met brood begonnen zijn we dit rapley gaan doen. Eerst alleen brood, toen ook fruit en nu alles. Heeft prima gewerkt.

7. adi

adi Niet meer actief

Hoe ver is de motorische ontwikkeling van je zoon? Bij prematuren heb je namelijk te maken met verschillen tussen leeftijd waarop ze bijvoeding mogen (kalenderleeftijd) en vaak de gecorrigeerde leeftijd die het kind volgt met zijn motorische ontwikkeling.

Kan hij al goed rechtop zitten, zelf dingen pakken en in zijn mond stoppen en deze blijven vasthouden?
    Dan kun je wel oefenen met rapley.

Onze kinderen konden dat met 5,5 mnd bij lange na niet, dus hebben wij eerste 2 mnd geprakt en met 8mnd overgegaan op zelf eten.

8. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik heb pureren nooit gedaan, wel prakken, dat is veel minder glad. verder gaf ik (vnl de oudste) ook weleens wat in de hand.

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    Vanavond een stuk wortel gegeven, bij mij op schoot.
    Hij vond het maar daar, spuugde de stukjes ook uit.
    Daarna gepureerd gegeven.
    Ook vreemd natuurlijk maar slikte het wel door :)

Hij kan opzich aardig zitten, als je hem ondersteunt.
    Hij pakt dingen op en stopt ze in zijn mondje.
    De wortel ging ook gelijk zijn mond in :)

10. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet tot wanneer de gecorrigeerde leeftijd geldt, maar ik neem nu nog wel. Rapley wordt absoluut afgeraden voor baby's onder de 6 maanden!

Rapley is ZELF eten. Dus de baby moet het zelf pakken en naar zijn mond brengen. Je moet het niet aangeven of in de mond stoppen.
    Verder is stevig rechtop kunnen zitten heel belangrijk. Het liefst zelfstandig. Kan hij zijn hoofd goed zelf rechtop houden? Wat ondersteun je precies?

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    Hij pakt zelf zijn wortel uit mijn hand en stopt het zelf in zijn mond.
    Hij kan nog niet los zitten, dus had ik hem op schoot met een arm achter hem langs. Zijn hoofdje kan hij prima recht houden, zijn rug ook. Hij kukelt alleen naar voren met los zitten door het wiebelen.

Deel Deze Pagina