Mijn zoontje van ruim 17 maanden krijgt nog borstvoeding, en waar ik mijn dochter nog wel zelf kon bijsturen in de momenten van voeden wil mijn zoontje (als we niet op pad zijn met veel afleiding) het liefst de hele dag aan de borst. En als ik dat niet wil.. Dan wordt hij woest en gilt alsof zijn leven ervan af hangt. En ik ben het zo zat inmiddels. Mijn vrije dagen zijn het leukst als ik continu weg ga van huis, want dan wordt hij afgeleid, maarja ik wil ook wel eens een rustig dagje thuis zijn. Maar neem bijvoorbeeld vandaag; heel de dag gebrul en gegil omdat hij continu bij me wil zitten en zodra hij op schoot zit is het enige waar hij nog oog voor heeft: mijn borsten en het hoofddoel is drinken. Hoe kan ik hem nu toch eens leren dat ik geen zin heb om heel de dag te voeden? En hoe ga ik om met die driftbuien? Want ik ben inmiddels gewoon jaloers op mijn man die altijd gezellige dagen heeft met de kinderen; want als ik er niet ben vind hij het helemaal niet erg dat hij geen melk kan drinken..
Ik heb hier een keer gelezen over iemand met hetzelfde probleem, en die had pleisters op haar tepels geplakt en gezegd dat ze pijn deden en drinken dus niet meer kon, maar dat hij wel water kon krijgen. Vond ie prima Klinkt bijna te mooi om waar te zijn maar misschien wel een poging waard
Oh dat is echt irritant ja! Hier heel erg gehad met de jongste. Zo ontzettend geclaimd voelde ik mij. Ik werd op een gegeven moment al geirriteerd als ik er maar aan dacht aargh. Maar wat ik ook deed, hij hield echt langer vol dan ik aankon. Uiteindelijk moest ik toen hij 2.5 was medicatie nemen die niet samen kon met bv. Ben toen cold turkey gestopt. En ik heb het geweten hij heeft nog minstens een jaar gehuild erom. Nu heeft hij een stoornis, dus zijn gedrag is erg extreem. Maar ik herken je irritatie en tweestrijd. Aan de ene kant is het zo fijn en lief om bv te geven, maar als het gedrag van je kindje zo is, dan wordt het erg negatief. De tip met pleisters lijkt me een goed begin! En verder afleiden waar je kunt. Sterkte ermee!
Eerlijk gezegd vind ik dit niet zozeer een borst-probleem,maar meer een hallo-ik-ben-een-dreumes ding, het moeite hebben met nee, en de driftbuien. Vervang het hele borst-gebeuren nu eens met een koekje. Of de tv. "hij wil de hele dag koekjes eten, en als ik dat niet wil...woest en gillen". Het zou toch bijzonder zijn als je hem dan maar een koekje geeft, als ie zich zo gedraagt. Waarom niet een koekje maar wel de borst? Kijk,als je wil stoppen,prima natuurlijk, maar wil je wel nog doorgaan,dan zal je (net als bij dat koekje) duidelijk aan moeten geven wat wel mag en wat niet. Jij bent de baas. Dat zal niet zonder slag of stoot gaan maar het is wel onderdeel van opvoeden.
Ik zou proberen vaste drink momenten in te plannen. Bijvoorbeeld koffietijd of voor het slaapje in de middag. En dan een week lang elke dag het zelfde ritme houden. Dus opstaan, aankleden, ontbijten, afwas, samen spelen, was vouwen, voeden, lunch. En elke dag het zelfde op dezelfde tijd. Dat geeft een dreumes hou vast als hij weet wat er komen gaat. Dan kun jij ook zeggen : nee mama gaat eerst..., daarna mag jij drinken. Nu even zelf spelen met.... Het is een pittige fase vind ik met dreumessen en peutertjes. Maar komt goed. Hopelijk vind je een weg in de combi dreumes n borstvoeding.
Je hebt gelijk hoor, het is idd normaal dreumesgedrag, ik vind het alleen best lastig omdat het 'koekje' bij wijze van spreken op mijn lijf zit geplakt de verleiding is continu dichtbij zegmaar. Wil ik hem in zijn boosheid en verdriet troosten en pak ik hem daarvoor op, dan ziet hij zijn kans schoon om weer aan mijn kleren te gaan sjorren, wat dan vervolgens weer een nieuwe driftbui oplevert. En waar zijn boosheid over gewone dreumesfrustraties met vijf a tien minuten wel vervlogen is, zijn we op dit thema soms wel 30 minuten zoet. Ik vind het vooral lastig dat ik merk dat hij niet begrijpt waarom hij 's morgens en 's avonds wel de borst mag (de vaste momenten) en de rest van de dag niet. Helemaal stoppen hoeft voor mij niet (en voor hem al helemaal niet ) maar ik zoek naar wat tips en ervaringen om hier mee om te gaan. Vaste momenten hebben we dus al ('s morgens en 's avonds en in principe ook voor zijn middagslaap als hij wil) en dat hou ik nu al 3 maanden aan maar het kwartje lijkt nog niet echt te vallen. In mijn aanwezigheid vertikt hij het ook gewoon om iets anders te drinken waardoor hij die dagen echt weinig plast.
Gewoon zijn zin niet geven. Zoals hierboven al aanegeven is het een dreumes ding. Mijn zoontje kan drammen over bumba, maar dan krijgt hij hem echt niet te zien. Alles heeft zijn tijd nodig, als je niet consequent mee omgaat dan zal hij erom blijven vragen en aan jou trekken. Dus laat het gewoon boos zijn, dat zijn ze allemaal op deze leeftijd om iets.
Wat nog kan helpen is om de vaste momenten niet in de woonkamer te doen, maar bijvoorbeeld op de slaapkamer. Dat deed ik met mijn zoon, die kreeg op die leeftijd nog 3 x de borst, sochtends, na zijn middagslaapje en voor het slapengaan. Verder vroeg hij er dus nooit om. Mijn dochter is 15 maanden en is wat makkelijker, dus die voed ik gewoon beneden .
Klinkt heel vermoeiend! Ik las wel eens dat dames in de nacht bij veel voedingen een pleister op de borsten plakten, dan waren de borsten 'op'. De andere voedingen waren er geen pleisters en kon t kindje dus gewoon drinken. Verder denk ik indd een kwestie van duidelijk en standvastig zijn...