bronchitis of astma dreumes, wie weet het verschil?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Annemeis, Dec 13, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,185
    823
    113
    Hoi,

Onze zoon van 14 maanden (precies vandaag) heeft toen hij 2 maanden was bronchitis gehad en is toen verneveld in het ziekenhuis. Heeft een AB kuur gehad en kwam er weer bovenop. Dit was waarschijnlijk het gevolg van reflux, hij kreeg hierdoor af en toe melk in zijn longen en dat veroorzaakte bronchitis. Een andere oorzaak kan koemelkallergie zijn maar dat was niet zeker. Daarom kreeg hij een puf voor benauwdheid maar volgens mij hielp dat toen niet.

Nu heeft hij 4 weken terug erg gehoest met veel slijm en een zagende ademhaling maar speelt wel lekker en leek er niet veel last van te hebben. Dus we gooiden het op een verkoudheid en na 3 weken was het hoesten weg.

Nu is het hoesten 2 weken weg en weer helemaal terug sinds zondag. Hij hoest veel slijm op en je hoort hem heel goed ademhalen. Nu dacht ik door dat hoorbaar ademhalen dat het misschien astma was dus doktersassistente gebeld en ze zegt, gebruik die puffer maar weer (salbutamol) maar volgens mij helpt deze helemaal niet en haal ik astma en bronchitis door elkaar. Bij bronchitis helpt een puf toch niet? En bij astma wel maar dan zou hij ook vermoeid moeten zijn en zichtbaar benauwd toch?

Hij hoest en rochelt dus, je hoort hem ademhalen maar als hij even goed hoest is dat weer voor even weg verder eet en drinkt hij wel goed en is gewoon ondernemend als altijd. Hij ruikt wat uit zijn mond en soms denk ik dat zijn keel ook wat zeer doet door het hoesten. Dus het lijkt me bronchitis en geen astma?:(
    Het is wel vervelend dat hij weer precies hetzelfde heeft als een paar weken terug. Vrijdag gaan we naar de huisarts, ze wilde even naar zijn longen luisteren. Maar ik weet het niet goed, duurt dat niet te lang? Of is bronchitis verder onschuldig? Moet ik zijn temperatuur meten (heb ik nog niet gedaan omdat hij niet warmer dan normaal aanvoelde) En wanneer moet ik dan wel bellen? En kan dit overgaan in een longontsteking?

Vrijdag moet hij ook naar het CB voor de BMR prik maar die stel ik liever even uit, geen prik als hij niet helemaal fit is toch?

Pff, wat kun je weer onzeker zijn door zoiets:(. Alvast bedankt voor het meedenken!

2. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

Nov 13, 2013
    2,268
    208
    63
    Female
    Utrecht
    Mijn dochter heeft het ook en het is geen bronchitis en ook geen astma.
    Ze heeft hyperactieve luchtwegen die door prikkels snel geïrriteerd raken en bij elke vorm van verkoudheid maar ook rook en parfum zorgen voor zware hoest en benauwdheid.
    Bronchitis en astma zijn ziektes die bij kleine kinderen vaak niet gesteld kunnen worden

Geloof me, astma merk je direct, dat is een hele zware ziekte en bronchitis is iets dat wel mogelijk is maar dan moet het laag in de luchtwegen al zitten en dat zal de dokter dan wel herkennen hoor.
    Stress is niet nodig, kijk naar je kind! Zolang deze vrolijk speelt en niet ziek overkomt heeft het er waarschijnlijk minder last van dan jij.

Prik uitstellen is misschien wel een idee, mocht je ook antibiotica krijgen bij de arts dan mag het sowieso niet.

3. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Klinkt mij als als een flinke verkoudheid (bronchitis). Lekker uitzieken dus. Wel in de gaten houden en bij koort ed huisarts waarschuwen.

Bronchitis is een ontsteking van de luchtwegen. Vaak viraal, maar kan doorslaan naar bacterieel. Dan kun je idd ook uit de mond ruiken.
    Astma is een vernauwing van de longblaasjes. Dit is iets heel anders, maar bij iemand die gevoelig is voor astma kan een aanval wel uitgelokt worden door een luchtweginfectie.
    Mijn oudste kan 'gewoon' last hebben van haar luchtwegen. Mijn middelste ook, maar bij haar lokt het daarbovenop ook astma klachten uit. Dan dus wel aan de Puffer.
    Hoorbaar ademhalen alleen is geen aanwijzing voor astma. Als je flink verkouden bent hoor je het ook. Een kind moet bij een aanval echt zichtbaar moeite doen om aan adem te komen.
    Ik zou gewoon wachten tot vrijdag.

Share This Page