Rapley methode en kinderopvang

Discussion in 'Voeding' started by reinespa, Nov 2, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. reinespa

reinespa Actief lid

Sep 5, 2012
    100
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het duurt nog even voor we gaan bijvoeden bij ons dochtertje, maar het volgende ging ineens door mijn hoofd: kun je van de dagelijkse oppas (gastouder/leidsters kinderdagverblijf/oppasoma) verlangen dat hij/zij de tijd neemt om je kind eten te geven volgens de Rapley methode?
    Wij zijn zeker van plan dat te doen en heb nu al erg veel aan het boek van Stefan Kleintjes waar dat allemaal uitgebreid staat uitgelegd, maar daaruit maak ik wel op dat het meer tijd, moeite en rommel kost om je kindje volgens die methode aan vast eten te laten wennen. Het is veel makkelijker om een gepureerd hapje te geven voor de oppas. Kunnen we dat straks dan wel combineren, de Rapley methode en kinderopvang? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

2. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Zolang ze niet warm eten bij de opvang lijkt het me niet echt lastig toch? Stukken banaan of zachte peer is toch niet moeilijk? Ik denk dat het kinderdagverblijf geen rpobleem is, hoogstens bezorgde oppasoma die bang zijn dat je kind bij elke hap stikt en stiekum gepureerd fruit gaan geven ;)
    Brood is nog makkelijker, ze leggen het gewoon voor je kindje neer en die red zich er wel (of niet) mee. Gewoon duidelijk zijn wat je wil en van te voren overleggen zodat je weet waar je aan toe bent.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij hebben het gecombineerd (gewoon stukken geven.. Rapley vind ik gewoon een commerciƫle benaming voor iets wat logisch is) en geprakt eten (pureren heb ik eigenlijk nooit gedaan, is ook niet nodig wanneer je kind al 6 maanden is als je start)... beide ging dus prima. Voor oma lekker makkelijk en voor ons soms iets minder makkelijk (maar in andere opzichten weer veel makkelijker)

Rapley is niet voor iedereen weggelegd en ik zou het dus zeker niet aan iemand opdringen. Het kan ook helemaal geen kwaad wanneer het soms anders gaat.

4. Noeska

Noeska Fanatiek lid

Jan 22, 2007
    1,225
    0
    0
    Ik laat het aan de oppas over. Ze gaat 2 dagen naar mijn schoonmoeder en zij vind het prettiger om haar geprakt fruit te geven, helemaal prima! Op het kinderdagverblijf kijken ze een beetje naar wat voor fruit ze krijgt en hoe druk het is. Thuis krijgt ze alles gewoon in stukken aangeboden en dat doet ze heel erg goed, maar ook als ze met een lepeltje gevoerd wordt gaat het prima naar binnen, dus ik maak me er niet zo druk om!

5. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Grappig...hier wilde ik net een topic over openen.

Ik dacht om het als volgt te doen: op maandag en woensdag gaat de kleine naar het kinderdagverblijf. Ik wilde hem dan niets laten geven totdat hij heel goed zelf stukken kan eten. Op deze dagen dan gewoon thuis na het werk een stukje groente of fruit aanbieden. Op dinsdag is hij bij mijn ouders en dan kan het wel gewoon.
    De andere dagen ben ik gewoon thuis en kan ik volop aanbieden.

Is dat ook een optie?

6. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Mijn zoontje gaat 2 dagen naar kinderdagverblijf. Ze vonden het geven van stukken geen probleem. Wij hebben aangegeven dat ze hem gewoon wat fruit mochten geven (banaan, anders durfde ze niet denk ik ;)) en een speciaal schort meegegeven. Ook aangegeven dat het niet erg is als hij niets of heel weinig binnen kreeg. De oma's hebben altijd gewoon stukjes gegeven, na wat aarzeling zagen ze hoe leuk het was. Hier dus nooit een probleem geweest.
    Ze hebben ook volgens ons plan opgebouwd: eerst alleen fruit (en dan gewoon met ons avondeten groentes mee), met 7 maanden een stukje brood, eerst zonder beleg en daarna kaas (geen smeerkaas).

Het wordt ook vaak gecombineerd hoor, deels prakken deels stukken.

Share This Page