Ik heb een tijd terug wel eens een topic geopend over mijn bevalling en over Emma. Emma is gehaald met de vacuumpomp. Ze zat heel erg vast en ze moesten hard trekken. Ze kon gelijk niks met haar linkerarmpje. Ze hadden gezegd in het ziekenhuis dat dat wel weer goed zou komen, Ze hadden nog een foto gemaakt om te kijken of haar sleutelbeentje gebroken was, maar dat was niet zo (helaas nu, want dat was weer gewoon goedgekomen). Wat ze heeft heet Erbse parese. Haar zenuwen zijn losgetrokken. Of ze helemaal uit de ruggemerg zijn getrokken weten we nog niet maar dat zou het ergste zijn omdat zedat niet kunnen 'repareren'. 2 weken terug moesten we voor een dagopname met Emma naar Leiden. Daar zit een speciaal team voor kinderen met Erbse parese. Daar hebben ze haar onder narcose gebracht en een scan gemaakt. Uit die scan moet komen hoe ernstig het letsel is en wat en in hoeverre ze er wat aan kunnen doen. Ze heeft daar ook een echo gehad die moest kijken of alles goed was met haar middenrif. Dat was gelukkig wel het geval. Nu moeten we volgende week woensdag weer naar Leiden. Daar word ze opgenomen. Danhoren we de uitslag van de scan.Donderdag moet ze geopereerd worden. Die operatie zal de hele dag duren. Het kan zijn dat ze onder de operatie nog dingen tegenkomen die mee of tegenvallen dan way ze aan de scan konden zien. Emma zal na de operatie 2 weken in een schelp moeten liggen. Dat is een soort mal waar ze vast in komt te liggen. Alleen haar goede armpje en haar benen zijn vrij. ze mag zich namelijk absoluut niet bewegen met haar hoofd/schouder/lichaam omdat het zou kunnen dat ze de zenuwen die ze nog kunnen 'repareren' los zou trekken als ze zich beweegt. Het verzorgen in het schelpje word ook moeilijk. Dat moeten wij de ouders onder de knie zien te krijgen. Een moet haar vasthouden en zorgen dat ze niet beweegt en de ander moet het schelpje onder haar vandaan halen zodat we de wondverzorging en de schelp kunnen schoonmaken. En Emma kunnen wassen. ze zal na zo'n 5/6 dagen wee naar huis mogen. als ze is bijgekomen van de operatie en wij haar verzorging met het schelpje onder de knie hebben. Na die twee weken moet ze nog een aantal weken met haar armpje onder het rompertje om beschadiging te voorkomen. daar kan het we 1.5 jaar duren voor je echt resultaat zal zien. Wat ze tegen ons hebben gezegd wat ze nu zouden verwachten is dat ze alleen de hele grove motoriek zal kunnen. Ze gaven als voorbeeld dat ze een danoontje toetje in haar hand kan vasthouden, maar niet een lepel kan gebruiken om het toetje uit te lepelen. Het is heel naar om te zien dat ze haar armpje niet kan gebruiken. Sommige dingen in de ontwikkeling zal ze ook niet doen of veel later. Kruipen bijvoorbeeld is nog de vraag of ze dat gaat doen en omdat ze niet zelf makkelijk zal kan staan moeten we met open dat meer stimuleren. Ze kan nu natuurlijk ook niet een boekje met 2 handen vasthouden. Wat ze nu kan komt vanuit de schouderfunctie. Haararm gaat op en neer als ze enthousiast is, maar dat doet ze helaas dus niet met haar arm zelf. Wat wel mooi was om te zien is dat ze een paar vingers beweegt, maar ze kan er niks mee vastpakken. We betrekken haar armpje zoveel mogelijk bij het 'spelen'. zodat ze weet dat ze twee armpjes en handen heeft. We zien heel erg op tegen de operatie. Zo'n klein meisje daar hoor je toch niet in te snijden? We hopen dat Emma er goed uit zal komen en dat we later kunnen zien waarvoor we het gedaan hebben namelijk dat ze er wat mee zou kunnen doen met haar arm. Willen jullie duimen voor onze kleine meid?
Jeetje wat erg Ik wil jullie heel veel sterkte wensen...wat lijkt me dat moeilijk om je kindje zo te zien. En ik zal ook zeker voor jullie duimen.
Jeetje het is nooit leuk als je kindje opgenomen moet worden, laat staan een operatie moet ondergaan. Ik duim voor jullie dat alles goed komt. En hopelijk zal je kleine meid de operatie goed doorstaan. Sterkte ermee!
Jeetje, wat erg allemaal. Ik wens jullie heel veel sterkte en Emma heel veel beterschap. Liefs Hummel.
jeetje wat een verhaal en wat erg voor jullie kleine meid Natuurlijk duim ik voor jullie en hoop ik dat de operatie heel goed gaat en de genezing ook. Alvast heel veel sterkte voor de moeilijke tijden die komen gaan!
oohw wat een verhaal. Wens jullie heel veel sterkte overal mee. Wat erg voor kleine emma Hopelijk heeft de operatie een goed einde en is er nog wel een groot gedeelte functie terug te krijgen in haar armpje! Groetjes, Miranda
jeetje wat naar allemaal, heel veel sterkte de komende tijd. hopelijk hersteld ze goed en kan ze zich goed ontwikkelen ondanks de operatie. ik duim voor jullie.
Och jeetje wat ontzettend zielig voor zo'n klein grietje (en voor jullie natuurlijk ook). Natuurlijk gaan we voor je duimen! Alvast heel veel sterkte voor jullie allemaal!
Wat zielig zeg voor je meisje! Hopelijk kunnen ze er iets aan doen! Het zal wel raar zijn als ze in "haar" schelpje ligt. Ik wens jullie heel veel sterkte, kracht en geduld toe!
He gatverderrie zeg, dat zijn geen leuke dingen! Ik heb er veel over gelezen, omdat ik een 9-ponder zou krijgen wees de gyn me erop dat de kans op ep dan groter is. Maar ik ben 3 weken te vroeg geboren met keizersnee, dus dat gevaar was geweken, ik haalde me al allemaal doemscenario's in mijn hoofd; een thuisbevalling werd afgeraden. Hoe kwam het dat ze zo vast is komen te zitten in het bekken? Ze was niet zo groot toch, elf weken te vroeg als ik me goed herinner? (Vergeef me als jij dat niet bent!). Ik wil jullie heel veel sterkte wensen!
He wat naar, vooral omdat ze daarna ook nog eens zo lang stil moet liggen, dat lijkt me haast onmogelijk. Veel sterkte ermee!
Heel heel erg en moeilijk voor jullie. Wat zullen jullie door een hel gaan zeg. Echt treurig dat het zo verlopen is en zielig dat zij dit allemaal moet ondergaan. Heel heel heel veel sterkte. En ook ik ga voor jullie duimen.