Baby 5 maand: onrust, evt. koemelkallergie/ (verborgen) reflux

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Kimmy, Oct 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kimmy

Kimmy Actief lid

Jun 25, 2010
    315
    0
    0
    Hallo dames,

Ik wilde graag even iets voorleggen, misschien hebben jullie ideeën? Onze dochter is deze week 5 maanden. Over het algemeen een erg rustig en tevreden meisje. Vanaf haar geboorte heeft ze (milde) klachten. Dit blijft een beetje knagen, ook omdat de onrust wat lijkt toe te nemen, ik schets de klachten:

* vanaf geboorte:
    - mondjes teruggeven icm veel slikken. in overleg cb: pitmeel toevoegen als ze veel last krijgt, dit is niet gebeurd omdat ze er weinig last van lijkt te hebben.
    - rond 2 maand: slikken lijkt te stoppen, wel mondjes teruggeven, tot soms 3 uur na vorige voeding. Ene dag meer dan ander (varieert van 1a2x per dag tot een keer of 6. Slaapt overdag onrustig (vaak blokjes 45 min, maar bijelkaar ruim voldoende, Snachts lang en goed. Oogt tevreden en ligt rustig in de box.
    - rond 3,5 maand: spugen neemt toe en begint onrustig te drinken, last van spugen? Wij starten met jhbpm, dit lijkt goed te werken. Wel verandert ontlasting van 1 keer per 1 A 2 dagen, naar 2 A 3 x per dag. Dit schijnt normaal te zijn. Spuugt nog nauwelijks en horen haar niet slikken. Veel veel boertjes, ook 3 uur na voeding. Slapen overdag lijkt soms beter te gaan en soms weer meer korte slaapjes.
    - rond 4 maanden: dagelijks paar hapjes versgemaakte groente om te proeven. Rond 4,5 maand: soms paar hapjes versgepureerde banaan of peer.

Nu sinds laatste 2-3 weken neemt de onrust toe. Minder tevreden in box. Ook horen we haar opeens weer veel slikken, (niet spugen). Ze begint ook af en toe te huilen, terwijl ze dit nooit deed. Ze ruikt trouwens niet zuur. Slapen gaat overdag en snachts over algemeen goed. verder heeft ze sinds een maand of 3 steeds meer berg op haar hoofdhuid. En heeft ze al sinds de geboorte tijdens het drinken een traanoogje, en komt er af en toe prut uit. laatst was ze 2x wat verkouden en benauwd en ook meer last van prut uit de oogjes. Volgens de huisarts zijn die oogjes en berg normale babyklachten.

Sorry voor lange verhaal. Ik vroeg me nu het volgende af:
    - kan het evt een (lichte) KMA zijn?
    - zou ze door de hapjes meer last van maagje en/of slikken kunne krijgen? Dan stoppen we natuurlijk gelijk.
    - moeten we stoppen dan wel ophogen jhpm (ze krijgt 3 schepjes op 180/6 en 4 voedingen per dag)

Ik hoop dat jullie een idee hebben. anders maar weer naar de huisarts al heb ik het idee dat die toch zegt dat het er bij hoort. :(

Groetjes..

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Het makkelijkste om te proberen zijn deze stappen, echter doe dit niet tegelijkertijd zodat je weet wat helpt ;)

1. Volg je de leefregels voor reflux op? Zo nee; probeer het eens.
    Dus bedje schuin, minimaal 1/2 uur rechtop na voeding, niet te grote voedingen per keer, maar dus liever meer flessen met minder inhoud.

2. Betreft bijvoeding; het ene kindje met reflux knapt ervan op, de ander juist niet. Vast voedsel doet meer pijn met spugen en (vooral fruit) kan de zuurgraad van de maagzuur beinvloeden (zuurder maken, dus meer pijn). Stop hier eens minimaal een weekje mee. Het hoeft toch nog niet.

3. Geef je nutriton of pure jbpm?
    Nutriton bevat maar 30% jbpm, rest zijn toevoegingen. Pure jbpm wordt meestal beter 'geaccepteerd' door het lichaam.
    Ook is soms de vraag of indikken niet juist voor de klachten zorgt. Jbpm maakt het dikker, maar hoe dikker hoe meer pijn bij het omhoog komen. Dus zelfs stoppen zou kunnen helpen.

Hat na 3 uur nog boeren kan mijn zoon ook, maar die krijgt geen jbpm. Jbpm houdt nl ook lucht vast ;)
    Zorg dat je ervoor zorgt dat er zo min mogelijk lucht binnen kan komen en probeer zo goed mogelijk te aten boeren.

Als bovenstaande niet helpt of je zelf kea (koemelk eiwit allergie) vermoed kun je pepti/pep kopen en dat minimaal 2 weken proberen.

3. Kimmy

Kimmy Actief lid

Jun 25, 2010
    315
    0
    0
    @ Averlhach: Bedankt voor de reactie.

- de leefregels passen we toe. We houden haar lang rechtop na de voeding en bedje staat schuin. Kleinere flessen heb ik geprobeerd, maar ze is niet echt tevreden met minder dan 180/6 en begint dan te huilen.

- bijvoeding gaan we eens even mee stoppen. Ze krijgt nutriton, hier leek ze het de eerste 3 weken goed op te doen, wel wat vaker ontlasting, maar geen krampen, obstipatie en niet meer spugen en oom niet slikken.

Het kan zijn dat het slikken in de periode is begonnen vanaf dat ze wat hapjes krijgt, iig sinds een week of 2 verergert het slikken, eerst alleen een beetje in de namiddag en sinds een ruime week neemt het echt toe, de laatste dagen regelmatig gedurende de hele dag, als ze slaapt volgens mij niet, je hoort dan echt zon hoog luid slikgeluidje, beetje lastig te omschrijven. Je ziet ook echt dat ze oprispingen heeft en speekselvorming, het ruikt overigens niet zuur. En er komt geen voeding uit. ze lijkt het echt terug te slikken. Maar zorgt wel voor onrust. Hapjes laten we dus eerst even, het kan dus wel verband hebben.

Even afwachten wat dat komende dagen gaat doen. En anders idd nog aan de slag met pure jhbpm dan wel helemaal stoppen met indikken. Toen we nog niet indikten en ze voeding teruggaf, leek ze minder last te hebben dan nu met het continu slikken :(

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou op deze leeftijd, met blijkbaar vanaf geboorte al KV, nou niet bepaald aan KMA denken. De klachten die je over de eerste maanden beschrijft, zijn volgens mij normale babydingen.
    Ik zou eerder denken dat ze nog niet klaar is voor bijvoeding. Baby's zijn daar op z'n vroegst vanaf 4 maanden klaar voor, maar heel regelmatig is dat echt nog te vroeg en is het verstandiger om gewoon te wachten tot 6 maanden.
    Ik zou dus stoppen met de bijvoeding en eens zien wat er dan gebeurt.

5. Kimmy

Kimmy Actief lid

Jun 25, 2010
    315
    0
    0
    @ rozemarijke bedankt voor je reactie.

Indd KMA is misschien wat vergezocht, dan waren de klachten vast heftiger geweest. Ze doet het voor de rest heel goed. Maar het was meer die geïrriteerde (af en toe wat onstoken push) traanoogjes wat al sinds geboorte speelt wat mij deed denken aan een reactie op iets, maar wellicht gewoon gevoelige oogjes. En berg komt Indd veel voor.

nu ik het zo op een rijtje zet, kan het goed zijn dat ze nog niet klaar was voor hapjes. Dus daar stop ik mee. rond die tijd begon slikken toe te nemen, dus zou goed kunnen dat het te heftig was voor maagje..qua krampjes heb ik trouwens niks gemerkt en ontlasting bleef ook goed, maar wellicht te zwaar voor maagje. Dus hopelijk is stoppen de oplossing ..

6. raspberry

Het kan zijn dat darmproblemen niet (direct) merkbaar zijn aan krampen, maar dat de darmen wel trager gaan werken en voeding lagre vasthouden dan nodig. Dat vertaalt zich dan weer naar meer druk op de maag en meer spugen. Meer spugen is dus niet perse enkel teken dat het maagje het niet kan hebben, maar kan signaal zijn dat de darmen het te zwaar hebben! :)
    Even ter info nog ;)

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Het zou het makkelijkste zijn als het idd aan de bijvoeding ligt, dat is nl zo opgelost.

8. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Off topic: Bij ons is ook reflux vastgesteld en wij moesten net proberen zo min mogelijk lopend voedsel te geven en meer vast (afhankelijk van leeftijd natuurlijk). Dit hield in dat flessen melk zoveel mogelijk moesten vervangen door diezelfde melk maar met glutenvrije granenpap. Hij kreeg dus dezelfde hoeveelheid melk binnen maar vast ipv lopend. Dit vanaf 4 maanden. Op 6 maanden moesten we 1 fles geven, 1 bord pap, 1 x groentehap 250 gr en 1x fruithap 250 gr. Dit alles op aanraden van de pediatrisch gastroenteroloog. Omdat vaste voeding net minder makkelijk terug omhoog komt dan lopende voeding. Vaste voeding neemt maagzuur ook beter op dan lopende voeding. Hier werkte het echt wonderen! Vanaf dat we dit deden en ook aangepaste melk gaven (niet met pitmeel erin maar AR anti-reflux melk) werd hij een ander jongetje tijdens het eten! Wel moet je opletten met de stoelgang, deze moet minimaal om de 2 dagen blijven.

On topic: Het lijkt me mogelijk dat je kindje reflux heeft, onze jongen had net dezelfde klachten. Ook kan reflux veroorzaakt worden door een eventuele allergie. Ik zou dus doen zoals Averlhach zegt en proberen te "elimineren". Bij ons hebben ze naast bloedtesten dit ook gedaan door hem een weekje gehydrolizeerde melk te geven. Het werd er niet beter op en toen de uitslagen van de test dan binnen waren en deze ook negatief waren zijn we ermee gestopt (is dure melk). Bleek gewoon om reflux te gaan na een echografie van de buikholte.

9. tallebal

tallebal Actief lid

Nov 7, 2012
    125
    0
    0
    Ik herken alle klachten. Mijn dochter Slikt constant, geeft mondjes terug, de berg en de onrust (af en toe) vaak in combi met uiteindelijk mondjes terug geven. Hou haar rechtop. gebruik nutriton van de kruidvat (werkte beter dan nutriton van nutricia). We moeten toch naar KA dus ik ga het hem gelijk voorleggen..

10. Kimmy

Kimmy Actief lid

Jun 25, 2010
    315
    0
    0
    Nog bedankt voor de reacties.

Inmiddels dus sinds maandag helemaal geen hapjes meer gehad. Helaas nog veel slikken. Gelukkig heeft ze der geen last van, maar het is wel gedurende de hele dag :(. Ik vraag me dus af of de hapjes het slikken hebben veroorzaakt/verergert, omdat ze dit al een hele tijd niet meer zo erg deed. Maar goed dat wachten we nog even af komende dagen..

Als het niet betert, zit ik toch te denken de jhbpm weg te laten. Dan zal ze vaker teruggeven, maar dat is misschien beter dan de hele dag voeding wegslikken. Lastig hoor..

@ tallebal: wanneermoet je naar kinderarts? Vervelend dat je dochter ook constant slikt.

11. raspberry

Zit nog te denken: kan het zijn dat er tandjes aan het doorkomen zijn?

12. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Ik herken de symptomen ook en bij ons lijkt het wel degelijk kma te zijn. Sinds ze over is op Pepti, nu 3 weken, gaat het veel beter. Onze dochter heeft vanaf haar geboorte kv gehad, en de kma lijkt zich pas later ontwikkeld te hebben. Misschien toch ook eens Pepti proberen?

13. Kimmy

Kimmy Actief lid

Jun 25, 2010
    315
    0
    0
    @ rozemarijke: daar zat ik ook nog aan te denken. ze stopt van alles in de mond, dat is natuurlijk ook de fase. Maar op schoot probeert ze m'n hand/vinger te pakken en gaat ze er op knauwen. Ik heb eens gekeken, maar denk toch niet dat het dat is, tandvlees zit er nog rustig uit, onder in het tandvlees wel 2 'rode' streepjes, op de plek waar 2 ondertandjes kunnen komen, maar dat kan er vgl mij wel tijden zitten..geen bobbels ofzo voelen iig..

@ roan1981: wat fijn dat de Pepti goed werkt voor je dochter. Wat waren haar klachten? Slikte ze ook veel? en nog andere klachten? En heb je overleg gehad met een huisarts/kinderarts?
    Ik zie het niet zo zitten om zomaar te veranderen van voeding, daar moet ze dan ook weer aan wennen, maar het is misschien de moeite waard het nog eens voor te leggen aan een huisarts..

14. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Klachten bij onze dochter waren: veel herkauwen/slikken, vaak de hik, veel niezen, spugen, overstrekken, vaak huilen net na de fles. Aanvankelijk werd gedacht aan reflux en daar kregen we Ranitidine voor (Zantac zonder alcohol). Maar daarmee was het probleem niet verholpen en ik heb een verwijzing naar de ka gevraagd. Deze zei: kma en/of reflux. Reflux kan een gevolg zijn van kma. In overleg met hem zijn we dus overgestapt op Pepti. Als je het niet prettig vind dit op eigen houtje te doen, zou ik gewoon even overleggen met de huisarts.

15. raspberry

Dat kauwen hoort wel erg bij tandjes en hier verergeren andere dingen dan ook. En het kan -helaas- erg lang duren voor die krengen door zijn elke keer :( Hier beide meiden altijd al last lang voordat het tandvlees dik werd.

16. Kimmy

Kimmy Actief lid

Jun 25, 2010
    315
    0
    0
    @ rozemarijke: bedankt voor het meedenken. Tandjes zou dan ook een optie zijn, ik ga het eens even goed in de gaten houden :)

@ roan1981: heeft ze nu geen last meer van de reflux met de pepti? het vreemde (natuurlijk fijn) is dat m'n dochter eigenlijk over het algemeen super tevreden is, ze huilt bijna nooit en ook nooit gedaan. Wel speelt dat herkauwen/slikken en teruggeven al vanaf haar geboorte vrij snel. Ze heeft er nooit echt last van gehad. Eerst met name slikken toen een tijde teruggeven, maar dat leek dus helemaal onder controle met de nutriton, daar heeft ze het dus enkele weken goed op gedaan. dan is het zo vreemd dat het constant slikken/herkauwen/boeren opeens helemaal terug is. daarnaast heeft ze veel berg en vanaf de geboorte rode/geïrriteerde oogjes die vaak tranen, mar dat zijn ook weer vrij normale babydingen. Ik ga het in ieder geval nog eens voorleggen aan de ha. Jij ook bedankt voor het meedenken!

17. Kimmy

Kimmy Actief lid

Jun 25, 2010
    315
    0
    0
    Nou we zijn weer een paar dagen verder. Helaas blijft het slikken aanhouden. Ik ben nu even met de nutriton gestopt en ze slikt nog even veel, wel geeft ze nu soms een mondje terug. Maar qua 'slikgedrag' lijkt wel/geen nutriton niks uit te maken. Even telefonisch overleg gehad met de verpleegkundige van het cb en die adviseert toch om een verwijzing voor de kinderarts te vragen via de huisarts ivm verborgen reflux. Dus dat probeer ik maandag te regelen.

Ik zat nog te denken of een speciale voeding tegen spugen wellicht Nog meerwaarde heeft. Of zal dit hetzelfde betekenen als standaard + losse nutriton? Heeft iemand daar ervaring mee??

18. raspberry

Maakt qua indikken niet uit, dus dat zou ik zelf niet doen.

Share This Page