Ja hoor onze kleine eigenwijze dreumesmeid heeft uitgevonden dat het toch wel erg leuk is, om iedere keer opnieuw aan de glazen schaaltjes op tafel te gaan.. We hebben besloten sinds kort (omdat ze er geen aandacht aan schonk) het nu gewoon te laten staan, want hoe moet ze anders leren dat ze er niet aan mag. Maar niks werkt lijkt het, we zeggen twee keer dat ze er niet aan mag, dan doet ze het natuurlijk toch, bij 3 gaat ze naar de andere kant van de kamer (haar speelplek) we verwijderen haar dus dan van de situatie, maar ze komt terug en doet het weer, keer op keer. Hierna waarschuwen we niet meer, is het direct weg. Het werkt alleen kennelijk niet Ik sta wel 30 keer op achter elkaar. Heeft iemand tips? Want wat snapt ze nu wel of niet? Thnx!
Hier ging het zo: Uh.. nee dat mag niet. Uh.. niet van Daan! En bij de derde keer zijn handje stevig (niet te hard natuurlijk) vastpakken en NEE zeggen! Dit herhalen, herhalen, herhalen.. Hier komt ie niet meer aan onze spullen op de tafel. Steeds hetzelfde handelen!
2 keer waarschuwen en daarna op pakken weg zetten en herhalen of afleiden. ik hoef nu alleen nog maar uhuh te zeggen en ze gaat erbij weg.
Ik had tegen mijn nichtje ook wel 30x gezegd dat ze niet aan het glas mocht komen. Op n gegeven moment was het klaar en vond ze het niet meer interessant. Kan je haar iets anders aanbieden?
Dit zul je echt moeten volhouden, dag in dag uit, wel 1000x. Bedenk wel dat zij het nu nog niet kan helpen. 'nee' is voor haar gewoon een momentopname, ze snapt nog niet dat datgene wat ze nu niet mag, straks ook nog steeds niet mag. Dat besef komt later.
Overigens heb ik destijds geleerd dat alleen 'nee' weinig indruk maakt, je kunt beter een vaste zin gebruiken die je telkens herhaalt. Wij zeiden bijv altijd 'nee, dat is niet van jou' en dan weghalen. Later hoefde ik dat alleen te zeggen en dan liepen ze zelf weg. En nog later zeiden ze zelf 'nee, is niet van jou, is van mama'
Oh heel herkenbaar! Hier is het de ene dag erger als de andere. Zijn echt dagen bij dat hij alles doet wat niet mag.. Ik waarschuw 2 keer (dan zeg ik dus dat het niet mag). Luisterd hij dan nog niet, dan moet hij een halve minuut in zijn hoekje zitten, en leg ik uit waarom hij daar zit. Daarna ga ik naar hem toe, geeft hij mij een knuffel en kus en mag hij weer gaan spelen Dat werkt nog steeds het beste hier. @adi, het woordje Nee maakte hier ook weinig indruk..
Dankjewel allemaal! Op zich doen we dus eigenlijk al hoe iedereen het doet! Goede tip om een zin te gebruiken, want de halve dag 'nee' zeggen is ook niet leuk. Ik bied haar inderdaad wat anders aan, maar op sommige momenten werkt dat fantastisch en op sommige absoluut niet.. Nja we houden stug vol We hebben er straks waarschijnlijk profijt van, hoop ik Thnx!
De dingen die stuk konden op tafel heb ik weggehaald, dingen wat niet zoveel kwaad kon gelaten zoals de afstandbediening etc. Planten e.d. bleef ze uit zichzelf wel af. Ik wil niet de hele dag politieagentje spelen. Enige wat ik af en toe moest corrigeren was dat ze naar de bench/mand van de hond ging.
Ben bang dat er niets anders op zit dan volhouden... Succes je kan het! Echt op het moment dat je denkt, dit gaat nooit werken valt ineens het kwartje en blijven ze er van af
Vol houden, vol houden, vol houden. Het heeft hier nu 6 weken geduurd voordat hij eindelijk niet meer 100x per dag op de eettafel klimt. Stem verheffen heeft geen zin, dat zien ze vaak als extra aandacht. En dat is alleen maar leuk. Dus gewoon kalm en beheerst elke keer zeggen dat het niet mag, dat het van mama/papa is, en iets aanwijzen wat van haar is, dat ze daar mee kan spelen.
Wij zijn vanaf een maand of 7 begonnen met Nee zeggen. (heb je nu niks meer aan natuurlijk ) Maar Nee maakt hier wel degelijk indruk, L weet ontzettend goed wat wel en niet mag. Blijven volhouden dan komt het vanzelf. Je wordt echt "beloond". Ik vind het nu heeeeerlijk dat ik gewoon alles op tafel kan laten staan zonder dat L ergens aan komt.
Volhouden, uiteindelijk gaan ze het wel begrijpen. Iedere vorm van reactie vinden ze leuk, of het nou een ja, nee of andere zin is. De betekenis moet alleen nog doordringen en dat duurt soms even. Wij hadden bij sommige dingen (zoals express eten op de grond gooien) de afspraak 2x waarschuwen en bij de 3e keer even op de gang staan, bij andere dingen was het voldoende om te waarschuwen en anders even haar handje/armpje vast te houden (niet hard, alleen zodat ze begrijpt dat het niet de bedoeling is). Dat maakt beide indruk en daarna niet meer gedaan.
@Onje, ja wij zijn ook toen ergens al gestart met 'nee' zeggen hoor, gaat vanzelf denk ik, maar tot dusver nog niet oprecht nodig gehad. Maar nu poeh Ik waarschuw nu ook 2 keer, 3 keer is hup van de situatie weg, komt ze dan terug om het weer te doen krijgt ze geen waarschuwing meer. Dan is het direct weg van de plaats delict! Tja en voor de rest maar volhouden denk ik Oja en vooral niet lachen, moest gister zo erg lachen, echt zo dom van mij! X
dingen die stuk kunnen hebben wij altijd weg gezet. Nee zijn ze alweer vergeten als je je omdraait. En bijv op de tafel klimmen daar moet je natuurlijk wel consequent iets van zeggen want je kan moeilijk al je meubilair wegzetten
Pff heel herkenbaar haha! Zal de leeftijd wel zijn. Hier is meneer ook absoluut niet ontvankelijk voor een duidelijke nee. Zijn neefje van dezelfde leeftijd wel. Wij geloven hier ook dat we gewoon moeten volhouden, maar pff soms is het zo moeilijk. Vooral dat terugkomen of juist iets anders pakken wat niet mag. En het lijkt soms dat hij dan ook echt niks mag. Wij proberen hem ook altijd af te leiden met iets van hem, maar zijn speelgoed is momenteel toch echt niet zo interessant meer... Wel een goede tip om meer in 1 zin te praten, merkte laatst al dat ik dat vele NEE zeggen niet leuk vind, je bent dan zo negatief. Maar goed consequent zijn, geduld hebben en niet alleen maar negatief zijn is erg belangrijk! Ook succes ermee...!!
Dit dus... Ik ga uit van het principe: pick your battles... Als jij dit iets vindt om een strijd van te maken / iets duidelijk te maken dan moet je het consequent aanpakken en doorzetten met nee-zeggen, uitleggen, weghalen... Uiteindelijk na de 100e of misschien 200e keer gaan ze het begrijpen / luisteren! Wat dit soort dingen betreft doe ik daar niet aan, ons huis is dreumesvriendelijk, er zijn weinig dingen in huis die hij niet mag, bijv. op de tafels klimmen / op de bank springen (dat weet hij, maar soms is het toch leuk om wel te doen en zo een reactie uit te lokken), maar verder laat ik hem ontdekken en doen... Soms sneuvelt er iets, maar ik denk dan zo: alles is vervangbaar en daar leren ze ook weer van, juist omdat je dan uit kan leggen wat er gebeurt als ze toch ergens aankomen terwijl dat niet mag! Overigens kan hij zich bij anderen prima gedragen, ik denk omdat hij thuis dus weinig Nee te horen krijgt, kent / weet hij de waarde van het woord, erg handig op visite...
Ik heb nog geen dreumes, maar in haar gedrag toch wel. En dit is wat voor mij ook werkt inderdaad. Mijn dochter doet ook al best dingen "expres" bijvoorbeeld haar eten op de grond gooien en achter de afstandsbedieningen aan. Maar dat vind ik niet zo erg, negeer ik meestal. Afstandsbedieningen leggen we nu hoog en ook alles wat kapot zou kunnen staat weg. Er staan nog wel 2 kaarsen standaards, daar zit ze ook graag aan. Wanneer ik dan zeg dat het niet mag dan kijkt ze me lachend aan en denkt ze dat we een spelletje spelen. Nu werkt afleiding op dit moment nog wel, haar bij haar speelgoed te zetten. Zal ook vast een keer veranderen, maar ik ben een beetje lui denk ik en zet het bij voorbaat dus maar weg. Wel leg ik haar uit waarom ik het weg zet, ook al zal ze daar nog niets van snappen. Hier wel de box overigens ook al weg sinds ze 7 maanden is dus ze kan altijd overal bij , ze volgt me dan ook overal.