Gevoelige luchtwegen (astma) kindje 1 jaar, tips?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door gusto, 19 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gusto

gusto Niet meer actief

Mijn zoontje heeft afgelopen weekend voor de tweede keer in het ziekenhuis gelegen met een astma aanval. Hij is al ongeveer vanaf zijn geboorte verkouden, piept en zaagt met ademhalen. Ze noemen het gevoelige luchtwegen, of het echt astma is moet de tijd uitwijzen.

Heeft iemand tips voor mij om het hem makkelijker te maken? Ben er echt helemaal niet in thuis. Is een vloerkleed in zijn kamer bijvoorbeeld niet te stoffig? Moet hij met het raam open slapen, moet ik elke dag stofzuigen en dweilen, zulke dingen? Iemand ervaring?

Ik woon in het buitenland en hier wordt gelijk naar vrij zware medicatie gegrepen, hij heeft nu verschillende puffers, cortisone, antibiotica... maar ben benieuwd wat ik zelf kan doen zodat hij misschien minder last heeft.

2. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik heb, nou ja m'n dochter, een pufje Salbitamol Actavis met zo'n toeter die je er eenmalig bijkrijgt.
    Ik moet zeggen dat het wonderen doet.
    Voor de rest kan je weinig doen. Een vloerkleed is bijvoorbeeld wel een no go. Ook rokerige ruimtes en zware parfum zijn triggers.
    Een raam open hoeft niet.

Mijn huisarts vertelde me dat alle kindjes last hebben van hun loggertjes omdat ze nog moeten wennen aan stof en dergelijke.

Heel veel beterschap

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Het is vaak dat als bijv kindje verkouden dan komt dar uit op bronchites/astma en als je te laat bent/niets doet kan dat chronisch worden. Ik zou dus echt die zware medicijnen aannemen en als hij hoest altijd longen checken etc. Hij is extra gevoelig voor geworden miss door verleden vaak ziek of omdat hij zwakker immunsysteem heeft of gewoon inderdaad astma maar dat is nu lastig te zeggen.

Ik zou huis/kamer goed ventileren en stofvrij houden. Kleed zou ik gewoon weghalen ook gordijnen etc. Ook goede is vochtregulatie en luchtreiniger in zijn kamer. Geen rook ruimtes en geen sterke parfums. Wassen kleding zonder iets wat ruikt dus neutral en geen verachter/verfrisser
    Je kan ook kijken of schoonmaak middelen voor huis: raam, bad op eco basis zijn en niet sterk ruiken.
    Verder bijvoorbeeld jou haarlak kan ook te sterk voor hem zijn dus gebruik dat niet in huis of anders in goed ventileerde kamer.

4. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Vraag om een afspraak met de long verpleegkundige in het ziekenhuis. Zij kan je precies vertellen nav zijn dossier wat je wel en niet moet doen met vloerkleden ramen open enz.

Optijd beginnen met ventolin en liever teveel dan te weinig...wanneer wij op de max dosis zitten laten we de volgende dag de longen beoordelen.

Vervelend he! Alle 3 mijn meisjes hebben deze klachten. Wij hebben ni een verneveld apparaat thuis. Dat geeft veel meer rust en sindsdien geen zkh opnames gehad.. (Alleen voor se baby die mogen we thuis niet vernevelen.)

5. gusto

gusto Niet meer actief

We lopen bij een gewone kinderarts. Zij vond dat we niets extra's hoefde toen, 'we lossen het wel met medicatie op'. Dat is een beetje de algehele instelling hier. Terwijl ik liever bepaalde dingen uit huis haal of verander zodat eventueel minder medicatie nodig is, vandaar mijn vraag ook hier. De adviezen en gewoontes zijn zo anders hier... :)

We hebben geen ventolin, maar een elektrisch pufapparaat met mondkapje. Daar gaat een bepaalde dosis medicatie in, steeds verschillend, en dat verdampt in een minuut of 5. Dit nu drie keer per dag en dan afbouwen naar 1 keer per dag.

6. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Oh vandaar. Hier de tips die wij hebben gehad:

Knuffels ed niet mee in bed maar in plastic bakken
    Laminaat of fynil, liever geen gordijnen
    Beddengoed wassen op 60gr
    Stofzuigen dagelijks daarna ontluchten
    Altijd een klein raampje op een kiertje laten staan ook snachts
    Liever huisdieren wegdoen
    Geen rook/parfum/sterk schoonmaak middel/wierrook enz
    Op tijd starten met medicatie

7. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    En verder kan je er ook niet zo heeeeel veel meer tegen doen helaas.
    Mijn meiden reageren vooral heeel heftig op infecties. Dan is het echt gelijk raak. Oudste longontstekingen middelste heel benauwd en veel medicatie nodig.jongste nu ookal 2x in zkh gelegen ivm benauwdheid. En ik volg de adviezen echt heel strikt op. Je kan er helaas niet alles aan doen.

8. gusto

gusto Niet meer actief

Dankjewel voor je tips!

Ben er helemaal niet in thuis, heb het vloerkleed inmiddels uit de woonkamer en ga de rest van je tips opvolgen, hopelijk scheelt het iets.

9. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Pas ook op voor teveel formaldehyde in de kinderkamer (uit spaanplaat, multiplex etc. veel kindermeubels worden daarvan gemaakt).

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Mdf, laminaat ook
    En vooral radiator ombouw.
    Formalgyhide is schadelijk bij 21.5+ temperatuur.
    Beetje mdf niet erg vooral afgewerkte dus geverfde maar bijv bij verbindingen is steeds komt het uit.
    Liever dus massief hout of mdf E0

11. gusto

gusto Niet meer actief

Dank je voor je tips.

Dat zit wel goed, we hebben overal in huis tegels, geen radiator ombouw en massief houten meubels. Verwarming heb ik nooit aan hier. Gordijnen alleen beneden voor de sier, rest van het huis overal rolluiken aan de buitenkant.

Medicijnen lijken goed aan te slaan, heb hem vannacht 1keer horen hoesten. :)

Deel Deze Pagina