Mijn dochtertje (5 maanden) draait sinds kort van rug naar buik. Nu gebeurt het regelmatig dat ze zich klem rolt in de box of in bed (gezicht naar beneden). Overdag houd ik haar goed in de gaten, dus kan ik haar "redden" wanneer nodig, maar ik ben bang dat het s'nachts ook gebeurt en dat ik en/of mijn man niet snel genoeg wakker worden. Ze gaat wel huilen als ze een tijdje klem ligt, maar dat is een zacht en zielig huiltje en ik ben bang dat we dit niet horen als we diep in slaap zijn. Ze ligt in het kamertje naast ons en de deuren staan open. Ik ben altijd doodsbang geweest voor de wiegendood, hierdoor had ik de eerste weken echt moeite met slapen s'nachts (schrok ik regelmatig wakker, zeker 5 x per nacht). Hier was ik na een week of 3 vanaf (hoewel ik altijd even ga kijken als ik wakker wordt s'nachts, meestal 1 x per nacht). Maar nu komt die angst weer een beetje terug, omdat ze dus steeds op haar buik draait. Het terug draaien lukt haar nog niet zelf. Ze slaapt in een slaapzak, kan ik hier bijvoorbeeld een flap aan naaien, zodat ik deze onderaan kan instoppen om het draaien te voorkomen? Of heeft iemand een andere tip? En is het herkenbaar dat ik me hierdoor zorgen maak of nogal overdreven?
Lig ze alleen in een slaapzak, of heeft ze ook nog een dekentje over haar heen. Anders zou je er een dekentje overheen kunnen leggen en deze strak in stoppen. Zo doe ik het ook bij mijn zoontje (al draait hij nog niet hoor)
Kun je haar niet strakker instoppen om het te voorkomen? Ik zou er zelf ook niet zo blij mee zijn als baby van 5 maanden op zijn buik rolt in bed. Mijn zoontje is ook 5 maanden en kan wel (goed) omrollen, maar in bed met de combinatie slaapzak (met mouwen! dat werkt ook tegen) en stevig instoppen gebeurt het in bed niet.
Ze stikken heus niet zomaar hoor Neem aan dat ze haar hoofd gewoon naar links en rechts beweegt en kan optillen.. En zeker niks aan de slaapzak maken en/of onder het matras doen! Dan kunnen ze gaan rollen en blijven rollen en zo draaien ze zichzelf klem incl t nekgat als ze lang geboeg rollen Probeer anders in te stoppen met een dekentje En anders zit er niks op dan het laten gaab
Ze ligt in een slaapzak zonder dekentje, dus ik ga nu proberen met deken & strak instoppen. Stom dat ik daar niet aan heb gedacht! Bedankt voor de tip in elk geval, hopelijk werkt het.
en anders heb je nog de Snoozzz, moet ook goed helpen! zit er zelf ook aan te denken, mijn meisje rolt dan niet op haar buik maar gaat overdwars in bed liggen zodat ze ook klem ligt
hier ligt de kleine uk sinds hij kan draaien op zijn buik in bed. in de slaapzak die aan de onderkant ingestopt is. gaat prima en hij kan zich niet bloot wurmen.
Ligt ze met haar hoofd vrij of met hoofd in matras? Op die leeftijd zou ze haar hoofd wel moeten kunnen draaien toch, kijk daar morgen eens naar? Dingen aan slaapzakken naaien en vastleggen is gevaarlijk. Niet doen hoor! En als je het niet vertrouwd, waarom laat je haar dan niet nog bij jullie op de kamer slapen? Het advies is tenslotte niet voor niks 6 maanden op de ouder slaapkamer ivm wiegedood.
Ligt ze met haar hoofd vrij of met hoofd in matras? Op die leeftijd zou ze haar hoofd wel moeten kunnen draaien toch, kijk daar morgen eens naar? Dingen aan slaapzakken naaien en vastleggen is gevaarlijk. Niet doen hoor! En als je het niet vertrouwd, waarom laat je haar dan niet nog bij jullie op de kamer slapen? Het advies is tenslotte niet voor niks 6 maanden op de ouder slaapkamer ivm wiegedood. Edit: Mijn zoontje is een buikslapertje, al vanaf na de kraamweek. Ik vind het wel een fijn idee dat ik een matrastopper heb die "door ademt" heb het zelf geprobeerd en je merkt het verschil echt tussen mijn matras en zijn matrastopper. Ik heb hem van de babywalz niet zo'n dure aerosleep hoor. ZÖLLNER Matrasbeschermer "Air" 120 x 60 cm - online bestellen! - babywalz
Misschien de baby bij jou op de kamer laten slapen, zodat jij ook wat meer rust hebt. Zo kan je haar altijd goed in de gaten houden.
Inderdaad even met een dekentje (of alleen een lakentje als het te heet wordt), goed instoppen. Ik denk dat ze dan niet meer makkelijk omrolt.
Hier slaapt ze vanaf het begin al op haar buik en legt haar hoofdje gewoon opzij. Die enkele keer dat ze iets met haar hoofdje in het matras ligt, ligt vaak haar neusje nog wel vrij en ze ademt hier gewoon door. Als ik het zie leg ik haar hoofdje wel wat meer opzij. Maar het advies is idd om je kleine de eerste 6 maanden bij je op de kamer te laten slapen, dan kun je het ook veel beter in de gaten houden.
Mijn dochtertje draait op haar buik sinds ze een goeie 3 maand oud was. En sindsdien wilde ze ook op haar buik slapen. Overdag draaide ik haar wel eens terug, maar ik kan er 's nachts niet de hele tijd bij zitten. Doodeng vond ik het.... als ik 's nachts wakker werd móest ik gaan kijken... maar ik kan het niet tegenhouden.. En dan kun je volgens mij het beste ze zoveel mogelijk bewegingsruimte geven zodat ze niet vast komen te liggen. Zeker niet vastbinden of wat dan ook. Mijn dochtertje ligt in een slaapzak en 'wandelt' het hele bed door. Vond haar in het begin ook vaak met de voeten op het hoofdeinde of dwars in het ledikant. Nu is dat minder, maar nog wel regelmatig op haar buik en dan ligt ze 'klem' tegen de spijlen. Of met één armpje door de spijlen heen. Als ik dat zie leg ik haar wel een beetje meer naar het midden zodat ze haar armpjes vrij kan bewegen. Ik maak me er niet meer druk om, ze is sterk genoeg om haar hoofdje te draaien. Ze ligt nu ook vaak met haar duimpje in haar mond en dan haar handje zo over haar neusje. Maar ze ademt nog steeds. Ik snap je heel goed maar je moet er toch maar vanuit gaan dat ze zichzelf redden!
Mijn dochter slaapt op haar buik sinds dat ze een week of 8 is. Maar ik heb het vertrouwen dat ze dat kan. Ze heeft een sterke nek en bovendien kon ze al heel vroeg draaien. Alsjeblieft, leg haar niet vast. Leg ook geen deken in bed, maakt het risico op wiegendood alleen groter. Misschien slaapt ze wel lekkerder op haar buikje? Dan is het extra gevaarlijk, stel ze scharrelt het bedje alsnog door en legt haar hoofdje onder de deken? Gewoon lekker in slaapzakje en haar eigen slaaphouding laten zoeken. En wat suusjeuh zegt, zo'n topper kan ook goed werken voor je eigen gevoel.
Ik had hetzelfde probleem. Strak instoppen met een dekentje is sowieso het beste. Ze slaapt nu ook alleen op deze manier. En op de buik slapen is nu eigenlijk niet zo erg meer hier. Maar bij mij hielp het ook om een stiek om de onderkant van de slaapzak te doen. Zo net onder de voetjes. Het is dan moeilijker om beentjes omhoog te doen en dat hebben ze nu meestal nog wel nodig om om te draaien. Tip van het cb. Hielp hier goed!
Bedankt voor jullie tips & reacties! Ik heb haar vannacht in haar slaapzak onder een dun dekentje straks ingestopt en ze is mooi blijven liggen. Ze kan heel goed haar hoofdje draaien en omhoog houden, maar desondanks vond ik het toch een beetje eng, vooral omdat het terugdraaien van buik naar rug nog niet zo goed lukt. Misschien als dat beter gaat, dat ik me dan ook wat geruster voel. @ ikkie97: zo vind ik mijn dochtertje ook regelmatig, met een arm door de spijlen of haar hoofdje tegen de spijlen aandrukt
Toen Twan vier maanden was deed hij dat ook, en een week of drie later kon hij ook terug draaien. Dat was wel fijn, want ik kon heen en weer blijven lopen, omdat hij niet op zijn buik wilde liggen.... Maar sinds 5 maanden slaapt hij wel op zijn buik, en ik laat het lekker zo. Hij slaapt een stuk beter nu hij zelf kan bepalen hoe hij ligt.
Ik heb hetzelfde probleem, zodra hij kan rolt hij op zijn buik en ben doodsbang dat hij stikt, ook al draaid hij altijd zijn hoofd weg. net als de adviezen hiervoor heb ik hem in een slaapzak met een laken erover, twee knuffeltjes op zijhoogte aan iedere kant ingestopt zodat het laken heel erg strak zit, hij heeft zich tot nu toe nog niet los kunnen wurmen. Succes
Ik reageer toch nog even een keer. Want ik snap het echt niet. Ik lees meerdere moeders die bang zijn dat hun kindje stikt, maar het kindje daarna wel strak in stoppen? Dat vind ik echt heel gek, je kindje doet het zelf, kan het zelf. Wat nou als je kleintje dus wel die lakentjes los krijgt en door het bedje gaat? En dan onder de dekentjes komt, en daar niet meer onder vandaan komt? Ik zou daar toch een stuk onrustiger van slapen dan van een kindje op de buik. En bij een echt naar gevoel, gebruik dan een sensor matje/nanny care.