Baby (5 maanden) draait steeds naar buik in bed

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jamie1983, 23 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dit is helaas het typische voorbeeld van niet 't hele plaatje kijken. Oooooh buikslapen, eng, wiegendood! Wel dekentjes in bed, vastleggen en op een eigen kamertje slapen wat allemaal net zo goed risicofactoren voor wiegedood zijn! Maar alleen buik slapen wordt als risico gezien, niet het alleen slapen.

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Yep. Men is een beetje doorgeslagen mbt buikslapen. Met alle nadelige gevolgen van dien.
    TS, als je kindje goed slaapt op haar buik, dan zou ik haar gewoon laten liggen. En geen losse dekentjes in bed en zeker niet vastleggen..

3. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Was blij dat Stijn pas met 6 maanden op z'n buik ging slapen maar omdat hij al wel het hele bed doorging sliep ie al zonder beddengoed, vind die lakentjes/dekentjes dan vele malen enger dan het op z'n buik slapen...

De oppas had 'm wel een keer onder een lakentje gelegd, omdat ze dacht dat ie het koud had, maar dat doet ze nooit meer...was daar niet zo blij mee!!!

4. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Als hij zelf op zijn buik draait, lekker laten liggen. Dan zijn ze echt wel sterk genoeg om hun hoofdje aan de zijkant te draaien.

Wiegendood word niet alleen veroorzaakt door op de buik te liggen, maar vaak in combinatie met slechte ventilatie, te warm liggen, en los liggende lakens/dekens waar ze in verstrikt raken.

Onze dochter legden ik zelf al op haar buik neer in een slaapzak. Was voor haar warm zat. Zij lag altijd keurig op de zijkant van haar hoofd.
    Ons zoontje is op zijn buik gaan slapen toen hij zelf kon draaien. Ligt in een slaapzak met laken en deken. Hij ligt letterlijk met zijn neus in de matras (geen aerosleep). Vind dit schijnbaar heerlijk slapen;)

5. misa

misa Niet meer actief

Lekker o de buik te slapen leggen. Blijkbaar vind ze dat fijn. Hier sliepen beide kids zon beetje vanaf de geboorte op de buik.

Daarbij betekend wiegendood: onbekende oorzaak van overlijden. Verstikking is een heel ander verhaal. Maar als je kindje al sterk genoeg is om te draaien, dan kan ze haar hoofdje echt wel ophouden of goed neerleggen.

6. Jamie1983

Jamie1983 Niet meer actief

Beetje tegenstrijdige berichten krijg ik nu, ik ga komende week nog even wegen op het consultatiebureau en dan vraag ik wat ze daar aanraden.

Wat mij zorgen baarde is dat ze op haar buik draait, maar nog niet altijd terug kan draaien. Ze gaat ook niet slapen op haar buik, maar blijft vrolijk liggen zo lang ze het leuk vindt en als ze het zat is gaat ze zachtjes jammeren. Ik was bang dat ik dit s' nachts misschien niet zou horen en dit vind ik geen fijn idee.
    Maar bedankt allemaal voor jullie reacties;)!

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik zou ook juist bang worden van het feit dt mijn kind gedwongen zou worden op zijn rug te moeten liggen.

Denk je eens in wat er zou gebeuren als je kindje moet spugen en zich daarom wenst om te draaien.. maar hij/zij ligt vast....de kans om te stikken in spuug is dan levensgroot lijkt me.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Met de laatste 4 eens. Lekker op dr buik laten slapen. Zou dr niet vast gaan leggen met dekentjes of zo. Slaapzak gebruiken en geen dekens. Kindjes zijn sterk genoeg om hun hoofdje naar de zijkant te draaien bijv evt ademtekort. Mocht ze met neusje in matras raken dan is er echt niets aan de hand. Ze krijgen genoeg lucht.
    Zijn echt geen aerosleeps en andere onzin voor nodig.

dat "vastliggen" zal niet lang meer duren. Binnenkort kan ze zich prima terugdraaien. Evt zou je de babyfoon bij je bed kunnen zetten zodat je alle geluidjes hoort en haar kan "redden".

En wiegendood heeft NIETS met stikken te maken. Wiegendood is een onverklaarbare dood. Kindjes zijn overleden door onverklaarbaar iets. Misschien iets onder de ledn of afwijking, warmtestuwing, rokerige omgeving zijn oa risicofactoren.

9. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Zo met de laatste 5 eens. Hier sliepen beide meiden, zodra zelf konden draaien op hun buik. In een slaapzakje.

10. misa

misa Niet meer actief

Ja wat betreft dit soort onderwerpen.. Daar zijn de meningen en gevoelens nogal over verdeeld. Maar jij kent je kindje en weet diep van binnen wel wat goed is.
    En... heb vertrouwen in je kindje..! ;)

11. misa

misa Niet meer actief

Dan ga ik trouwens ook even een vraagje stellen: ik gebruik een slaapzak en dekentje, want mijn dochtertje is vaak snel koud. Hebben jullie nog tips hoe ik het anders kan doen, zonder deken?

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    hier een buikslapertje. beide kids trouwens. zoonlief heeft altijd op zn buik geslapen vanaf dag 1. slaapt nog steeds op zn buik. dochter slaapt ook op buik vanaf dag 1.

madam kan al een tijdje rollen en vind haar elke ochtend op dr buik bovenin dr bed terug. maak me niet zo druk

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ligt ze nog wel onder een deken in hoes, ze blijft hier nog rustig liggen. De oudste had ik rond die leeftijd wel zonder deken/laken in bed maar toen was het zomer.
    Het is hier 14/15 graden boven en dat is te koud zonder deken.

14. Aeve

Aeve Actief lid

30 okt 2012
    305
    0
    0
    U.S.A.
    Zal wel weer te simpel zijn...maar als je het nou gewoon wat warmer maakt op haar kamer?

15. misa

misa Niet meer actief

Ja, maar dan moet ik de verwarming aanzetten. En dat vind ik ook niet gezond eigenlijk...!
    Ze blijft nog wel netjes liggen in bed hoor. En ze heeft een deken in een hoesje.

16. Aeve

Aeve Actief lid

30 okt 2012
    305
    0
    0
    U.S.A.
    Beter dat dan te koud elke nacht. Het hoeft toch geen 20 graden te zijn? Maar een graad of 17 slaapt een stuk beter dan niet goed kunnen slapen want zo koud.
    Was het 14 graden (bijvoorbeeld) bij mij op de kamer zou ik ook niet slapen.

Je kan haar natuurlijk een kruik geven en die twee keer per nacht opnieuw vullen.

17. misa

misa Niet meer actief

Tja, weer kruiken geven snachts.. Nee dat gaat me te ver. Helemaal als ze al eens doorslaapt dan wil ik dat ook wel graag een keertje..! ;)
    En daarbij vind ik dat nog enger dan een deken.

Ik denk dat we het nog even zo doen aangezien ze nog wel blijft liggen. Doet ze dat niet meer, dan misschien toch de kamer wat opwarmen.

18. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Met vijf maanden stikt ze echt niet zomaar in haar matras hoor!
    Mijn zoontje slaapt al sinds zijn geboorte op zijn buik en hij kan met gemak zijn hoofd draaien, ook in zijn slaap.

19. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Stijn slaapt in een romper zonder mouw, pyjamajasje, winterslaapzak zonder mouw en denk dat het op z'n kamertje een graad of 17 is....wordt het écht koud kan ik nog overgaan op een romper lange mouw, pyjamabroek erbij aan, mouwen aan de slaapzak ritsen.

20. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Wat voor slaapzak heb je?

Mijn zoontje ligt in een winterslaapzak van de hema, met complete pyjama, laken en deken met raampje dicht (heeft het graag een graadje warmer;)).
    Ik heb nog een puckabag liggen (die heerlijk warm is met de teddyvoering aan de binnenkant, hij was destijds te warm voor mijn dochter, terwijl het toen flink gevroren heeft), en een combisleeper. Bij de laatste mag je geen lakens en dekens gebruiken. Laatste heb ik nog niet gebruikt overigens.

Je kunt ook een wollen pyjama aantrekken, of een wollen deken eroverheen legen. Wol reguleert warmte erg goed (heb ik verschillende keren hier op het forum gelezen)

Deel Deze Pagina