Vannacht hebben we een heeeele slechte nacht gehad hier. Zoontje gaat altijd rond half 9/9 uur naar bed en slaapt dan door tot half 9 s'ochtends, en dan met soms 2 keer dat hij komt voor een speentje. Vannacht kwam hij ineens elk uur voor een speentje! De hele tijd huilen totdat wij hem zijn speentje gaven, we zijn er serieus wel 13 keer uit geweest! Ik ben hier best van geschrokken, want hij heeft nog nooit in zijn leventje lopen nachtbraken zoals hij dat vannacht gedaan heeft. Ik ben dan bang dat hij niet tevreden is, mij iets duidelijk wilt maken maar ik hem niet begrijp. Eerst dacht ik dat hij misschien gepoept had en een schone luier wilde, maar dat was het niet. Honger denk ik ook niet, want hij viel na het speentje dan wel weer vrijwel direct in slaap. Ook was hij niet doorgelekt ofzo, zijn bedje was gewoon droog. Mis ik hier iets, en zijn er dingen die ik kan doen om ervoor te zorgen dat hij weer lekker slaapt? Vind het voor hem heel erg zielig, maar vriend en ik zijn ook wel een beetje gesloopt moet ik zeggen. Ik weet dat gebroken nachten erbij horen, en dat vind ik ook geen probleem. Maar het gaat zo in het extreme, van een goede slaper naar ineens een nacht lang elk uur huilen, en dat is gewoon niks voor hem. Oh en trouwens, het viel mij de laatste dagen wel op dat als mijn zoontje slaapt, hij heel wild met zijn hoofd heen en weer rolt. Hij kijkt naar links, dan naar rechts, weer naar links, weer naar rechts en dan heel snel achter elkaar.
Heel herkenbaar hoor. Bij mijn zoontje gebeurde dat ook rond dezelfde periode. Het duurde een paar weekjes en gaat nu net beter (hoewel hij nu een beetje verkouden is...) Hier was het een combinatie van factoren, denk ik. Allereerst het groeisprongetje, verder heeft/had hij last van tandjes en ik dacht zelf dat het misschien net iets te fris was met alleen een warme slaapzak, dus nu slaapt hij met een dekentje. Het gaat dus vanzelf over hoor. Maar is wel pittig. Hier ook ieder uur wakker om zijn speen, maar in echt slechte nachten floepte die speen er binnen drie tellen uit (door dat gedraai met hoofdje, is volgens mij gewoon onrust in zijn lijfje) en dan nam ik hem mee naar ons bed. En dat hoofd draaien is ook herkenbaar. Mijn zoontje ging ook overdag slechter slapen. Kwam opeens niet meer zelf in slaap. En nu sinds gisteren valt hij wel weer zelf in slaap. Ik denk echt dat het vaak alleemaal fases zijn. Hiewel je natuurlijk altijd kan kijken waar het door komt, of door onrustveroorzakers uit te sluiten. Zo mochten mijn oudste kinderen na het eten altijd wel tv kijken. Maar die blijft nu uit tot de jongste in bed ligt, omdat hij daar ook onrustig van werd in zijn vroege avond slaap. Succes, ik hoop dat het gauw over is! Oh ja, hier was het ook soms weer honger. En flesje deed dan wonderen.
Mijn docher is wel iets ouder, maar had ook vorige week opeens dat ze echt elk uur wakker werd. Ook wel elke keer genoegen nemen met het speentje, maar een uur later kwam ze weer. Werd er helemaal gek van. Zelf kom je bijna niet meer toe aan slapen. Aangezien mijn dochter altijd al een koukleum is geweest, heb ik haar wat warmer gemaakt voor de nacht. Ze lag al in een puckababy 4 seizoenen slaapzak en een lakentje en dekentje. Nu heeft ze een Jollein 4 seizoenen deken ipv lakentje en dekentje. Daarbij ligt ze in haar Puckababy slaapzak en leg ik ook nog 2 warme kruiken in bed. Nu slaapt ze weer (bijna) als een roosje. Vannacht 1x om 4.00 uur geweest en 1x om 06.15 uur.
Misschien toch een flesje proberen? Vriendin van mij had dit ook bij haar zoontje ineens en die bleek het koud te hebben. Warmere slaapzak was de oplossing... Mijn zoontje is nu 3,5 maand en de nacht die jij hebt gehad hebben wij elke nacht... dus heb ook alles al geprobeerd natuurlijk.
Ik zou ook denken of kou of honger. Hier was het rond die periode ook dat hij met een speentje wel weer in slaap viel, maar dat honger gevoel bleef sluimeren, waardoor hij binnen korte tijd weer wakker werd. Gaven we een flesje dan sliep hij weer een paar uur verder. Voor de kou kan je een extra deken of warmere slaapzak proberen?
Mee eens Ik was mijn vorige antwoord aan het typen en heb later nog toegevoegd dat ik hem nog wel eens een fles gaf. Maar dit was dus eigenlijk het eerste wat ik deed, voor ik alle andere opties na ging. Werkte niet altijd, soms dronk hij dan 20cc en smeerde ik later in de nacht toch maar dentinox tegen tandjespijn en dan werkte dat bv weer. Maar met zo vaak en kort achter elkaar wakker zou ik toch echt even weer een flesje geven.
Nou bij mij was dit een sprong. Heftigste tot nu toe. Duurde ruim 5 weken. Elk uur kon ik eruit. Even een aai en speen en dat was het. Echt geen honger maar een stukje onrust....
Lieve dames, bedankt voor alle reacties en voor het vlotte meedenken! Ik zit er over na te denken om hem een dun slaapzakje over zijn pyjama te doen, en dan zijn Koeka winterdeken erover. Normaal slaapt hij in een romper lange mouw, pyjamapakje, lakentje en dan zijn winterdeken, maar hij voelde inderdaad wat fris aan.. en een flesje extra geven heb ik ook gedaan vandaag, omdat hij vandaag best veel honger had en alle flessen gingen schoon op.