Kan hij al...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Konijnhangoor, 24 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Konijnhangoor

16 dec 2014
    84
    7
    8
    NULL
    NULL
    Door de bekende vragen van de omgeving: kan hij al ..., vul maar in!

Onze zoon is 11 maanden en staat, kruipt of loopt nog niet. Uiteraard gaat ze dat vanzelf doen en geniet ik nu van elke ontwikkeling die hij doormaakt, maar toch knaagt er iets. Wat nou als hij nooit gaat kruipen, staan en lopen?

Eigenlijk ben ik benieuwd naar verhalen van anderen wiens kind pas later ging voortbewegen en waarbij alles goed kwam :). Misschien ook wel wat tips om hem te stimuleren?

Binnenkort moet ik weer naar het cb en ik ben een beetje bang, dat hij achterloopt.

Hij kan trouwens wel al zwaaien, klappen, hupsen op z'n kont en is heerlijk sociaal naar anderen (kiekeboe uitlokken en vee contact maken met geluid). Ook heeft hij al 8 tandjes :-0.

2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Veel uitdagen, en op de buik laten liggen met speelgoed net buiten zijn bereik. Dat zal eerst erg frustreren maar dan moeten ze vanalles proberen om in beweging te komen.
    Overigens zal ik het juist aangeven op het cb, want die kunnen je tips geven en geruststellen of doorsturen naar een deskundige als dat nodig is.
    Verder is natuurlijk ieder kindje anders qua ontwikkeling.

3. Ilz

Ilz Actief lid

7 apr 2015
    241
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het kruipen voor doen? Dat hebben wij gedaan bij onze dochter ziet er lachwekkend uit maar ze volgde al vrij snel en bij de kruip stapjes geluid maken haha.. Verder niet druk maken om wat cb zegt.. Ieder kind doet t op zijn/haar eigen tempo..

4. koekenpan

koekenpan Bekend lid

13 okt 2010
    909
    2
    18
    Randstad
    onze zoon (net 1 jaar) kan sinds vorige week van lig naar zit, sinds 11 maanden tijgeren. Klapt, zwaait, zegt al wat woordjes en is een sociaal mannetje. Hij kan nog niet staan, lopen, kruipen, is nog tandeloos en kan vast nog veel meer dingen niet die andere kindjes wel kunnen. Ik maak me niet druk, zolang ze maar blijven ontwikkelen komt t wel goed denk k.

5. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is gaan kruipen achter de stofzuiger (hij vind hem geweldig).
    Elke keer stukje verderop zetten en hij kroop. En gewoon laten frustreren ook, dan werkt het als beste en als ene keer niet gaat dan lukt het over 5 keer oefenen wel.

En je kunt het zo zien; over een tijd is het totaal onbelangrijk of hij met 10 maanden kon kruipen of met 1,5 jaar al kon lopen.

6. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    De oudste is met 13 maanden gaan kruipen en 1 week later optrekken en langslopen.
    Met ruim16 maanden liep hij los.
    Als je mij met 11 maanden had verteld dat hij ruim 5 maanden later los zou lopen zou ik het niet geloven. Hij werd niet uitgedaagd om te gaan kruipen tot we op de camping waren en het gras teveel vond kriebelen.

7. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Mijn zoontje kroop net naar zijn eerste verjaardag :) kom van zelf!
    Ook zelf gaan zitten!

Optrekken doet hij nog niet, hij gaat wel op z'n knietjes haha,
    Klappen zwaaien doet hij al een tijdje,
    En hier ook al 8 tandjes en begint kiezen te krijgen!

8. Debor

Debor Lid

4 dec 2015
    62
    12
    8
    Vrouw
    Hier ook een mannetje van nu net 1 jaar . Hij kon al vrij vlot draaien en rollen , maar kan nu pas ongeveer een maandje kruipen , begon met tijgeren en daarna kruipen en nu gaat hij heel hard .... Sinds van de week begint hij overal tegen aan te klimmen en staat opeens.... dus wat ik wilde zeggen , ik maakte me ook best druk , maar laat lekker gaan en het komt vanzelf. Allemaal op hun eigen tempo en dan kan het opeens heel hard gaan 😊

9. Konijnhangoor

16 dec 2014
    84
    7
    8
    NULL
    NULL
    We leggen hem veel op z'n buik en proberen ook te frustreren, maar hij vindt het wel best eigenlijk... Maakt er geen probleem van.

Goede tips alvast! Dat gaan we proberen (en filmen :)

10. Nitty

Nitty Actief lid

21 mei 2016
    106
    0
    0
    Thuisblijfmoeder
    Breda
    Heb je ooit gehoord van een kind dar nooit ging staan kruipen of lopen? Ik bedoel... theoretisch kan alles hoor en met hoge uitzondering in de praktijk ook... maar als hij verder gezond is dan zal het op zijn eigen tijd komen.

Positief stimuleren zal allicht helpen. Opdringen niet.
    Het komt ongetwijfeld helemaal goed hoor.

Geniet er maar van want die periode is achteraf bekeken zoooo voorbij..

11. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Soms irritant al die vragen hè. Hier de bekende vraag, 'loopt ze al?' 'Ja, maar nog niet los.'

Hier kroop, stond en liep ze met 11 maanden trouwens ook nog niet hoor. Ze was net een jaar toen ging ze opeens staan en kort daarna ook langslopen. Kruipen doet ze overigens nog steeds niet. Ze hobbelt gewoon op dr billen. Sommigen slaan het kruipen gewoon over.
    Maak je geen zorgen. Je hebt vlugge en minder vlugge kinderen. Voor z'n 18e kan hij het vast allemaal. Over het algemeen komt het vanzelf;)

12. tjejfromsverige

tjejfromsverige Actief lid

6 jul 2015
    295
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik kan mij echt totaal niet storen aan dat soort opmerkingen.
    Ik moet er vaak om lachen. Laatst vroeg iemand aan mij of mijn jongste van 6 mnden al kon lopen? Like wtf. En het is niet dat ze weet dat dat wel extreem vroeg zou zijn aangezien ze zelf ook een dochter heeft.
    Heb haar uitgelachen in het gezicht en gevraagd of haar dochter dat kon met 6 mnden? Nee dat kon ze niet, neee logisch he beetje domme vraag vind je niet? Ja dat vond ze uiteindelijk zelf ook.

13. krullebol81

krullebol81 Actief lid

9 jul 2014
    393
    23
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hier een meisje van bijna 11 maanden. Sinds vandaag komt ze vooruit met schuiven op haar buik :D
    Ze kan bijna zelf gaan zitten vanuit lig stand.

En sinds gisteren heeft ze 1 tand :D

Actief omdraaien deed ze met 6 maanden ofzo. Lopen wilde ze aan de hand al met 7 maanden, maar ze trekt zich nu nog niet op en loopt niet alleen.

Misschien is ze wat later dan gemiddeld maar ach... ze is altijd zo blij en vrolijk en tevreden. Wat is er belangrijker dan dat ;)

14. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Hier 3 extreem trage kinderen. Zó traag dat ze al op de wachtlijst voor een MKD stonden. De één heeft laatst een wiskundewedstrijd op school gewonnen, de ander zwemt op hoog niveau. Ook heel sociaal allebei. Helemaal goed gekomen dus! Alleen van de jongste weet ik het nog niet...die is 18 maanden en kan ook nog steeds niks. Maar we zeggen soms dat zijn zussen het al zo goed doen dat het ook niet geeft als deze alleen maar mooi en lief is! :p

15. Konijnhangoor

16 dec 2014
    84
    7
    8
    NULL
    NULL
    Fijn om ook de no nonsense reacties te lezen. Doet me goed.

We genieten van zijn geprobeer en ook het schuiven op de buik doet hij al een beetje.

Gelukkig dat anderen ook zeggen dat dat soort reacties erbij horen!

Sinds deze week drinkt hij ook geen fles melk meer, wel z'n papjes, maar een melkfles... Nee die weigert hij! Dat mis ik nu al :(

16. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn oudste was met alle motorische acties laat. Ze ging zich pas na haar verjaardag echt voortbewegen. Uiteindelijk is alles goed gekomen. Ik denk niet dat ze ooit een olympische medaille zal winnen, maar ze kan alles wat ze moet kunnen en doet niet onder voor haar vriendinnen. :)

Mn jongste was daarentegen met alles héél snel. Met 10 maanden liep ze al los. Inmiddels is ze 20 maanden en als ik haar ontwikkeling met die van haar zus vergelijk, vind ik de ontwikkeling van haar zus achteraf veel prettiger. Met 20 maanden zijn de grote verschillen inmiddels aardig rechtgetrokken (grote zus liep ook goed los rond deze tijd), maar grote zus was rond deze leeftijd veel voorzichtiger en maakte aanzienlijk minder brokken. Traplopen deed ze bijvoorbeeld veel rustiger en bedachtzamer dan haar roekeloze kleine zusje, zo ook op stoelen en op de bank klimmen en er weer vanaf gaan. Kleine zus kan ik geen moment uit mn vizier laten, terwijl grote zus met 20 maanden behoorlijk betrouwbaar was in haar motorieke acties.

Ik weet niet of langzaam altijd hand in hand gaat met voorzichtig, maar bij ons in ieder geval heel duidelijk wel. En geef me dan maar liever langzaam en voorzichtig dan snel en roekeloos!

17. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Hier ook niet echt snelle Jelles :p.

Mijn oudste was langzaam, tijgeren 11 mnd, kruipen 13 mnd, staan 17 mnd en loslopen 19 mnd. Maar fysio was niet onder de indruk ;), in de zin dat dit niet als 'te laat' wordt beschouwd.
    Omdat hij ook op alle andere gebieden (erg) langzaam was, kreeg hij wel stempeltje ontwikkelingsachterstand, wat uiteindelijk de officiële diagnose verstandelijke beperking werd.

Mijn middelste was vrij gemiddeld met veel dingen, zij ging met 11 mnd billenschuiven en heeft nooit gekropen. Liep met 15 mnd.

Mijn jongste was in sommige dingen vrij vlot (omrollen), maar andere dingen juist weer laat (kruipen was 12 mnd, staan was 14 mnd, maar liep met 15 mnd opeens al los tot mijn verbazing), maar nog altijd 'binnen de grenzen' dat je je niet direct druk hoeft te maken. Binnenkort moeten we weer naar CB voor 3-jr controle en weet dat ze dan gaan vragen of ze fietst op een driewieler. Antwoord is nee ;). Dat zegt meer over haar interesses/motivatie dan haar motorische ontwikkeling denk ik...

18. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    1 van mijn zoontjes ging pas met 16 maanden zelfstandig staan, 18 maanden kruipen (was een kontschuiver) en langs de tafel en achter de babywalker lopen. Nu is hij bijna 21 maanden en hij loopt de trap op, klimt en klautert overal op, maar loopt nog niet los. Loopt wel aan 1 hand mee en staat soms los, maar het loslopen durft ie gewoon niet. Hij stapt nu sinds pas wel stapjes over van tafel naar bank en andersom, maar dat zijn 1 a 2 stapjes. Het gaat vooruit. Zou me met 11 maanden zeker niet druk maken!

19. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Mijn zoontje ging met 10 maanden tijgeren, met 12 maanden optrekken, met 14 maanden kruipen en nu is hij bijna 19 maanden en vandaag was de 1e dag dat hij echt een beetje goed los ging lopen (meer dan alleen van mij naar mijn vriend zeg maar). Hij is niet zo vlot en als kennissen van ons die een kindje van net 1 hebben die al goed loopt op visite komen ga ik toch vergelijken, maar echt druk kan ik me er niet om maken.

Deel Deze Pagina