Hallo allemaal, Ik heb al eerder om jullie hulp gevraagd en heb opnieuw advies nodig. Mijn dochter is nu ruim 11 weken. Een tijd geleden ging het al niet goed met haar, wij hadden het vermoeden dat ze last had van verborgen reflux. Hiervoor hebben we ranitidine meegekregen. Het duurde een paar dagen, maar toen ging het ook gelijk veel beter met haar. Ze sliep overdag veel beter, minder huilen. Sinds een tijdje gaat het weer helemaal mis. Ze spuugt weer enorm veel en alles ruikt ontzettend zuur! Na overleg met de ka hebben we de dosis omhoog gedaan. Helaas zie ik geen enkel verschil meer. Ze huilt de hele dag door, slaapt overdag max een uurtje. 'S nachts gaat het wel goed, maar dat komt meer door pure vermoeidheid. Ik heb de optie koemelkallergie altijd door mijn hoofd spoken. Verschillende huisartsen en kinderarts zeggen dat ze dat niet heeft omdat ze geen huiduitslag heeft en haar ontlasting (toen) normaal was. Zijn er mensen met kinderen die deze allergie hebben en dit herkennen? - halverwege de fles niet meer willen drinken. Kronkelen, kreunen. Ze heeft duidelijk nog wel honger, want ze blijft zoeken. Als ik de fles weer aanbied drinkt ze weer een paar slokjes om vervolgens weer de speen uit te spugen. Soms zijn we bijna een uur bezig zo. - Als ik haar na de fles rechtop hou is het echt krijsen! Alsof ze enorm veel pijn heeft. - Benauwd na de fles, maar zakt ook langzaam weer af. Ook moet ze veel niezen. - Enorm last van krampen, veel kreunen. Ook laat ze scheten waar een volwassene u tegen zegt. - Ontlasting is sinds kort groen en stinkt naar rotte eieren. - Veel spugen, zuur ruiken ondanks medicijnen. - Niet slapen overdag, wat ik ook probeer. Heel veel huilen. Het rare is dat ze 's nachts wel goed slaapt (19:30-07:30 met om 23:30 nog een voeding, na die voeding ook geen problemen). Herkent iemand hier koemelkallergie in? Ik vind het zo moeilijk omdat alle artsen zeggrn dat ze het niet heeft en ik niet zomaar met haar voeding wil gaan rommelen, zonder arts. Ze krijgt nu trouwens nutrilon standaard met pure jbpm in een dr. Browns fles.
Hi, Ik herken een hoop in jouw verhaal. Mijn zoontje (inmiddels 16 maanden) begon met een week of 7 behoorlijk te huilen. Rook vaak zuur en spuugde heel heel heeeel erg veel. Zoveel dat we echt bang waren dat hij zou afvallen. Dit bleek na vele bezoekjes aan het CB niet zo te zijn wat ons echt verbaasde. Met 5 weken had mijn zoontje een behoorlijke eczeem uitslag gehad. Heeft altijd behoorlijke dunne spuitluiers gehad. Daarna is de eczeem niet meer in deze vorm teruggekomen, maar ze hoeven niet altijd huiduitslag te krijgen. Hij dronk zijn fles wel altijd leeg van de honger maar resultaat daarna was veel kramp hebben, onrustig worden en niet tot nauwelijks slapen overdag. In de nachten ging het hier ook redelijk tot best goed en de volgende dag begon alles weer opnieuw. Wij hebben ook Omeprazol gehad, dit ging best goed. Al bleef hij na z'n voedingen erg onrustig en bleef ook behoorlijk zuur ruiken, vooral als hij had gespuugd. Uiteindelijk met veel moeite bij de kinderarts terecht gekomen. Mijn zoontje was toen 12 weken oud. Zij hebben direct ons pepti voeding voorgeschreven en na 1 dag sliep hij een 1,5 uur op de dag. Echt zo bijzonder. Er ging een nieuwe wereld voor ons open. Hij huilde bijna niet meer, alleen als hij honger had. Hij was vrolijker en nam ineens behoorlijke sprongen in zijn ontwikkeling. Ik kan alleen maar zeggen, blijf zeuren om een koemelkallergietest. Of laat je dochtertje een maandje proberen. Medicijnen blijven geven voor zo'n klein humpie is ook niet zo goed, zeker niet als je merkt dat het niet doet wat het moet doen of als blijkt dat ze wel een KMA heeft. Succes, ben benieuwd! Groetjes
Dankjewel voor jouw verhaal! Mijn dochter heeft alleen toen ze twee weken oud was uitslag in haar gezicht gehad, nu heeft ze een heel mooi gaaf huidje. Af en toe zijn haar wenkbrauwen wat rood, maar verder helemaal niets. Haar ontlasting is altijd normaal geweest. Later ging ze twee keer op een dag poepen, 's ochtends harde ontlasting, 's middags altijd diarree. Ik vond dat wel apart, maar zag daar geen kwaad in. Nu begint het groen te worden en het stinkt enorm. Zijn er nog meer moeders die dit herkennen?
Onze jongste heeft een week geleden pepti voorgeschreven gekregen van de kinderarts. Ze had enorme buikpijn, veel diarree, nieste vaak, erg onrustig, inslapen was een dingetje, etc. Dus doorverwijzing naar kinderarts gekregen via cb. De volgende dag konden we terecht. Kinderarts vond het zeker de moeite waard om pepti te proberen en te kijken of het daarmee beter gaat. We merken nu al veel verschil, ze heeft minder buikpijn, is een stuk rustiger en inslapen gaat veel makkelijker. Als ik jou was zou ik toch echt aandringen op pepti. En mocht je kinderarts er niet in meegaan, desnoods een second opinion vragen. Of eventueel zelf pepti aanschaffen. Prijzig dat wel. Succes!
Ik gaf borstvoeding, waardoor mijn zoontje de koemelkeiwitten indirect binnen kreeg. Daardoor was zijn reactie minder heftig, maar heel kenmerkend was dat hij steeds moeilijker ging drinken. Rond dezelfde periode als jij nu zit, was het alleen maar huilen huilen huilen. Hij had honger, maar hij had zoveel moeite om te drinken. Toen wist ik het zeker: er is iets niet goed. Normaal vinden kindjes het fijn om te drinken, en voor hem is het een worsteling. Krampen, scheetjes, herken ik sterk. Daarnaast had hij ook groene ontlasting en moest hij vaak overgeven (geen mondje terug, maar hele golven). Bovendien was het een huilbaby, dat werd steeds erger. Alleen wist ik niet wat "normaal" was, want alle kindjes hebben krampjes. Ik ben zelf op dieet gegaan, en merkte snel verschil. Na een paar weken hebben we een provocatietest gedaan, en kreeg hij voor het eerst direct koemelkeiwitten binnen via kunstvoeding. Toen waren de symptomen veel duidelijker, waaronder uitslag over zijn hele lichaam. Maar... het kan dus best zijn dat jouw kindje wel allergisch reageert en toch geen uitslag heeft. Of dat je kindje intollerant is voor lactose, en daardoor wel heftige darmklachten krijgt maar geen uitslag. Het meest praktische is om het gewoon uit te proberen. (In overleg met je arts) een tijdje op dieetvoeding, en kijken of je verbetering ziet. Daarna kan je altijd nog een provocatietest uitvoeren om de vermoedens te bevestigen. Als je kindje positief reageert op dieetvoeding, hoeft het namelijk niet per se te zijn dat je kindje allergisch is. Kunstvoeding zonder koemelkeiwtten is lichter verteerbaar dan de standaard kunstvoeding. Daardoor zie je ook verbetering van de klachten bij kindjes zonder allergie die wel darmkrampen hebben.
Mocht het geen koemelkallergie zijn kun je ook de verkeerde medicijnen hebben. Wij zijn begonnen met ranitidine en dat was niet voldoende.via de kinderarts overgestapt naar omeprazol en dat werkte veel beter. Het drinken of zuigbehoefte doen ze om speeksel aan te maken en zo minder last te hebben van het maagzuur. Leef je verder alle regels na die horen bij reflux?
Het probleem is een beetje dat de kinderarts zegt dat ze geen allergie heeft omdat ze goed aankomt (van 2600gram naar 4700) en dat haar ontlasting normaal was. De arts van het consultatiebureau zei juist gelijk dat ze het op kma vond lijken en dat ik het gewoon moest proberen. Toch hecht ik op een of andere manier veel waarde aan de mening van de kinderarts. Durf het niet zomaar te proberen eigenlijk.
Dat is zeker ook mogelijk, mijn kinderarts zei dan weer dat deze medicijnen zouden moeten werken. Ik ken alle leefregels, ik volg ze netjes
Mijn zoontje groeide als kool, zag en rond de tijd dat ik overging op een koemelkvrijdieet er echt uit als een Michelin mannetje Toch heeft hij een flinke koemelkallergie. Het een sluit het ander niet uit. Helaas is de enige manier om er achter te komen eerst op dieet en daarna weer provoceren. Om er achter te komen of het koemelkallergie is, is het ook belangrijk het weer te testen (dmv een provocatietest) om echt vast te stellen of het een allergie is. Zo voorkom je een foute diagnose en dat daardoor een kindje langdurig op een koemelk vrij dieet staat terwijl het niet nodig is. Als je baby zoveel last blijft houden zou ik het gesprek echt nogmaals aangaan . Vaak is een provocatietest al mogelijk na 2 weken succesvolle dieet voeding, soms wordt iets langer as gehouden voor getest kan worden. Een provocatietest is wel best pittig, 2 dagdelen testen met een wachtperiode tussendoor. Hier kon zowel het cb als het ziekenhuis een test uitvoeren, ze werken samen aan deze testen en het ziekenhuis is ondersteunend aan het cb. Ideaal gezien weet je dan na ruim een maand na het starten van dieetvoeding of je kindje wel/niet allergisch is.
Mijn oudste groeide als kool en had normale ontlasting. Toch kea. Omdat het cb wel denkt dat het mogelijk kea is kun je in overleg met hen pepti gaan geven. Mocht dit werken kunnen zij misschien ook een machtiging geven. Ben het vaak niet eens met cb, maar het is wel de moeite waard om te proberen.
Bedankt voor jullie reacties. We moeten maar gewoon pepti gaan proberen. Mijn man en ik blijven ondanks wat de artsen zeggen, het gevoel hebben dat het wel eens een allergie zou kunnen zijn. Helemaal na jullie reacties blijkt dat het ondanks ze goed groeit enz tóch mogelijk is. Toch blijf ik het jammer vinden dat er blijkbaar zo weinig over bekend is, dat de optie allergie gelijk wordt weggeschoven. Ik heb er geen ervaring mee, dus ik vertrouw op de arts. Morgen ga ik pepti halen en dan gaan we dat gewoon proberen. Dan kijken we wel verder of we verbetering zien en zullen dat dan gaan bespreken met zowel de ka en het cb. Iedereen bedankt voor het meedenken, het geeft me weer wat vertrouwen. Het is weer een bevestiging dat je je eigen gevoel moet volgen.
Onze uk zou volgens het consultatiebureau niks mankeren.wat eczeem en huilen had elk kind. Hij schreeuwde of sliep ( kort) hij viel niks af dus reglux was het niet.gelukkig op ons gevoel afgegaan en naar de huisarts gegaan die wel meteen ingreep.(was dus wel verborgen reflux) Ontzettend jammer dat je zo klem zit.de andere voeding schaad niet dus zou je volgens mij vrij kunnen proberen.weet niet binnen hoeveel tijd ke resultaat moet kunnen zien voor je dit uit kan sluiten
Ja erg he. Je gaat er toch vanuit dat een cb, een arts weet waar hij het over heeft. Niet iedereen is zo natuurlijk, maar als ouder ga je toch af op wat zij zeggen. Tuurlijk is er nog een moeder instinct die je uiteindelijk wel verder helpt, maar het is zo onnodig lang aankwakkelen. Ik ga zo een bus pepti halen en dan vandaag starten daarmee. Volgende week een afspraak bij de arts van het cb, dan zal ik met haar dit verder gaan bespreken. Iets later hebben we ook weer een afspraak bij de kinderarts staan, zal dan de resultaten met haar bespreken. Misschien is het geen allergie, maar ik moet het toch geprobeerd hebben.
En daar gaat het nu eigenlijk ook om. Als weet dat het geen allergie is kun je verder zoeken, is het wel een allergie kun je ernaar handelen. En het feit dat je moedergevoel iets zegt, zegt vaak al veel.
Vanochtend de eerste fles pepti gegeven. Ze heeft zonder te kreunen en te kronkelen de hele fles leeggedronken! Ik heb haar toen weer naar bed gebracht en ze slaapt ik heb haar zelfs niet horen huilen. Kan je zo snel al verandering zien, of is dit gewoon toeval?
Dat kan wel. De overgang kan heel snel gaan, het kan ook twee weken duren. Dat verschilt per kindje. Het is gewoon afwachten hoe het blijft gaan. Als je CB het vermoeden van koemelkallergie deelt, zou ik daar even naar bellen. Grote kans dat het in je dossier staat, en dat de arts een machtiging wil afgeven zonder dat je nog een keer langs moet. Mogelijk krijg je een tijdelijke machtiging, zodat je het eerst kan uitproberen om te zien of je verbetering merkt. Ik zou zeker even contact opnemen.