Hallo Heidi, Ik geef inmiddels ruim 6 weken naar tevredenheid borstvoeding. Echter sinds 4 dagen ontzettende pijn in de borst na het voeden. Dit is alleen aan de borst waaraan ze drinkt. Neemt ze 1 borst dan doet die pijn neemt ze beide dan doen beide pijn. Het voelt als een stekende brandende pijn die opwelt en weer wat afneemt. Tegen de tijd dat helemaal weg is is het helaas tijd voor de volgende voeding. Inmiddels heb ik flinke tepel kloven waardoor ook het voeden zelf ontzettend pijn doe en ik nu erg tegen de voedingen opkijk. Bij me dochtertje is gister spruw geconstateerd. Hiervoor moet ik haar 4x per dag behandelen met 1 ml vloeistof en de tepel insmeren. De pijn na de voeding kon de huisarts niet verklaren.
Het kan zijn dat je melkgangen samen knijpen na het drinken en weer vullen. Soms geeft dit gevoelige klachten. Naar aanleiding dat je schrijft dat je kindje spruw heeft, kan het ook zijn dat je last hebt van spruw. Het komt ook voor dat er een soort vaatkramp optreedt als lichamelijke reactie op pijnklachten. Het is zaak om eerst een lactatiekundige in te schakelen, ga voor verbetering van aanleggen en pijn bij en na aanleggen. (overleg warmtecompres) Zorg dat de kloven helen (gebruik bijv gelcompressen) en behandel spruw op een juiste manier. Ik denk dat je daktarin hebt gekregen? Op de bijsluiter staat 4 x daags. In de praktijk is het verstandig om na iedere voeding te behandelen. Dus na elke voeding een beetje op een wattenstaafje of gaasje en dan binnenkant mondje insmeren (wangen, tandvlees, binnenkant lippen) Voor de tepels kan het fijner zijn iets anders te smeren dan daktarin. Overleg met huisarts of apotheek. Succes, zoek een lactatiekundige in de buurt, spruw en pijn kunnen gevolg zijn van de kloven. Door spruw genezen kloven minder... punt dus om de cirkel te doorbreken, zodat jullie over een week een heel ander beeld hebben en weer kunnen genieten van borstvoeden!