Vriesflessen = poepluiers?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Riannev, 22 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Riannev

Riannev Actief lid

19 jan 2013
    235
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ons mannetje nu twee maal een volle fles gegeven met BV uit de vriezer. En tot twee maal toe lijkt meneer hier last van te hebben; is wat dreinerig en heeft ineens 4 a 5 poepluiers in plaats van 1 a 2 per dag.

Eerste keer dacht ik nog toeval maar nu...?

Fles stinkt ook (maar begreep dat dit normaal was met ingevroren BV) en de luiers stinken ook behoorlijk! (veel meer dan normaal)

Ik heb ook wel eens een fles aangevuld met één of twee blokjes en dan merkte ik niets.

Zijn hier anderen die dit herkennen?

2. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Hier toevallig dezelfde ervaring! Niet dat hij vaker moet poepen (dat doet hij sowieso maar eens in de paar dagen), maar wél dat hij last van z'n buik krijgt en enorme stinkscheetjes laat, ruikt heel zuur. Heb deze ervaring ook alleen maar met melk uit de vriezer. Het valt echt op vind ik.

Geen idee hoe het komt overigens...

3. Lukkiemie

Lukkiemie Lid

13 mei 2013
    98
    0
    0
    Verpleegkundige, lactatiekundige
    Noord-Holland
    Komt door het lipase in de melk. Lipase is een spijsverterings-enzym dat melkvetten afbreekt. Dit helpt je kind bij de vertering van de melk, Maar... het doet ook gewoon zijn werk in afgekolfde melk, zelfs als deze wordt ingevroren. Dit is de reden dat oudere melk vaak zepig of zurig ruikt.
    Doordat deze melk al een beetje is voorverteerd gaat de vertering in het lichaam van je kind een stuk sneller dan bij verse melk. Dit kan absoluut geen kwaad, maar kan soms wel zorgen voor groene poep, stinkende poep, windjes, krampjes enz.
    De melk voor het invriezen verwarmen tot aan het kookpunt (tot er belletjes aan de rand van de pan komen) schakelt het lipase uit. Dat zou het probleem moeten oplossen. Nadeel is dat je o.a. ook de antistoffen in de melk uitschakelt, maar dan nog is de melk beter dan KV natuurlijk, en als je kind er echt last van heeft is het misschien de moeite waard...

4. Riannev

Riannev Actief lid

19 jan 2013
    235
    0
    0
    NULL
    NULL

Hmm ja daar heb ik natuurlijk niets aan bij alle zakjes die nu al in de vriezer liggen...

Maar; wel goede tip voor misschien de toekomst...

5. Riannev

Riannev Actief lid

19 jan 2013
    235
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ik hoor net van mijn vader dat mijn oma dit vroeger ook had bij de verse melk van de koeien van mijn tante ;)

6. Lukkiemie

Lukkiemie Lid

13 mei 2013
    98
    0
    0
    Noord-Holland
    Qua smaak drinken sommige kinderen het wel beter als het na het ontdooien gekookt wordt, dat zepige schijnt dan toch minder te zijn, maar dat zal de snelle vertering (en daarmee de klachten) denk ik niet beïnvloeden..
    Balen joh.. heeft ie vaak vriezermelk nodig??

7. Riannev

Riannev Actief lid

19 jan 2013
    235
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee tot nu toe af en toe een paar blokjes als aanvulling gelukkig en dat gaat goed. Laatst toevallig een hele fles omdat ik een minder productieve dag had.

Maar om te testen of hij het ook lustte uit de vriezer dus twee keer een volle fles getest. Oké das geen succes dus hahahaha

8. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Lukkiemie: weet jij of het zin heeft om de melk ná het vriezen te koken? Ons mannetje heeft al twee dagen last (krampjes/winderigheid) van één fles vriesmelk die hij gedronken heeft, en ik heb dus nog meer in de vriezer..

9. Lukkiemie

Lukkiemie Lid

13 mei 2013
    98
    0
    0
    Noord-Holland
    @Ago
    Het schijnt bij sommige kinderen wel te helpen, maar dan vooral bij het accepteren van de smaak. Ik denk dat het met de voorvertering weinig (nouja.. niets eigenlijk) doet, maar je zou het kunnen proberen..
    Als je toch vriezermelk móet gebruiken kan het in elk geval geen kwaad het een keer gekookt te proberen....

Deel Deze Pagina