baby 5 weken perst in bed, help!

Discussion in 'Borstvoeding' started by Piekie81, Nov 11, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Piekie81

Piekie81 Actief lid

Nov 18, 2009
    364
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ha meiden, even een vraag.
    Onze uk van bijna 5 weken slaapt prima bij mij op de borst/schoot, mare als ik hem in bed leg, begint hij na een paar minuten enorm te persen en barst daarbij in brullen uit. Speentje of iets anders help niet. Alleen als ik hem er uit haal wordt hij stil...
    Herkent iemand dit en kunnen we er iets aan doen? Hij krijgt voor iedere voeding infacol.

2. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Ja ik herken dat. Mijn dochter zat op een gegeven moment zelfs zowat de hele dag te persen en te huilen; heel erg zielig.
    Waardoor 't hier kwam? De Infacol! Dat rotspul had haar darmen compleet stil gelegd en die hebben we met hoge dosis lactulose moeten activeren...En dat ging gepaard met een hele hoop extreme krampen. Nog veel zieliger dan die krampjes die 'erbij horen'...
    Ik zeg dus; stop met Infacol, mijn huisarts raadde het gebruik van middelen tegen krampjes ook sterk af. Ik was naar zijn zeggen niet de enigste die bij hem kwam met dit probleem.

3. moonchild

moonchild Fanatiek lid

Oct 28, 2009
    1,798
    1,292
    113
    Hier ook op advies van de huisarts gestopt met infacol, maar ook met spruwmedicatie. Het gaat nu stukken beter! Of dat nu komt door het stoppen met de infacol of de medicatie (of een combinatie) weet ik niet, maar er is duidelijk verschil.

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hm, herkenbaar probleem. Ik ook net gestopt met de infacol, eigenlijk per ongeluk omdat ik het ene paar keer was vergeten.

Met de infacol had ze geen uurlange-brulsessies meer, dat scheelde wel. Nu ook zonder de infacol nog niet gelukkig.

Maar ze moet wel nog steeds erg persen vind ik, ze doet dit nu standaard een kwartier of half uur ofzo na elke borst, en ik zit dus maar met haar in mijn armen tot ze rustiger is. Je kunt dan ook de voetjes en handjes wat "vasthouden" en over het buikje aaien/wrijven, dat lijkt ook wel te helpen.

Als ze toch nog moet persen terwijl ze in bed ligt wordt ze ook half wakker en geeft schreeuwtjes/huiltjes erbij :( Bv zou laxerend moeten werken... Vind het ook wel zielig! En onrustig voor mijzelf natuurlijk, je ligt/zit toch niet lekker met zo'n onrustig kindje.

5. silly88

silly88 Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,429
    0
    0
    hier hetzelfde.. zo gaat het zowat 24 uur per dag
    alleen sinds ie spruw medicijnen gehad heeft poept hij nog maar 1 x in de paar dagen. nadat ie dat gedaan heeft kreunt en perst ie veel minder. net als gister bijv. hij had lekker in bad gepoept :p maar goed ik was blij dat het na dagen eruit was. s'avonds zichzelf helemaal onder gepoept en daarna was ie stil. vannacht geen gekreun en om een uur of 7 vanmorgen begon het weer.
    ik heb lactulose meegekregen voor verstopping. ik geef het sinds maandag, nog geen verbetering, en ook nog geen extra poepluiers...

6. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Bij borstvoeding is het heel erg normaal he, dat ze dagen niet poepen. NIet iets om je druk over te maken iig.

En wat krampjes betreft tja, het is echt heel zielig, maar heel natuurlijk. Arme kindjes!
    Het gaat vanzelf beter en tot die tijd, lekker vasthouden en knuffelen.

7. hannah26

hannah26 Lid

May 11, 2009
    27
    0
    0
    leerkracht
    friesland
    hallo,

Hier even een reactie van een moeder van een ex-huilbaby. MIjn dochtertje heeft enorme kramp gehad en kon ook moeilijk poepen, soms zat er wel 7 dagen tussen en ze bleef maar persen en huilen.
    Eigenlijk hielp niets echt goed, infacol niet, SAP simplex niet, Later bij 6 mnd met lactulose ook niet. De poep kwam wel na 4 dagen, maar de kramp was nog veel erger.
    Wat wel hielp uiteindelijk was tot ze eenmaal op haar buik kon slapen. En het kunnen staan, bij haar bij 7 maanden. Het persen ging haar toen ineens veel makkelijker af, doordat ze meer kracht kon zetten.

Wat wij deden bij een paar weken (begon al bij week 2) was:
    - Voorzichtig met haar beentjes fietsen, soms liet ze echte knalscheten. Hielp naar mijn idee iets.
    - haar buikje masseren en warm kompres in lakentje wikkelen en op haar buik leggen. Leek ook te helpen.
    - veel dragen in de draagdoek. Dat hielp het beste. Warm, geborgen en de schommelende beweging liet haar meestal wel ontspannen en tot rust komen.
    - osteopaat vanaf 10 weken. Weet niet wat hij deed, maar ze kwam er ontspannender bij vandaan.

Waar wij moe van werden was van het CB. Die iedere keer weer aan kwamen met de 3R. rust regelmaat etc. Natuurlijk hebben we dat uitvoerig geprobeerd! Zelfs inbakenen wat erg weinig effect had. Ze mepte zichzelf minder snel wakker, maar viel even moeilijk in slaap en werd na een half uur meestal sowiezo wakker.
    Wat naar mijn mening helpt luisteren naar je kind en troosten. Verwennen kan nog echt niet.
    Op ten duur gingen we zo aan ons zelf twijfelen dat ze even is opgenomen in het ziekenhuis om te kijken of er niets iets medisch aan de hand was. Maar dat was gelukkig niet hewt geval. In het ziekenhuis maakten ze gebruik van de methode:
    gecontrolleerd laten huilen. Dat hield in steeds na 10 minuten troosten maar niet uit bed.
    Isabel krijste daar alles bijelkaar en hun methode werkte ook niet. Op ten duur waren de zusters ook ten einde raad en haalden ze haar maar gewoon uit bed en zat ze relatief rustig op schoot (wel veel overstrekken, maar niet huilen).

x
    wendy

8. Newlymom

Newlymom Actief lid

Sep 27, 2007
    309
    0
    0
    Rotterdam
    Ik gebruik ook infacol en mijn kleintje (van 5 weken) heeft niet veel last van krampjes,waarom wordt het dan afgeraden??

9. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Omdat het dus de darmen stil kan leggen.
    Die krampjes hebben een 'functie'. Hoe zielig het ook is voor ze, mijn huisarts raadde me aan om het gewoon zo te laten en gewoon te troosten en te fietsen met beentjes en dergelijke ipv allerlei middeltjes gebruiken..
    De darmpjes moeten wennen aan de melk die verteerd moet worden en ze moeten ook nog verder rijpen. Dat doet zeer...
    Ik vond 't ook moeilijk hoor, je wil alles doen zodat je kindje geen pijn meer heeft, maar ik doe 't zelf nooit meer. Juist doordat de Infacol de darmpjes stilgelegd had, moest ik ahar nog veel meer pijn doen door de darmen weer te activeren...

Maar, je hoort wel eens dat het wel werkt, dus je moet natuurlijk doen waar jij je het beste bij voelt!

10. Newlymom

Newlymom Actief lid

Sep 27, 2007
    309
    0
    0
    Rotterdam
    Hoi,
    Ik heb dus het idee dat het helpt en hij poept ook elke dag minimaal 1 keer,een spuitluier dus ik denk niet dat het zijn darmpjes stillegd...
    Ik hoor veel verschillende meningen over infacol,weet niet wat te geloven...

11. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Het verschilt gewoon per kindje. Als jij het idee hebt dat het bij jou kindje goed werkt en je voelt je er verder goed bij, dan lekker gewoon geven hoor! Het zal echt niet fout lopen bij iedereen. :) Je leest hier op zwangerschapspagina wel vaker dat het helpt dus dan lijkt het me helemaal prima.

12. Newlymom

Newlymom Actief lid

Sep 27, 2007
    309
    0
    0
    Rotterdam
    Je leest zoveel dingen dat je niet weet wat je moet geloven.
    Ik had het geprobeerd en tot nu toe werkt het,hij poept goed en heeft minder last van kramp,boert beter sinds de infacol..
    Ikhoud het gewoon in de gaten,als ik merk dat zijn ontlasting veranderd ga ik ermee stoppen:)

13. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Denk dat dat een heel goed idee is! ;)

14. surf

surf VIP lid

May 21, 2007
    14,595
    1
    36
    Noord-Holland
    onze oudste heeft ook wel een tijdje gehad dat ie wat krampen had, (niet heel veel hoor, gelukkig), maar op een gegeven moment ging het opvallen dat het steeds was nadat ik een gerecht met champignons had gegeten... ik ben daar toen mee gestopt en hij heeft ook niet een keer meer last van krampjes gehad!
    het kan dus ook komen door iets wat je gegeten hebt, maar is erg lastig te achterhalen. ik kwam er denk ik rond de 7 weken achter...

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier legde op gegeven moment de Infacol ook alles stil. Volgens de kinderarts kwam dat door de kunstmatige zoetstoffen die erin zitten, die stoppen.

Na het eerste bezoek aan de osteopaat poepte hij zich helemaal leeg!

16. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Nog even een update: wij waren gister bij de arts van het cb, en zij vroeg - zonder dat ik nog gevraagd had over het persen - of onze dochter veel moest persen en of ze veel scheetjes laat...

Ze zag nl. aan het buikje - lekker bol - dat ze waarschijnlijk veel gas in haar darmpjes had. Het persen is dan ook meer voor de boertjes/winden, dan voor de poep! Ik vond het ook al raar, die poep is hartstikke vloeibaar.
    En het was me al opgevallen dat ik soms dacht dat ze lekker veel gepoept had, maar dat er bijna niets in de luier zat. Veel scheetjes dus!

De tips om gas wat te verminderen waren:
    - let op of ze goed aanlegt en vraag evt een consult bij een lactatiekundige
    - maak haar ná het aanleggen na 2 min drinken even los en houd haar rechtop. Omdat er vooral in het begin lucht meekomt, en er na 2 min nog weinig voeding in de maag zit, kan die luchtbel dan makkelijk ontsnappen. Makkelijker dan als je haar na een hele borst pas rechtop houdt.
    -> ik moet erbij zeggen dat ik dit nog maar 1x heb gedaan en toen ging ze heeeeeeeel hard huilen! Hm, of dit gaan werken is dus de vraag.
    - leg haar regelmatig even op de buik (10x 1 a 2 minuten op een dag). Dat is goed voor de nek/schouderspiertjes, maar ook voor het laten ontsnappen van gas.

Misschien heeft jouw zoontje ook veel gas en heb je hier iets aan!

Wat Silly88 hier schrijft vind ik ook heel interessant
    Ik verdenk ook de spruw ervan dat dat gerommel in de darmen veroorzaakt. Mijn dochter heeft denk ik wel spruw, ik heb het nl zelf ook/nogal veel last van de tepels en borsten, alleen in haar mondje is het niet echt zichtbaar en lijkt ze ook geen last te hebben. Mij was al opgevallen dat ik zelf ook onverklaarbaar veel gas in mijn systeem heb: moet veel boeren en heb ook dwars zittende scheten (sorry :)) en ik vind het wel heel toevallig dat we dat allebei hebben nu!

Ik weet wel zeker dat candida (spruw dus) ook je darmwerking verstoort, ik heb het nl al eens eerder gehad. Ik ga dus nog even nazoeken of spruw/candida ook extra gas veroorzaakt.

Mijn dochter wordt niet meer behandeld voor de spruw, omdat ze misselijk werd van de nystatine. Ikzelf smeer nog wel daktarin, en probeer herbesmetting van/naar haar te voorkomen door de tepels en handen steeds te wassen voor/na elke voeding, maar heb niet het idee dat het heel veel effect heeft. Misschien moet ik zelf iets sterkers slikken, om het uit te roeien, en is dan ook de gas weg.

17. Piekie81

Piekie81 Actief lid

Nov 18, 2009
    364
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ha meiden,
    bedankt voor alle tips!
    Na de dramadag van donderdag, was het gister weer helemaal in orde. Maar vandaag is het weer mis. Het mannetje wordt na even slapen weer brullend wakker en is ook niet heel goed te troosten. Hij ligt nu eindelijk te slapen in de draagdoek, maar het is zo weer tijd voor een voeding. Dagen zoals deze kosten ons ( manlief en mij) zoveel energie, dat we er behoorlijk doorheen zitten.

Misschien dat een lactatiedeskundige of een osteopaat imderdaad kunnen helpen, ik zal maandag even langs het inloopspreekuur bij het CB gaan, even vragen wat zij ervan vinden.

Wordt dus nog vervolgd.

Share This Page