Dreumes 19 maanden zeurt om Dora, Bumba en Zandkasteel!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Spring, Nov 22, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Spring

Spring Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    1,430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Ik ben altijd heel voorzichtig geweest met het kijken van tv. Dat betekent dat ik mijn dochter nooit in een wipper voor de tv heb gezet. Sinds onze vakantie naar Florida, waar ze tijdens de vlucht op de iPad filmpjes mocht kijken, heeft ze meer interesse gekregen. In eerste instantie alleen voor het Zandkasteel. Ze mocht vanaf die vakantie 's ochtends en 's avonds (rond kooktijd) een filmpje van 20 minuten kijken. Nu wilde ik eens afwisselen en bood ik ook Bumba aan.
    Laatst heeft ze een DVD van Dora gekregen, dus besloot ik deze ook eens ('s morgens of 's avonds) aan te zetten. Afgelopen zaterdag was ze ziek en heeft ze een stuk langer naar Dora gekeken.
    Nu zijn we sinds deze week in een stadium dat ze vreselijk zeurt om Dora, Bumba en het Zandkasteel. Zodra ze de iPad ziet vraagt ze om Bumba en het Zandkasteel (kan ze zeggen) en als we 's morgens beneden komen, of ergens van thuiskomen gaat ze voor de tv staan en roept ze om Dora. Nou gaat dit zeuren over in drammen en zelfs in hysterisch huilen.. Waardoor ik steeds vaker toegeef, omdat ze gewoon niet met ander speelgoed wil spelen!
    Nu zag ik dat de richtlijn voor tv kijken tot 4 jaar 20 min. tot een half uur per dag is.. Maar daar gaan wij nu dus echt overheen en eigenlijk baal ik er een beetje van.
    Ik vind het super lastig, als ik akkoord ga zit ze vrolijk in haar stoeltje, roept en doet mee met Dora.. En als ik niet akkoord ga krijst ze de hele tijd DOOOOORRAAAAAAA... Vreselijk!
    Eigenlijk weet ik niet wat ik met dit verhaal wil.. Herkenning? Tips?

Zucht..

2. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

Oct 6, 2014
    1,996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Volhouden, vaste tijden wanneer ze mag kijken, dat zal even duren voor ze zich er bij neerlegt.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Nee zeggen en dit volhouden.
    Uitleggen dat ze niet de hele dag tv mag kijken en dat dit op vaste tijden mag. Laat haar dan zelf uitkiezen wat ze van die 3 wil zien.

Doordat je al vaker hebt toegegeven zal het nu al moeilijker zijn dan wanneer je direct had volgehouden. Maar de enige methode is nee zeggen en volhouden. Anders staat het straks de hele dag aan ;)

Consequent zijn is het sleutelwoord in de opvoeding.

4. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier had ie tot 1.5 jaar weinig tot geen interesse in de tv maar inmiddels gaan we over die richtlijn heen maar ik baal daar niet van zoals jij, wat natuurlijk niet betekent dat hij te allen tijde tv mag kijken ;)

Maar het is eigenlijk zoals met alles, als jullie het niet willen dan niet toegeven, volhouden dus en misschien vaste tijden invoeren zodat het wat duidelijker wordt voor d'r.

5. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Hier is dat Masha and Bear film.
    Maar wat ik doe is vaste tijden bijv. Ochtend paar filmpjes en in middag. Ik leg haar uit dat we nu gaan eten en dan mag ze kijken.
    Ze kijkt dat stuk of 3 en ik zeg voor laatste "het is laatste filmpje" ze zegt "ja" en dan is goed.

Ik zou ipad weghalen dat ze die niet ziet. En als dat tv of computer gewoon uitdoen.

6. Blemma

Blemma Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    2,472
    16
    38
    Female
    Verpleegkundige in de wijk
    Die fase heeft onze dochter ook gehad. Gewoon streng zijn en nee zeggen als het niet mag van jou.
    Onze dochter kon dan beste krokodillentranen tevoorschijn toveren. Dan leidde ik haar gewoon af met iets anders.

Ze mag nu op de ipad zandkasteel kijken als ik haar nagels wil knippen. Anders mag ik er echt niet aan komen.

Onze dochter kijkt vaak s ochtends vroeg ff tv en tijdens het eten koken.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

20 minuten per dag? Wow, mag ik even heel hard lachen? :D Wat een ontzettend stompzinnige richtlijn.
    Ik hanteer hier gewoon de stelregel dat zolang een kind gewoon lekker kan spelen, er ook TV gekeken kan worden als dat wenselijk is. Wij komen echt wel ruim over die 20 minuten heen, maar ze leren er een hoop van ook, met alle educatief verantwoorde programma's van tegenwoordig, dus die 20 minuten vind ik sowieso absurd :)
    Relax, ga op je eigen gevoel als moeder af. Als een kind alleen nog maar TV wil kijken, is dat niet goed. Maar TV kijken afwisselen met spelen: daar is heus niks mis mee hoor.
    In eerdere tijden hingen kinderen op deze leeftijd veel tijd in draagdoeken en werden ze 'vermaakt' met het kijken naar de bezigheden van hun moeder/ouders. Als de TV die rol een deel overneemt, zie ik daar absoluut het probleem niet van en daar waar het wel echt een probleem wordt, merk je dat echt wel als ouder.

8. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    Hihi 20 minuten?
    Dan moet ik me waarschijnlijk heel hard gaan schamen. 😂
    Hier is Nijntje en Zandkasteel favoriet.
    En warempel, mevr steekt er een hoop van op hoor!
    Ik maak me er dus niet druk om en gelukkig valt het drammen hier meestal wrl mee, zolang je maar consequent blijft.

9. Happy12

Happy12 Niet meer actief

Hetzelfde als rozemarijke en zara75!
    ( bespaart mij een hoop getyp :D)

10. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Komt me heeeel bekend voor! Ons zoontje van 1,5 roept de halve dag Bumba, ik geef er gewoon niet aan toe en zeg nee en negeer hem daarna. Dan richt hij zich snel wel weer ergens anders op

11. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

Jun 5, 2013
    1,042
    80
    48
    hier probeer ik hem af te leiden, dat helpt beter hier dan negeren en/of nee zeggen. Dus even naar buiten, samen wat fruit eten, boekje lezen. Even aandacht en daarna speelt hij weer zelf verder

12. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

Jan 13, 2013
    448
    0
    0
    030
    Consequent zijn lijkt me idd het enige antwoord. Dan maar tranen. Dat gaat wel weer over. Hier kijken ze tot nu toe alleen tijdens nagels knippen een liedje van babytv en dan doe ik nog een nijntje of iets anders er achteraan. Dus ongeveer eens in de week/10dgn kijken ze op de laptop naar iets. Tv staat nooit aan, zelf kijken we eigenlijk ook niet echt meer sinds netflix :D :D

Maar ondanks dat ze hier bijna nooit kijken (en ik dat nog lang hoop te kunnen volhouden), vindt ik tv uit principe niet schadelijk ofzo. Ze leren er ook heel veel van. Volg je eigen gevoel en stel je eigen grens. Je dame zal die moeten accepteren, net als dat tandenpoetsen moet bijv.

13. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Ik vind 20 minuten ook belachelijk. Mijn zoontje is de hele dag mega actief. Het enige moment waarop hij even stil zit, is als er een filmpje aan staat. Hier zitten we dus echt wel aan een uur, soms 1,5. De rest van de dag spelen we, gaan we naar buiten, puzzelen we, knutselen we etc. Ik vind dat zo prima in balans.

Zeuren heeft bij mij trouwens geen effect. Ik bepaal wanneer ik het genoeg vind, dan geef ik aan dat hij nog één filmpje mag kijken en dan gaat de tv uit.

14. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ik vind 1.5 belachelijk. Nee hier echt niet meer dan 15-20min per dag verspreid op vaste tijden.
    Tv kijken is nergens goed voor ook wennen ze aan dat ze zichzelf niet kunnen vermaken.
    Ik merk snel aan dat als er dagen zijn dat ze wat langer zit omdat loodgieter komt of ze is ziek of ik moet mijn haar doen of makeup, daarna verwacht ze ook dat dar mag ook langer en gaat langer zeuren voor ook dan elke keer dat ze verveeld gaat ze kiezen voor zeuren voor iets kijken ipv zelf iets 20 min doen. Hoe minder ik dat toelaat hoe beter dat gaat erna met zelfspelen, vermaken en niet zeuren.
    Als ze soms 2 dagen geen tv kijkt dan erna vraagt ze ook niet eens om.

Dat je zoontje allen stil zit bij tv 1.5 uur en daarnaast mega actief hedt te maken dat hij geen balans heeft en kan niet zelf tussenweg vinden of zelf rust vinden. Als je tv mindert zal je ook zien dat hij ook rustig kan zitten boek lezen ipv tv. Is mijn mening puur gebaseerd op mijn dochter die ook mega actief is maar kan ook zelf rust vinden eigenlijk verplicht ik haar rust zelf te vinden dan rust geven met tv. Ze moet het zelf oplossen zonder interactieve media.

15. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Prima als dat voor jullie werkt hoor. Ik bedoelde niet dat ik het belachelijk vind als een kind maar 20 minuten kijkt:) Maar voor mijn zoontje is het echt een rust moment die hij af en toe nodig heeft omdat hij erg actief is. Hij kan op andere manieren die rust nog niet vinden, tegenwoordig soms wel even met een boekje, maar anders niet. Vandaar dat ik het fijn voor hem vind om soms tv te kijken. 1,5 uur is wel echt de max. Meestal 's ochtends een half uur en 's avonds als ik kook een half uur.

16. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Dat tv kijken nergens goed voor is, ben ik het trouwens niet mee eens. Mijn zoontje praat tijdens het tv kijken veel en is echt actief bezig met de dingen die hij ziet en hij leert daar ook van. Hij vertelt er daarna ook over.

17. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Hij kijkt geen 1,5 uur achter elkaar he! Een half uur is de max. En ik begrijp dat je je mening puur baseert op je eigen kind. Ik baseer mijn opvoeding en dagindeling op mijn eigen kind.

18. caat

caat Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    1,195
    1
    36
    Hier is woezel en pip de favoriet en het werd zo erg met zeuren, dat ze de hele tvkast overhoop trok om een w&p cd te zoeken en er dus wat dingen sneuvelde. Gaf je niet toe, dan krijg je een gillende dramaqueen. Dus kastje op slot en ze mag nu alleen nog maar na het avondeten een stukje kijken en dat heeft ze hier gewoon geaccepteerd na 2 dagen drammen. Natuurlijk vraagt ze er soms wel om, maar negeren en wat anders aanbieden werkt hier goed.

19. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    Dit dus.
    Ik vind echt dat er teveel gezeverd wordt, je zou je bijna moeten schamen omdat je kind uberhaupt tv kijkt. De mijne weet inmiddels haarfijn hoe de ipad werkt. Opa zit nu bijna 6 weken in Spanje en ze weet precies hoe skype werkt.😆
    Kan me er echt niet druk om maken hoor. Hoort gewoon bij deze tijd.

O en mijn dochter vindt boekjes lezen ook leuk, niet alle kinderen over een kam scheren dus.

20. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Ja, dat vind ik ook. Mijn zoontje is zo'n 11 uur per dag wakker. Daarvan kijkt hij dus een uur tv, dat betekent 10 uur waarin hij andere dingen doet. Het moet gewoon in balans zijn.

Share This Page