Baby 5 weken, spijt van speen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Karina2006, 5 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Karina2006

Karina2006 Actief lid

1 feb 2010
    243
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Karina2006, 5 jul 2012
    Laatst bewerkt: 5 jul 2012
    Ik heb mijn baby van vijf weken een speen gegeven omdat ze zuigbehoefte had na het leegdrinken van haar flesje. Maar nu heb ik spijt want zonder speen gaat ze huilen en valt ze moeilijker in slaap. Dus elke keer dat de speen valt gaat ze huilen, dit is vooral snachts vervelend natuurlijk.

Wat moet ik nu doen? Moet ik nu al de speen gaan afleren? Haar laten huilen en proberen te slapen zonder speen? Of maar zo doorgaan?

2. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Je zou ook een andere soort speen kunnen proberen. Mijn kindjes konden de speen van Bibi niet inhouden. Die duwde ze er elke keer uit zeg maar. Toen ben ik overgestapt op de Avent-speentjes en deze hielden ze zowaar wel goed in. Het zuiggedeelte daarvan is anders gevormd en vooral een baby kan deze beter inhouden.

Ik zou het nog niet afleren, ik denk zelfs dat ze er wel behoefte aan heeft, maar hem gewoon nog niet zo goed kan inhouden.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Uh, sorry, maar ook 's nachts moet je voor je kindje zorgen.

Laten huilen vind ik echt not done bij een kindje, en ja, kindjes hebben zuig behoefte en zeker bij een flesje zijn ze zo snel klaar met drinken, mn dochter was ook echt verslaafd aan dr speentje. Die zul je inderdaad 's nachts zo nu en dan terug moeten geven, maar ik neem aan dat een kindje van 5 weken ook gewoon nog drinkt 's nachts en als je kindje bij je op de kamer slaapt dan is 't weinig moeite om de speen er terug in te stoppen. Kindjes slapen nou eenmaal vaak niet door.

4. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Wij hebben hier hetzelfde gehad, gek werden we er af en toe van! Maar ja, mijn zoontje had wel echt zuigbehoefte...dus was kiezen tussen een huilen kind, de borst of een speen. Nou, ik heb toen maar voor het laatste gekozen omdat mijn tepel het niet prettig vinden om als speen gebruikt te worden en laten huilen vond ik zielig. Ik zou het niet afleren, je baby is er nu aan gewend. Maar het wordt echt beter, helemaal als ze met de speen gaan spelen en doorhebben dat ze hem zelf in en uit het mondje kunnen halen. Helaas duurt dat nog wel een paar weekjes voordat je baby zover is...even doorbijten dus..

5. Karina2006

Karina2006 Actief lid

1 feb 2010
    243
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze heeft de avent speen, maar ik heb ook een bibi speen in huis. Misschien is het een idee om die te proberen. Wellicht dat bij haar juist de bibi beter past :)

En ik wil haar niet laten huilen en natuurlijk zorg ik ook snachts voor mijn kind !! Ik vroeg me alleen af of ik wel een juiste keus heb gemaakt door de speen te geven. Tot twee/drie weken terug kon ze namelijk prima slapen, zonder speen.

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Je kunt een speciaal doekje kopen en aan de speen maken. Daarmee kan je kind de speen zelf makkelijker terugvinden. Nu werkt dat nog niet zo goed, omdat je kind nog te klein is. Maar later werkt het wel, als ze meer kan.
    Ik wilde ook geen speen geven, maar ja... die zuigbehoefte is een serieuze behoefte. Dingen veranderen nu eenmaal heel snel op deze leeftijd. Als ze echt heel klein zijn, 1-3 weken, gaan ze ook nog heel makkelijk slapen.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ja een pasgeboren kindje slaapt vaak een stuk makkelijker als een baby die wat groter wordt. Straks zal ze misschien ook gigantisch met de armpjes gaan zwaaien en zichzelf wakker maken, allerlei ontwikkelingen die ze doen als wij moe zijn ;) ( Wij hebben ook weleens uit gekheid gezegd "zullen we de speen vastplakken met plakband?" maar ben al lang blij dat ze een speen heeft, die ze nu overdag bij de beer in bedje legt, en niet heel de dag met dr duim in dr mond loopt.

8. Kylietje

Kylietje Actief lid

15 dec 2011
    367
    0
    0
    Wetteren
    probeer inderdaad eens een andere speen. Jarne kon de eerste 4 maanden enkel de difrax speen kersvorm inhouden. Dit omdat hij een hoog gehemelte had en de andere spenen dus te plat waren. Het is echt uitzoeken met die spenen.

9. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Onze dochter wilde enkel de difrax kers/combi speen, de rest spuugde ze allemaal uit en.ging huilen.
    Dus eventueel is.wat experimenteren met verschillende modellen een optie?

10. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Zou het ook niet afleren! Sommige kindjes hebben nu eenmaal veel zuigbehoefte (geeft ook troost) en met een paar maanden kunnen ze de speen al heel makkelijk zelf we vinden hoor. Zou wel proberen de speen alleen in bed te geven en je kleintje niet dag-en nacht een speen te geven. De speen is makkelijker af te leren als haar duimpje... Met 2,5 jaar tegen dochter gezegt dat ze er toch echt te oud voor werd en dat een speen voor baby's was, xe geeft hem zelf n de prullenbak gegooid en er nooit meer iets ver gezegd ;)

11. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Wij hebben wel een speen gebruikt, maar alleen overdag. Voor de nacht ging ze meestal slapend haar bed in na de fles en was een speen niet nodig. En later was het ook niet nodig. Daar ben ik wel blij om, geen nachtelijk gezoek naar spenen. Dus misschien dat dat je nog gaat lukken.
    Overigens heb ik ook gemerkt dat die zuigbehoefte er wel degelijk was en na een maand of 4 ook wel minder werd. Met 6 maanden nog af en toe een speen en met 8 maanden nooit meer. Dus het hoeft ook echt niet zo te zijn dat je kind tot z'n 8e met een speen rondloopt ;)

12. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Tegen mij werd door de kraamhulp gezegd dat de kleine rond die 5 a 6 weken weer een sprongetje kreeg, dus dan vaker wakker zou worden, mss dat die kleine daar last van heeft?

Voor de rest pakte Jack eerst geen speen (difrax), maar toen we over stapte op een andere (bibi) pakte hij hem wel.

13. adi

adi Niet meer actief

Helemaal mee eens.

Je kunt wel de speen afpakken, maar als ze zuigbehoefte heeft zul je iets als vervanging moeten geven: duim, pink of tepel.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Trek een week uit.. blijf naast je kindje slaapt terwijl hij / zij in slaap valt en haal de speen vlak voor het daadwerkelijk inslapen uit de mond. Doe dit een paar dagen en je kindje heeft helemaal geen problemen met dit fenomeen. Wij hebben dit bij beide kinderen gedaan (wel wat later omdat het met 5 weken nog niet aan de orde was (borstvoeding) en dat werkte perfect. Ook later nooit gedoe gehad met spenen, alleen lol van gehad ;)

15. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

27 nov 2011
    1.098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    Max heeft ook difrax combi speen...die andere "platte" spenen kan hij niks mee...

16. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Wanneer je de speen af leert houd je kind wel zuigbehoefte. Gevolg is dus dat je de hele tijd met een vinger in zijn/haar mondje zit. Hier heb ik een zoontje die de speen weigerde, maar wel heel veel zuigbehoefte heeft. Inmiddels vindt hij af en toe zijn duimpje, maar ook niet vaak. Ik vind het niet erg om te doen, maar af en toe denk ik wel dat het een stuk makkelijker was als we wel een speen hadden gehad. Dus zonder speen is het ook niet alles.

Deel Deze Pagina