Hoge verwachtingen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Shakes, 6 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat me heel vaak opvalt in berichten die ik hier lees, is dat sommige ouders zo'n hoge verwachtingen hebben van hun baby. Doorslapen op 6 weken, zsm minstens 4u tussen voedingen laten, alleen in slaap vallen als ze enkele weken oud zijn, zichzelf vermaken in de box terwijl mama rustig eet, vaste schema's volgen...

Ligt dat nu aan mij dat ik dat allemaal nogal veel gevraagd vind van zo'n klein hummeltje? En natuurlijk kijkt elke mama (en papa) uit naar het moment dat dat kleintje eindelijk een 'handig' ritme krijgt. Ik ook. Maar ik heb gewoon altijd het ritme van mijn dochter gevolgd. En ik vind het zeker niet leuk dat ze op 7 maand nog steeds een nachtvoeding nodig heeft, maar ze zal er ooit wel eens in slagen door te slapen zeker?

Of ben ik dan weer te los in die dingen en moet ik haar meer sturen?

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    #2 Vlinderbloem, 6 mei 2013
    Laatst bewerkt: 6 mei 2013
    Nee hoor, ik denk er net zo over als jij. En heel veel dames hier denken er ook zo over. Maar net als in het echte leven geldt hier ook: "zoveel mensen zoveel meningen". En daar kun je je wel druk om gaan maken naar dat heeft geen enkele zin, je verandert er niks mee namelijk.
    ik heb die les al laaaaang geleden geleerd hier. Haha.

3. aurora5

aurora5 Bekend lid

26 okt 2012
    619
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat elke ouder en elk kindje daar zo zijn ding in heeft. De een brengt zelf een duidelijk ritme aan en de ander volgt het kindje. Ik heb geprobeerd om mijn zoontje te volgen, in slapen/voeden op verzoek alleen dat werkte niet voor hem niet en voor dus ook niet voor mij...dus toen zelf een strak schema gaan aanhouden en dat gaf ons allemaal rust, en ja hij ging toen doorslapen ( fijn bijkomend voordeel). Het is proberen, uittesten en hopen, want volgens mij is er geen duidelijke handleiding voor en ook niet 1 enkele juiste manier.

Overigens denk ik niet dat ouders enorme hoge verwachtingen hebben, maar er voornamelijk door heen zitten en echt hopen dat hun kindje gaat doorslapen enz.

4. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    Nou onze zoon krijgt met 8 mnd ook nog steeds nachtvoeding. Ben het nu weer naar 1 aan het sturen na 2 weken zware verkoudheid met slecht drinken. Toen mocht hij gewoon onbeperkt drinken in de nacht, maar nu d everkoudheid voorbij is denkt meneertje dat het nog steeds gezellig is.

Ik hoorde iemand in de buurt een keer zeggen voordat baby geboren was dat ze direct een straks schema gingen pakken zodat binnen 2 weken door sliep. En na de geboorte vertellen dat hij na 3 dagen eindelijk een hele dikke grote keutel had gemaakt!! Arm jochie moet toch flink pijn doen lijkt me!!!! Haha want van borstvoeding kreeg je hangtieten zeiden ze. Nou dan heb ik die dus kennelijk :)

5. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Hier was het zo dat mijn oudste een 'model baby' was kwa voeding en slapen. Hij dronk echt conform het schema wat op de flessenvoeding zat en sliep inderdaad door na 6 weken en viel makkelijk in slaap. Omdat dit mijn eerste was dacht ik dat dit normaal was. Mijn tweede was een heel ander verhaal maar doordat ik het zo gewend was met mijn eerste dacht ik dat er wat mis was. Waarom volgde hij het schema niet dacht ik nog. Na een lange en moeilijk tijd heb ik wel geleerd dat het eerder een uitzondering is dan normaal als je baby makkelijk is. Mijn derde is nu ook heel makkelijk in gedrag maar doorslapen doet ze nog niet en een voedingsschema dat kent ze al helemaal niet. Maar het maakt me allemaal niet uit want heb geleerd goed naar haar te luisteren.

Denk inderdaad dat moeder vaak verkeerde verwachtingen hebben, door eerdere ervaringen, vriendinnen, internet etc.

6. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Ik denk idd dat er veel moeders hier zijn met hoge verwachtingen, maar ik denk dat er ook veel moeders hier zijn die het gevoel hebben dat hun omgeving verwachtingen heeft... En dan gaan twijfelen of zij dit van hun kindje kunnen en mogen verwachten en dat dan hier komen vragen ;)

7. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ik denk dat heel veel moeders het niet bewust doen, maar dat 'de maatschappij' ze in die zin een beetje op het verkeerde been zet en ze dus onmogelijke verwachtingen hebben ten aanzien van hun kind. Want we moeten allemaal door, allemaal dingen al heel vroeg en goed kunnen... Niemand kijkt meer naar het leerproces of de weg ernaar toe... Alleen maar naar wat hij/zij al kan en wanneer.
    Ik heb me er ook weken gek over gemaakt, want mijn dochter sliep nog niet door en at vaker om de 2 uur dan om de 3 uur.
    Ik werd er zo onzeker van... Maar inmiddels volg ik het lieve meisje. Ik bied haar wel structuur en vastigheid aan, maar verwacht niks van haar. Ze kiest haar eigen moment wel. Daar vertrouw ik op.

En het ouderschap gaat niet over rozen... Dat wordt zo gepropageerd met verhalen van kinderen die vanaf de eerste dag doorslapen. Je moet hard werken als kersverse ouder om je kind in zijn behoefte te voorzien. Maar doe je dat, dan zul je er veel voldoening en een gelukkig, gezond kind aan overhouden.

8. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier volg ik mijn kleine man ook in zijn ritme... soms komt het niet geheel uit hoe hij het heeft bedacht (Zo als nu.. hij slaapt ineens heel lang hahaha terwijl we zo weg moeten.. en ik had bedacht dat hij weer mooi kon slapen in de auto...., niet dus!), maar volg hem dus wel. Ik zit altijd met verbazing te lezen hoe moeders/babys wel een vast ritme hebben en echt om bepaalde tijden naar bed gaan en weer wakker worden, dat is hier echt niet en dat maakt me ook helemaal niets uit! Hij komt ook nog steeds s nachts en hoor in mijn omgeving telkens "nogsteeds?? ohhh wat zwaar.." OF.. "ik had nu toch wel verwacht dat hij zou doorslapen, ik dacht dat hij dat allang deed". "Of.. zou je hem niet eens laten huilen dan?!" Juist om deze reden, zijn er denk ik mede met mij, moeders die zoiets hebben... wat is nou normaal? Hoe ik het denk en hoe ik mijn moedergevoel 'achterna' ga of zoals eigenlijk (bijna) iedereen in mijn directe omgeving het zegt?! Dus inderdaad; met 6 maanden hebben ze geen honger meer s nachts.. dus waarom nog voedingen? En; alle baby s vallen uit zich zelf in slaap..."waarom doet jouw zoon dat niet? hij moet het toch leren.. misschien laten huilen"?. Ja.. dan kan je weleens denken.. ga eens vragen om tips want de tips die ik uit mijn omgeving krijg zijn niet de tips waar ik op zit te wachten. (water geven ipv melk, laten huilen...).

En ik denk dat de moeders die ook om tips vragen niet perse vinden dat hun kindje dat moet doen.. en dat verwachten.. maar willen weten wat nou echt reeel is.... Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk:)

9. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Pfoe mijn dochter heeft ook nog steeds geen ritme! Wel zie ik een soort patroon maar om nou te zeggem dat ze altijd op die tijd drinkt en slaapt... Nee... Ik vertrouw erop dat het vanzelf komt en ja, ik zou ook graag willen dat ik weet dat mn dochter altijd netjes haar fles opdrinkt, iedere keer 2 uur slaapt en op vaste tijden gaat eten zodat ik weet waaraan en waaraf, maar helaas, mevrouw heeft anders bepaald! :D

10. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat het vooral belangrijk is om iedere ouder in zijn/haar waarde te laten en niet zo snel te oordelen. Je probeert het op je eigen manier goed te doen, die ook goed past bij jezelf.

Je kan wel zeggen dat het er allemaal bij hoort (slapeloze nachten, geen ritme) maar er zijn mensen die daar heel slecht tegen kunnen en heel graag wat duidelijkheid willen hebben. Dan proberen ze dat toch te zoeken.

Ik denk niet dat dat nou heel erg slecht voor kinderen is. Ik kan wel wat slechtere opvoedingssituaties bedenken.

Laat iedereen het op zijn/haar manier doen en elkaar niet zo veroordelen, het is al lastig genoeg toch?

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

ik denk ook dat het vaak lijkt alsof mn hoge verwachtingen heeft, de ene opent een topic over voeding, de andere over slapen, weer iemand anders over leren lopen en ga zo maar door, daarom lijkt het alsof velen hoge verwachtingen hebben over vanalles maar dat is niet.

als mensen hoge verwachtingen hebben is het ook door de maatschappij, de boekjes, internet, kennissen en anderen hier op het forum, vaak lees je "mijn baby kan dit, mijn baby kan dat,..." en als jou kleintje dat niet doet maak je je sneller zorgen

ik oefen ook vaak met mijn kleintje, vooral de oefeningen die de fysiotherapeute voordoet, dat is niet omdat ik hoge verwachtingen heb maar ze volgen ons kleintje goed op en stel hij loopt met iets achter dan gaan de dokters misschien denken dat het door zijn hersenbloedingkje komt, dus ja ik oefen veel, elke dag een beetje maar wel speelenderwijs enals hij geen zin heeft laat ik hem lekker want tot nu toe doet hij ook alles wat hij moet kunnen

12. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Haha, had het niet beter kunnen zeggen!
    Hier precies hetzelfde gehad. Mijn zoontje ging over het algemeen écht exact volgens het boekje. Meldde zich keurig om de 4 uur, na de voedingen weer lief slapen tot volgende voeding etc etc.

Toen mijn dochter dit dus niet deed (bv. de ene keer maar 2 uur tussen een voeding, de volgende keer 5 uur en ook niet uren aaneen slapen maar steeds "losse" uurtjes) zat ik die eerste weken echt met m'n handen in het haar hoor!!
    Wat was er toch mis met mijn baby?? Waarom had ik niet netjes dat ritme te pakken? (ze heeft wel reflux klachten maar deze waren/zijn nu perfect onder controle)
    Maar er is natuurlijk helemaal niets mis met mijn meisje!
    Ze is gewoon niet d'r broertje haha! :p

13. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

#13 kwebbel86, 6 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mei 2013
    Ik verbaas mij af en toe ook over de topics, maar dat kan een ander ook over mijn topic vinden. :D

Mijn verwachtingen waren ook heel anders in het begin, moet ik eerlijk toegeven. Mijn dochter huilde vaak, wilde niet gaan slapen, het was krijsen in bed, bij optillen weer stil, ik kreeg advies (met name van familie): voeding rekken, want neef/nicht doet het ook zo. Als dan die ene keer in de week dan WEL haar flesje leegdronk (ze dronk gigantisch slecht met de eerste 5 weken incl. kraamzorg zo'n 30cc per fles) dan kreeg ik direct te horen: GOEDZO!! VASTHOUDEN!! Zorgen dat ze leegdrinkt!!! ;) Ja ja...

Op het forum las ik hier: ze slaapt al door vanaf week (zoveel), ze drinkt perfect, schema is dit of dat.... werd ik best onzeker van!

Conclusie: verborgen reflux en darmkrampen. De verborgen reflux werd door niemand serieus genomen. Familie zei: ach babys huilen! Er was er zelfs een die zei: aandacht tekort? :x Ik heb bij alles en iedereen aangeklopt, zelfs de HAP vond het niet nodig om het uberhaupt te behandelen want met een jaar was het toch weer over... :x:$ Toen ze eindelijk nutriton meekreeg en daar ook nog eens obstipatie van kreeg heb ik het heft zelf in handen genomen. En dat was maar goed ook, met 3 maanden was ze krampvrij (huisarts, kinderarts en cb zworen bij Infacol, ik heb een ander middel gehaald) en kon ik zelfs de medicatie voor de reflux afbouwen. De enige die eindelijk naar mij luisterde was mijn eigen huisarts, die eerst nog zijn bedenkingen had.

Ik heb met de maanden wel een hele hoop geleerd. Wat ik ook leer is dat mijn dochter WEL baat heeft bij een schema, ook al is de hele dag op stap of doen we bijzondere dingen. Thuis is het rust, ritme, reinheid, regelmaat. Dus op tijd de fles, 's avonds nog even een half uurtje naar bed na het eten, om 19.15 douchen en dan de laatste fles, om 20.15 in de slaapzak, voorlezen en gaan slapen. Ik merk dat ze dat heel erg prettig vind.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Voor alle duidelijkheid: ik heb natuurlijk niks tegen een schema. Integendeel. Maar als ik hier ouders zie vragen 'mijn kind is x maanden oud, welk schema zou goed voor hem zijn?' dan vind ik dat gewoon zo vreemd. Het is toch niet omdat mijn buurmeisje, dat even oud is als mijn dochter, steevast om 7u drinkt, dat mijn dochter dat ook zal doen?

15. Mamajens

Mamajens Actief lid

5 apr 2012
    409
    0
    0
    Uhm... Onzekerheid, ervaringen vragen, bevestiging. Niet iedereen is als modelmama geboren. Ik lees veel hier, soms vind ik het een mening en soms denk ik, tja dat ik aar niet eerder aan heb gedacht!

Ik ben blij met het forum, heeft mij als moeder al een hele hoop geholpen. Al was het niet eens om mijn eigen topics.

16. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik denk dat als meerdere mensen hun schema hier neerzetten dat het moeders doet beseffen dat hun kind ook gemiddeld is of dat ze graag willen dat het er ook zo aan toe gaat? Misschien een stukje bevestiging?

17. SDenise

SDenise Fanatiek lid

27 jan 2012
    1.859
    0
    0
    Fotograaf/kunstenaar
    Den Haag
    Ik ben zeer blij met al die topics en tips, met een aantal daarvan zijn mijn zoontje en ik in een ritme terecht gekomen waar ook mama blij van word en ik stel geen hoge verwachtingen , ben gewoon heel erg blij. ..:)

18. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Ik denk dat de verwachtingen voor een deel voort komen uit de onzekerheid van de ouders.

Deel Deze Pagina