Baby 6.5 maand met nachtvoeding is toch niet gek?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door babbel1983, 16 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    #1 babbel1983, 16 jan 2019
    Laatst bewerkt: 16 jan 2019
    Mijn dochter was met ongeveer 5 maanden van de nachtvoeding af (maar kwam vervolgens van 10 maanden tot 1,5 jaar ofzo wel weer voor een nachtvoeding). Mijn zoontje is nu 6.5 maand en krijgt dus nog altijd een nachtvoeding. Hij krijgt rond half 8 zijn laatste fles (papfles 180 met rijstebloem), gaat dan de nacht in en komt vervolgens meestal ergens rond 4 uur voor een fles. Tussendoor wordt hij meestal ook nog wel een keer wakker, maar is dan met een speentje tevreden en slaapt weer door. Maar rond 4 uur neemt hij dan geen genoegen met de speen en gaat dan echt pas weer slapen na een voeding.
    Natuurlijk zijn die nachten vervelend (maar goed, mijn dochter spookt al 4.5 jaar in de nacht :confused:), maar ik vind het op zich niet raar dat hij nog voor een voeding komt. Maar goed, en ik weet dat ik er niet naar moet luisteren, maar nu worden dus de reacties om mij heen van ja het is gewenning en ook op internet lees ik dat ze in principe vanaf 6 maanden geen nachtvoeding meer nodig zouden hebben.

    Maar een nachtvoeding met 6.5 maand is toch best normaal toch? Natuurlijk zullen er al genoeg baby's van 6 maanden wel doorslapen, maar toch ook vast wel genoeg die ook nog een voeding krijgen? Wat is jullie ervaring?

    Mijn zoon is overigens wel een slechte(?) drinker, heeft altijd kleinere flessen gedronken (max ongeveer 800ml op een dag, kwam bijna nooit zelf voor een fles dus gaf hem zelf na max 4 uur weer), meer wil hij niet. Bijvoeding gaat nu echt heel goed, het lijkt wel of hij alles aan het inhalen is wat hij de eerste 6 maanden te weinig heeft gedronken haha.
    Zijn schema is nu ongeveer zo, afhankelijk van zijn slaapjes verschuiven de tijden wel eens:

    9 uur fles 150ml (die drinkt hij meestal echt heel slecht)
    10.30 uur fruit (hele peer, banaan of appel geprakt)
    12.30 uur fles 150ml
    14 uur brood (hele boterham met los de korstjes)
    16.30 uur fles 150ml
    18 uur groente en aardappel geprakt
    19.30 uur fles 180 ml + rijstebloem
    4 uur fles 120ml

    Als ik zie wat hij nu op een dag binnen krijgt zou ik zelf ook denken dat hij in de nacht geen honger kan hebben, maar toch gaat hij zonder fles niet meer slapen.
    Hij is overigens echt heel actief, tijgert al de hele kamer rond, dus zal ook best veel energie verbruiken.

    Maar dus mijn vraag, is een nachtvoeding met 6.5 maand nou echt zo gek?
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Helemaal niet gek! Lekker blijven geven. Tot een jaar zijn nachtvoedingen juist heel gezond. Blijf gewoon je eigen gevoel volgen. Volgens mij doe je het hartstikke goed. Jij kent je kind het beste ;).

    Mocht je toch willen proberen zou je kunnen kijken of afbouwen werkt. Dus bv. beginnen met een schepje poeder minder maar evenveel water. Als hij daarmee genoegen neemt na een week over op 90/3 enz.
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  3. Rozemarijn33

    Rozemarijn33 Niet meer actief

    Juist helemaal niet gek, idd tot een jaar juist erg goed. Van half 8 tot 4 is ook al 8,5 uur slaap/ geen eten. Dat is best lang hoor!
    Onze zoon kreeg om 23 uur vaak een fles en om 3 uur nog een, in zijn slaap ( maar dat doet niet elke baby)
    En onze dochters kregen borstvoeding en kwam om de 3 uur dag en nacht
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  4. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Ja daar was ik dus mee begonnen, zat eerst nog op flessen van 150ml, en nu afgebouwd naar 120 ml. Maar van de week was hij dus ineens ook niet tevreden met die 120ml en wilde hij juist nog iets meer.
    Maar misschien is inderdaad verminderen met schepjes, maar evenveel water nog een idee.
     
  5. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    O ja, dat is inderdaad wel even goed om erbij te melden. Een fles om 23 uur geven heeft bij hem totaal geen zin. Hij komt dan alsnog gewoon alsnog voor een nachtfles en vaak wel eerder dan normaal. Vandaar dat we gekozen hebben om hem lekker te laten liggen en hem dan zelf voor de nachtfles te laten komen.

    En inderdaad vind ik zelf ook 8 uur slaap al best goed. Ben daar ook zeer blij mee :)
     
    Rozemarijn33 vindt dit leuk.
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Vind het ook niet gek hoor!
    Hier gaf ik wel vanaf 4 maanden verdunde flessen in de nacht omdat ze s morgens ook steeds minder ging drinken. Met 6 maanden was ze tevreden met 100/2 maar soms wel 2 flesjes per nacht, maar wel voldoende ruimte voor de ochtend.
    Hier deed ik trouwens vanaf 6 maanden pap maken s morgens van het restje dat overbleef, gewoon fijne granen pap. Met 7 maanden at ze gewoon elke ochtend een bordje pap van 120cc of 150cc, fles was gewoon niet zo'n succes, ook nooit een grote drinker geweest en snel afgeleid.
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  7. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier tot 11mnd een nacht fles gehad. Helemaal niet raar.
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  8. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Ja hoor. Oudste dochter tot 7 maanden en zoontje tot 1.5 jaar. Ben benieuwd wat de jongste gaat doen. Nu bijna 6 maanden en toch zeker wel 2 nachtvoedingen.
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  9. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Pap heb ik een tijdje terug nog geprobeerd, maar dat was ook niet echt een succes. Maar nu hij inmiddels goed van een lepel eet kan ik het idd wel weer eens opnieuw proberen. Heb idd nog een blik granen pap in de kast staan.

    En de fles verdunnen is idd ook wel een goede tip. Misschien dat hij dan de ochtendfles beter gaat pakken en zo overdag wat meer melk tot zich gaat nemen ipv elke keer die nachtfles.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik weet ook niet beter! Voor mij gevoel begint 'gewenning' pas ergens vanaf 9 mnd tot een jaar een beetje een rol te spelen.
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  11. Celika

    Celika Fanatiek lid

    15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Nee hoor helemaal niet raar.
    Zoontje dronk altijd 120/4 grotere flessen lukte niet en die kwam s’nachts ook gewoon.
    Ja bij het CB kreeg ik te horen dat hij te kleine flesjes kreeg en te veel (5 maanden oud) en daarom juist s’nachts kwam.
    Grotere flessen was beter dan zou hij de nacht gewoon doorhalen.
    Ja ene oor in en andere uit want met 150/5 liet hij altijd meer dan 30 staan.
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  12. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Helemaal niet gek, maar heel normaal. Onze dochter heeft tot ruim 1,5 nachtvoeding gehad.
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  13. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Onze middelste tot 1.5 jaar. Was de makkelijkste manier om iedereen weer aan het slapen te krijgen. Liet het cb maar kletsen. Ging vanzelf over trouwens en nu met 2 jaar helemaal van de fles af.
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  14. Rozemarijn33

    Rozemarijn33 Niet meer actief

    Snap de drang naar zo snel mogelijk grote flessen van het cb ook niet zo goed. Rekt het maagje onnodig op. Onze kinderarts zei altijd dat het veel beter was km vaak kleinere beetjes te drinken, ook bij flesvoeding
     
    Celika en babbel1983 vinden dit leuk.
  15. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Thanx voor jullie reacties, goed om idd bevestiging te krijgen dat het dus idd niet gek is. Het was trouwens niet het cb hoor die hier een opmerking over maakte, die vonden 5 flessen op deze leeftijd incl nachtfles nog prima, meer vrienden en collega's in mijn omgeving (waarvan de kinderen al snel van de nachtvoeding af waren...).
    Zoals gezegd was mijn dochter ook met een maandje of 5 van de late - en nachtvoedi g af, maar die kwam vlak voordat ze 1 werd weer voor een nachtfles voor een paar maanden en die toen ook gewoon gegeven. Dus prima als mijn zoon langer voor de nachtfles komt, hopelijk blijft die er dan ook vanaf als hij hem eenmaal laat vallen ;)
     
    Rozemarijn33 vindt dit leuk.
  16. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Hier krijgt mijn zoon van 8 maanden Savonds rond 22 uur zn laatste papfles. Ik geef nog geen brood. Is dat eigenlijk gek?
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  17. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Hier heeft dochter vanaf 3,5 maand klokje rond geslapen, maar sinds ze loopt heeft ze snachts honger, dat lopen vergt blijkbaar veel energie. Ze krijgt die voeding dus ook gewoon, zal wel weer een keer stoppen.
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  18. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.236
    1.044
    113
    Helemaal niet gek hoor. Hier ook kleine van bijna 7 maanden die sinds 3 weken ook vaak weer nacht voeding wil.
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  19. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Ja heel normaal! Buiten dat hij nog jong is, is een nachtvoeding imo ietsbwat komt en gaat. Mijn dochter sliep door vanaf maand 4 tot 7, en wilde.toen weer ineens nachtflessen tot 1,5. De jongste sliep al tijden door, en wil sinds 1,5 regelmatig weer een flesje straks. Ik ga er niet moeilijkk over doen, ze zijn klein en groeien hard, en als die fles er voor zorgt dat we allemaal weer lekker kunnen slapen vind ik het prima!
     
    babbel1983 vindt dit leuk.
  20. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Dit was idd ook bij mijn dochter. Al een tijdje van de nachtfles af, maar toen ze begon te lopen kwam de nachtfles weer terug. Idd veel energie wat ze dan verbruiken.
     

Deel Deze Pagina