Hoe snel uitdroging??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door fleur24, 25 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Hallo,
    Mijn dochtertje van 1 wil sinds gister niet eten of drinken. Ze heeft gister hier en daar wat slokjes thee gehad, een klein flesje pap en wat broccoli. Normaal drinkt ze 4 a 5 grote flessen een kleine thee, flink groente en brood. Gister was het natuurlijk erg warm en ze heeft flink zitten zweten. We waren ook met de auto weg en daar was het warm in. Nu werden we vannacht wakker omdat ze enorm aan het overgeven was. Sinds dien is het zo dat ze helemaal niks wil en als ze dan wat thee ofzo accepteerd dan komt het er net zo hard weer uit. En dan lijkt het zelfs wel meer dan dat ze op had.
    Hoe snel droogt een kindje uit?? Wanneer aan de bel trekken? Aangezien het ook nog zo warm is..

Groetjes

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik zou als ik jou was gewoon rond 8 uur gelijk de ha bellen.

Kindjes kunnen idd snel uit drogen. Als ze helemaal niks meer wil is het wel iets om je zorgen te maken niet meteen. Maar het kan zo gebeurt zijn heeft ze nog een plas luier. Daar zou je naar kunnen kijken. Hoe staan de ogen?

Er zullen mensen zijn die je ors adviseren. Maar weet ook uit ervaaring als een kindje niks meer wil dat ze vaak helemaal niks meer willen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En misschien klink ik ook te paniekerig maar. Vertrouw op je gevoel..

3. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Bedankt voor je reactie! Ik ga idd ook meteen bellen. Zit al steeds te kijken hoe laat het is. Ze heeft geen plasluier meer gehad na vannacht. Dus idd een reden om je wel een beetje zorgen te maken. Ik vind je niet paniekerig overkomen hoor! Met die kleintjes kan je natuurlijk niet voorzichtig genoeg zijn....
    Groetjes

4. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Inderdaad even ha bellen, beter het zekere voor het onzekere. Zeker nu je weet dat het vandaag weer zo warm wordt. Sterkte!

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.007
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je kunt testen of iemand echt uitgedroogd is, door een velletje van het vingertopje beet te pakken tussen duim en wijsvinger. (Zeg aan de kant van de vinger waar geen nagel zit.) Je trekt dan de huid een beetje omhoog, niet hard knijpen ofzo. Bij iemand die niet uitgedroogd is, zal de huid gelijk weer glad trekken als je loslaat. Als de huid even in een 'heuveltje' blijft staan is er sprake van uitdroging.
    Zeker bij de leeftijd van jouw kindje wil je dat voorblijven! Dus je mag gerust eerder aan de bel trekken!! Maar wanneer dat vingertop-trucje laat zien dat een kind uitgedroogd is, moet je echt niet meer twijfelen en naar de huisarts(enpost) gaan.

Als ze echt niks meer eet en drinkt, zal ORS inderdaad ook niet meer lukken. Als ze nog wel af en toe een slokje water of thee drinkt, zou je voor een slokje drinken met een lepeltje een klein beetje ORS bijna helemaal achterop de tong kunnen leggen. En daarna met een slok drinken wegspoelen. Dan proeven ze het namelijk niet zo! (ORS die al met water is aangemaakt is niet lekker, zeker niet als je je toch al beroerd voelt.)

Veel beterschap voor je dochtertje! En vertrouw op je gevoel: als jij denkt dat het niet goed is, ga dan naar een arts! Zeker met deze temperatuur is het heel belangrijk om op te letten als een kind niet meer drinkt.

6. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Of event de ORS met een pipetje in de mond druppelen als ze dat pikt. Zo heb ik het ook eens bij mijn zoontje gedaan.
    Succes straks!!

7. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Op dit moment weigert ze alles en slaat ze het boos weg... Daarna jengelen en huilen. En als ze wel iets toestaat zoals slappe thee ofzo dan komt het er binnen 10 min met hele harde stralen weer uit. En lijkt het meer dan wat erin is gegaan maar dat zal wel alleen maar zo lijken.
    Iedereen bedankt voor de tips. Ik ga straks de HA bellen en hopelijk vind ik daar gehoor of een goed advies.
    Ze had 3 weken geleden bloed geplast (bleef bloed plassen) en waarschijnlijk een blaasontsteking en voordat we daar eens gehoor aan kregen waren we anderhalve week verder en een kinderarts armer (ze loopt bij de KA vanwege extreem prematuur). Dus ik hoop wel dat dit soepeler gaat verlopen want ik voel de bui alweer hangen....
    Hopelijk valt alles mee!

8. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Kan je niet gelijk naar de KA bellen?

Ik ga met mijn zoontje nooit naar de HA, altijd naar de KA. Is de gewoontje tot ze een jaar of 3-4 zijn.

Veel succes! Hoop dat ze zich snel weer beter voelt!

9. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Meer tips over uitdroging zijn.

Heeft ze nog tranen. De ogen hoe staan die, Lijken ze dieper in hun kassen te staan. Of donkere kringen. De huid is wel iets waar je naar kunt kijken maar kan ook wel eens verkeerde info geven.

Me neefje was al een paar keer bij de ha geweest met z.n ouders. En deed deze test ook. Er is niks aan de hand dien maar ors toe. Jaja peuters/baby.s als ze niks meer willen.Willen ze vaak echt niks meer.

Hij bleek het rota virus te hebben.( Dag later mijn zoon ook). En bij me neefje kon je het aan de ogen zien dat hij echt heel snel naar het ziekenhuis moest. Me zusje is nu nog kwaad op haar ha. Omdat die haar steeds weg stuurde.( Terecht)

Me zusje zelf had geen auto. Me moeder die belden mij pa( Die me kaar echt niet liggen van wegen scheiding). Dat mijn ma mijn pa belden toonde al aan hoe slecht het ging. Me vader kwam pakte het kind. Reed gelijk naar de kinder afdeling. De ka zag me neefje en gelijk werd er groot alarm geslagen. Het scheelde echt werkelijk niks.

Dag later mijn zoon die kreeg koorts stuip. En samen lagen ze op de kinder afdeling.

Maar laat je niet gek maken door mijn verhaal. wilden alleen vertellen dat ha het ook wel eens mis hebben en uitdroging niet goed inschatten bij kinderen jonger dan 2.

10. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Jeetje wat heftig... Ik luister niet altijd naar de dokter.. Als ik het gevoel heb dat er meer aan de hand is ga ik daar bij wijze van spreken op de drempel liggen tot ik geholpen word. Na alles wat we hebben meegemaakt laat ik me niet meer wegsturen met een rot-advies. Ik ga zeker ook op haar gedrag letten nu. Heb het advies gekregen om eht aan te kijken en proberen of ze elk kwatier een slokje water wil of een waterijsje..... goed in de gaten houden qua temp en plasluiers en bij twijfel weer bellen.

Naar de KA gaan gaat niet meer. Die hebben we niet meer. We zijn op zoek naar een andere want wij wilde niet dat deze vrouw nog langer met ons kindje zou bemoeien. Op dit moment zijn we bezig met een andere KA zoeken we hadden gister ent de verwijsbrief gekregen. Had vandaag een afspraak in een ander ZH maar ga deze verzetten. Ik ga mijn meisje niet zo ziek mee slepen..

Groetjes

11. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Maar de HA wilde de kleine niet zien? Dat vind ik wel een beetje raar. Hier krijgen we altijd een afspraak als we daar om vragen. Zelf vind ik dat dan toch wat prettiger dan advies over de telefoon.

Als ze vanmiddag nog niks binnen heeft gewoon weer bellen hoor! Ze kunnen best even zonder, maar er zal toch echt wat vocht in moeten vandaag.

Wat bij ons nog wel hielp is in bad zonder zeep. Mijn zoontje sabbelt graag op een washandje, kreeg hij toch weer wat binnen.

Hopelijk knapt ze straks wat op!

12. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hopen dat ze snel opknapt!

Mijn HA zei ook, let goed op de fontanel (heeft ze nog wel toch? Met 1 jaar??). Die mag niet gaan invallen. Ook ingevallen oogjes, en de huid op de buik die niet terugzakt zijn tekenen van uitdroging.

Dit wat je nu beschrijft mag iig geen dagen duren. Dan droogt ze wel degelijk uit. Als het morgen nog zo is, zou ik uit voorzorg gewoon de HA weer bellen. Zo erg spugen schiet ook niet op.

Misschien kun je proberen haar slappe thee aan te bieden, maar dan echt heel weinig? 1 slok en een kwartier later weer 1 slok. Wie weet blijft het dan binnen?!?

13. ilonaa

ilonaa Bekend lid

9 jul 2008
    784
    1
    0
    hellevoetsluis
    hoe is het met je meisje?

14. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

goh wat sneu, ik hoop dat het gauw beter gaat. ORS zoals al genoemd is aanbieden.
    als ze minder dan 2 plasluiers heeft per 24 uur dan moet je echt aan de bel trekken, is ook niet goed voor haar niertjes (dan wordt het lichaam niet voldoende gereinigd)
    succes meid!

15. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken!!! Wanneer ze vandaag weer veel te kort drinkt ga ik morgen gewoon naar de huisartsenpost. Inmiddels had ze rond 12 uur eindelijk honger en heeft ze 180 gedronken. Tot nu toe zit het er nog in. Gaf haar idd elke 10 min beetje water. Vanmorgen slappe thee gedaan maar dat kwam er heel hard weer uit. Haar fontanel is dicht.. Ze heeft in februari een echo van haar hersenenl maar was toen erg moeilijk omdat hij al bijna dicht was. Dus denk dat hij nu helemaal dik is. Ik zal zeker op de uiterlijke kenmerken die julloe benoemen letten. Nu ik dit typ heeft ze toch weer wat terug gegeven maar niet veel.. Ik hoop dat ze snel beter is!!!!!!!

16. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Idd en ze heeft al kalkspatjes op haar nieren i.v.m. lichte BPD... Ze plast nog wel maar heel weinig. Ik kijk het per uur aan. Als deze fles er verder in blijft bied ik er over 2 uur nog 1 aan en kijk wel. En anders naar de HA. Ik laat me niet wegsturen haha!!
    Beetje domme vraag misschien maar wat is eigenlijk ORS?
    groetjes

17. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    ORS kun je o.a. bij de drogist kopen. Is een soort oplossing van suiker en zout geloof ik.

Mijn dochter heeft het ook wel eens gehad, zo zielig.
    Als tip kregen wij om haar elk uur een slokje/beetje te laten drinken. Sowieso als ze gespuugd heeft het eerste uur niks laten drinken want dan is het maagje nog te geprikkeld.
    Ze raadde het erg af om grote hoeveelheden te geven (meer dan 100cc), ook als het kindje al een uur niet gespuugd had. Het maagje is geirriteerd en heeft rust nodig.
    Ook geen melkproducten geven, irriteert ook.

Zo hebben we regelmatig aangesukkeld maar hielp wel het beste.
    Je hebt gauw de neiging om er weer wat in te stoppen omdat je je zorgen maakt (logisch) maar als je te snel en teveel wil komt het er net zo hard weer uit.

18. p1982

p1982 Niet meer actief

hoi

me dochtertje had eind mei opeens veel dunne poepbroeken, veel spugen en niet meer willen drinken, (vanaf vrijdags) op zondagavond is ze opgenomen omdat ze uitgedroogd was en hebben ze via een sonde ors toegediend omdat ze het niet wilde per flesje

ze hebben gezegd dat je max 100 cc moet aanbieden, liefst ors en als dat niet gaan via een pipet proberen

later bleek me dochter het rota virus te hebben

ze is nu nog herstellende

Deel Deze Pagina