Zie titel. Ik vind het echt te vroeg om maar 1 keertje te slapen overdag. Hij wordt rond 7.30 wakker en slaapt om 09.30 weer tot een uurtje of 11.00. Daarna slaapt hij pas weer om 18.00 uur. Voorheen sliep hij om 14.00 weer tot 15.30 en daarna om 18.00 weer tot de volgende ochtend. Hij is wel moe, wrijft in zn oogjes, duimt, gaapt, maar in bed begint hij te krijsen en te staan en te roepen. Gaat dit nog over?? Hij heeft zn slaap wel nodig lijkt me.
Hier ook vanaf 9,5 maand over op 1 slaapje. Meestal maar anderhalf uur. Eind van de middag wel moe, maar dan knoopte ik hem even in de doek op m'n rug. Kon hij tot rust komen, en ik rustig koken. Met 11,5 maand ging hij eindelijk langer slapen, zo'n 3 uur. Nu met 22 maand slaapt hij nog steeds gewoon 2 uur tussen de middag.
Mijn dochter was 10 mnd toen was het echt maar 1 slaapje hoor, het kan zeker (je kind maakt ook een behoorlijk lange nacht in vergelijking met wat ik gewend ben , dus per 24 uur meer dan genoeg)... de fase waarin ze overgaan van 2 naar 1 slaapje kan een aantal weken erg rommelige en onrustig zijn, zoals altijd als ze ritme omgooien. Probeer anders het slaapje langzaam wat later op de ochtend te laten beginnen, dat de dag echt een beetje in 2-en wordt gedeeld en dus beter vol te houden is. Soms blijkt dit soort gerommel een fase te zijn en is het over enkele weken weer gewoon 2 slaapjes. Tijd zal het leren lijkt me?
Ik zou ook proberen om 's morgens te rekken.... Gewoon iedere dag ietsje later naar bed. Hier wilde ze met 10 maanden ook nog maar 1x slapen rond een uur of 11. Toen ging ze lopen en wilde ze ineens weer 2x slapen. Sinds deze maand zitten we echt definitief op 1 slaapje tussen 12:30/13:00 -14:30/15:00 en dan rond 19:00 weer naar bed.
Mijn zoontje deed rond die leeftijd bijna altijd maar 1 dutje van 45 min tot een uur. En dat is nog steeds zo. Laatst ook een paar dagen met geen dutje. Maar die van ons slaapt altijd om ongeveer 20u of 20:30u. Om 18u al gaan slapen vind ik echt vroeg! En dan tot 07:30u! Eigenlijk best knap
Hier ging de oudste met 8 maanden over naar 1 slaapje. Met 1,5 jaar was het slapen klaar. De jongste zit nu op 2 slaapjes van 45 min. Soms 1 van 1,5 uur als ik geluk heb. Ik denk dat ze ook snel naar 1 slaapje gaat. Er valt zo veel te ontdekken dus waarom zou je slapen en eten? (zou mijn jongste denken )
Hier was 1 slaapje echt een fase. Was rond 9/9.5 maand ineens. Duurde een paar weken en sloeg ook weer terug naar 2 slaapjes. Vanmorgen was ze overigens super laat wakker om 10:00 (mama ook) dus dr ochtend tukje ging niet door. In de middag om 13:30 naar bed gebracht en om 16:15 was ze pas weer wakker. Ff spelen, gek doen, oefenen met staan en kruipen, hapjes en boodschapjes doen en om 18:30 ging ze weer naar bed, ze was versleten. Normaliter is ze rond 07:30 aan de fles, tegen 09:30 nog een tukje van +-45 minuten soms 1.5 uur. In de middag nog een langer dutje 1.5-2 uur.
Hier was het ook even een paar dagen dat ze ging krijsen met der middag slaapje. Gister ging het opeens weer goed en heeft ze 2x 1.5 uur geslapen! Ze is nu precies 10 maanden!
Op zich geen punt natuurlijk, mits je kindje het goed kan handelen. Maar gezien het grote verschil in "wakkertijd" vóór het slaapje en ná het slaapje, zou ik zéker proberen om dat ene slaapje een poos op te gaan schuiven. Hier overigens bij het overgaan van 2 naar 1 slaapje ook zo'n periode gehad dat het meer niet slapen dan wel slapen was als het zn slaaptijd was. Maar heb er altijd in geloofd dat ie dan tenminste wel rust! Even geen prikkels om zich heen.. toch wel belangrijk hoor..
De zoon van een vriendin is ook bijnba 9 maanden. Slaapt ook alleen s ochtends. 7 uur uit bed. 10 tot 12 slapen. En de rest vd dag wakker tot 7 uur. Mijn zoontje doet er trouwens ook maar 1. Op soms even een half uurtje bij mij na. Hij is 5 maanden. 8.00 uit bed. 12.30 slapen tot 16.00 en 20.00 weer naar bed tot volgende ochtend. Kan hem wel vaker in bed leggen. Maar heeft hier totaal geen zin. Ze geven het zelf wel aan hoor. Je kan ze niet dwingen. Haha.
Ben ik het ook mee eens. Hier afgelopen week ook twee keer maar 1 slaapje van 13.15 tot 16.00 Is voor het eerst dat hij dat gedaan heeft en het gaat hem goed af. Maar hij maakt ook een flink lange ruk in de nacht 19.00-8.30 Ben benieuwd wat hij de komende weken gaat doen.
Bij mijn dochter was het middagslaapje ook bal toen ze had leren optrekken. Dat Is tenslotte veel boeiender dan slapen. Bij haar werkte het om haar het slaapje te laten doen in haar slaaptentje, daar kon ze niet in staan en na tien minuten woedend gebrul ging ze twee uur slapen.
Vind het wel een groot verschil hoor. Bij jouw zoontje is het gewoon netjes dat hij 4,5 uur wakker is, dan 3,5 uur slaapt en dan weer 4 uur wakker is alvorens de nacht (van 12 uur) in te gaan. Héél wat anders dan het kindje van je vriendin dat 3 uur wakker is, dan 2 uur slaapt en vervolgens 7 uur (!!) wakker is om de nacht (van 12 uur) in te gaan. Dat stuk van 7 uur wakker zijn lijkt mij niet echt gezond op die leeftijd..