Baby 6 maand, hoe pas ik de eetmomenten in een dag?

Discussie in 'Voeding' gestart door Jessi79, 30 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.820
    2.679
    113
    Mijn dochter is vandaag precies 6 maand, en is een grote eter. Sinds 4 maand krijgt ze fruit en groente. Ze eet inmiddels ca 1,5 stuks fruit en 150 gr groente/aardappels/rijst, en krijgt (nog) 4 flessen van 180+6. Gisteren zijn we met een broodkorst begonnen, en met een rijstwafeltje. Tot nu toe deden we flessen/eten en slapen altijd op verzoek, maar ik merk dat dat niet meer gaat. Ik krijg alle eetmomenten niet meer in één dag gepropt. En ik vraag me vooral af hoe je dat met fruit, brood en groente geven buiten de deur doet. We hebben ons dagschema tot nu toe niet hoeven aanpassen aan onze dochter. De fles kreeg ze gewoon bij de visite, bij de HEMA, in een restaurant etc. We zijn dus veel op pad, omdat we een super makkelijk meisje hebben. Maar hoe doe ik dat nu met fruit of brood geven? Het lijkt me zo'n gesmeer om dat bij de HEMA ofzo te doen. Sla je dan fruit of groente een dag over? Of is dat slecht voor haar nu ze er aan gewend is?

Pfff, de dag is nog maar net begonnen en ik loop nu al achter om mijn vanmorgen bedachte schema. Moet ik nu na 6 maand toch maar 'op de klok' gaan eten geven?

Vanmorgen ging het dus zo:
    08.00 u wakker, nog even kletsen in bed bij ons
    08.30 u fles 180+6
    09.30 - 10.30 u slapen
    10.30 u wassen en aankleden
    10.45 u fruit (1,5 peer)
    11.00 - 11.45 u spelen, omrolllen op speelkleed
    11.45 u fles 180+6
    12.00 u erg moe, naar bed. Geen brood gegeven dus, was wel mijn planning maar ze was te moe.

Ik wil dus straks brood geven als ze wakker is, maar dan moeten we eigenlijk ook al de deur uit omdat mijn oma jarig is.

2. adi

adi Niet meer actief

Brood kun je voorlopig gewoon geven wanneer het uitkomt. We zijn zelfs met 7 maanden uberhaupt met brood gestart.
    Rijstewafel ed hoeft natuurlijk helemaal niet als het niet uitkomt, dat voegt verder werkelijk niets toe. Het is meer voor jou leuk dat je weer iets nieuws kunt geven.

Verder wordt je baby ouder en met de bijvoeding is het de bedoeling dat zij een patroon gaat ontdekken van ontbijt, lunch en avondeten, en vaste tussendoortje.
    Dus va ong 7 maanden:
    - granenontbijt met melk;
    - tussendoortje (fruit)
    - lunch: granen met melk;
    - klein tussendoortje of fles;
    - avondeten;
    - melk.

De tijdstippen zijn niet zo relevant, en moeten vooral in jullie gezin passen. Maar wij hebben wel altijd naar gestreefd dat kinderen hun maaltijden gewoon thuis aan tafel nuttigen, om die structuur aan te leren. Lunch vind ik dan de meest flexibele, dat deden we ook vaak ergens in een lunchroom/hema/v&d oid. Maar als ik kinderen hun boterham en melk geef, dan eet ik ook zelf. Want lunchen doe je namelijk met een heel gezin.

Ik zou dus een omslag gaan maken in je denkgang, van 'hapjes voor een baby', naar 'ons gezinsmaaltijd'. En hoe, waar en wanneer jullie allemaal eten 3x per dag is van minder belang.

3. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Nu je het zegt is dat wel een goeie ja (nog nooit over nagedacht, en wij zijn ook veel op pad). Ik zou toch denken gewoon geven in de hema of waar je dan ook bent. Zeker niet overslan, dat zou ik iig niet doen. Misschien wel wat gekledder maar ach... Wat maakt t uit! Snoetenpoetsers mee en je komt er wel :)

4. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ja dit inderdaad. En wanneer wij dan buiten de deur eten tijdens lunchtijd neem ik een boterhammetje in stukjes gewoon voor haar mee. Ook heb ik altijd wel wat fruit en soepstengel in mijn tas zitten. Ik vind het juist echt ideaal nu ze meer gewoon eet en ik niet meer overal de fles hoef te geven.

Ons schema maken we een beetje samen denk ik. Ik eet wanneer zij eet, maar andersom ook. Hier met 6 maanden af en toe een broodkorst en met 7 maanden echt een boterham. Die ze nog steeds zelden in zijn totaal op eet.

Deel Deze Pagina