Onze kleine zal 1 dag in de week bij opa en oma zijn/opa en oma bij ons.. Het is nog wat voorbarig misschien, hij is nu 5 maanden, maar opa en oma hebben een hele grote tuin aan het water, zonder hekjes.. Ik denk ook niet dat ze van plan zijn die te nemen.. Onze kleine is nu al een ondernemend type, en opa en oma zitten veel in de tuin.. Ik krijg het al benauwd als ik er aan denk.. Ongeluk zit in een klein hoekje en je hoeft de kleine maar een moment uit het oog te verliezen en het is gebeurd.. Ik had het er een keer met schoonmoeder over, en die zei toen iets in de trant van "aanleren dat hij niet bij het water mag komen".. natuurlijk doen we dat ook dan, maar als hij straks 1 is en zn eerste stapjes zet, dan snapt hij natuurlijk nog niet het gevaar! En schoonvader bedoeld het goed, maar die zie ik er bvb voor aan om "even koffie te zetten, de kleine blijft wel op het gras zitten, een paar sec. moet kunnen".. ik vind het echt eng.. Verbieden naar buiten te gaan is ook geen optie.. zeker als het volgend jaar mooi weer is, dan is het voor zowel opa en oma als de kleine buiten op het gazon natuurlijk heerlijk.. Ik zit nu te denken aan een zwemvest.. als hij daar buiten speelt dat hij dat aan moet hebben dan.. niet ideaal ook, maar ik weet niet wat anders.. Iemand ideeen? Het is natuurlijk wat voorbarig, maar wil hier wel over sparren!
Ik zou dit voorleggen aan je ouders. hem aanleren dat hij niet bij water mag komen kan ook angst bij hem opwekken en dat wil je ook niet.. Dit is dan wel weer een nadeel van opvang bij familie tob bv een gastouder, daar wordt het huis gecontroleerd op veiligheid..
En een buitenbox? Of een gewone box die buiten gezet wordt zodat hij veilig kan spelen (of in ieder geval even veilig 'weggezet' kan worden op momenten als koffiezetten).
Ik zal het tegen die tijd aan je (schoon)ouders voorstellen, ik neem aan dat jou zij zelf ook snappen dat het gevaarlijk is. mijn schoonouders hun tuin grenst ook aan een sloot en hebben een hekje geplaatst.
Ja, daar had ik ook even aan gedacht, maar dat gaat hij zat worden, voor de eerste periode een oplossing.. maar als hij een jaar of 2 is denk ik dat hij daar ook niet meer in zal willen.. En dan kan hij nog niet zwemmen.. Wij wonen zelf ook aan het water, en hier vind ik het al eng! En wij hebben een hek, een kleine tuin, en ik laat de kleine straks niet alleen in de tuin.. en dan nog vind ik het een beetje eng, in een paar seconde kan al veel gebeuren..
Er bestaan vijveralarmen voor kleine kinderen, zoals dit: https://www.safetyturtle.com/ Geen ervaring mee, hoewel zowel wij als ouders en schoonouders een vijver hebben. Wij opteerden eerder voor watergewenning in combi met aanleren wat water is. Maar ik snap dat je het eng vindt, en dan is zo'n alarm misschien wel nuttig.
Ja ik zou dit ook heel eng vinden..en als ze jou de indruk geven dat het volgens hen 'allemaal wel goed komt' dan zou ik een goed gesprek hebben. En oppassen alleen als er een hek komt.
Ik heb het al vaker gezegd: ik ben helemaal geen stresskip wat vallen en verwondingen betreft, maar water en hete vloeistoffen vind ik doodeng. En niet voor niets: letterlijk in een paar seconden kan een kind dood of ernstig verminkt/gehandicapt zijn. Ik laat mijn schoonmoeder allerlei dingen doen die ik zelf niet zou doen, maar in zo'n situatie zou ik haar niet laten oppassen. Zelfs niet als ze een hekje plaatsen. Uit hun reactie vind ik spreken dat zij het gevaar echt niet zien ('leer een kind niet bij het water te komen'), dus je hebt dan ook geen garantie dat het hek altijd netjes dicht zit. In deze situatie ben ik dus heel stellig: er gaat niet opgepast worden totdat ze UIT ZICHZELF laten zien dat ze het gevaar van water inzien.
Zo dra die gaat kruipen en ze er steeds achter aan moeten weten ze weer waarom ze een hekje zouden moeten gaan aanschaffen. Ze zijn het denk ik vergeten kleine kinderen wennen ze snel weer aan als ze kruipen en lopen. Zou er ook niet blij mee zijn. Als je het niet vertrouwd en er word te weinig aangedaan moet je op zoek naar een gastouder en of kdv. Wel grappig heb een tijd geleden ook z.n topic hier gevolgd ging ook over een vijver weet niet meer hoe hun het toen op gelost hebben? Wie weet lezen ze wel mee en hebben nog de tips van dat topic.?
Ik ben niet snel bang dat het fout gaat of van het niet vertrouwen van grootouders maar leg het net voor aan m'n man en wij komen ook tot bovenstaande conclusie, alleen oppassen als er een hek komt...
Ik zou het ook heel eng vinden, of zelfs niet toestaan om dan bij hun in huis op te passen. Heel simpel gezegd; Of een hek(je) Of alleen bij jullie thuis (als dit een optie is) Of naar gastouder/kdv. 1 seconde en je kind kan in het water liggen, ook als ze alleen nog maar kruipen of tijgeren. En 1 seconde kan al te veel zijn om te verdrinken. Een zwemvest is alleen een hulpmiddel om te blijven drijven, ongeacht hoe je ligt. Dus lig je met je gezicht in het water, dan blijf je drijven met je gezicht in het water. Een reddingsvest zal zorgen dat je op je rug in het water terecht komt. Deze draait de persoon dus om als je verkeerd in het water ligt. Je zal dus, als dat voor jullie een optie is, een reddingsvest moeten kopen. Maar dan twee vragen om even over na te denken; 1. Maak je je kind hier mee blij om continu te dragen bij opa&oma? (Veiligheid voorop natuurlijk, maar kijkend naar mijn kinderen; lekker weer, niet de vrijheid om te kunnen spelen etc) 2. Zullen opa&oma dit wel altijd gebruiken? Daarnaast; een 1 jarige 'nee' aanleren is vaak al een onderneming waar je continu bij moet zijn en moet blijven herhalen. Dus het 'aanleren dat hij niet bij water mag komen' zie ik niet snel gebeuren.
Zou voor mij heel simpel zijn -> Er wordt niet opgepast zonder hek. De tuin van mijn vader en stiefmoeder grenst ook aan het water, het stuk terras bij het water ligt lager dan de rest van de tuin. De kinderen mogen daar ook niet alleen komen en als ze er wel zijn ook alleen op de steiger als ze een hand geven. Volgend jaar gaan mijn vader en stiefmoeder een hek maken bij het trapje naar het deel aan de sloot, zodat ze ook eens even kunnen gaan plassen zonder de kinderen ook mee naar binnen te nemen.
Bij mij zou het simpel zijn.. zolang er geen hekje is, niet daar oppassen. Veel te gevaarlijk. Dus of ze plaatsen een hekje, of ze komen naar jou.. anders kinderdagverblijf, maar zo zonder hekje zou voor mij geen optie zijn.
ja in mijn geval heb ik ook het volste vertrouwen in mijn ouders en schoonouders, maar ik vertrouw kinderen dus niet met water en ik zou dit zelf ook niet willen zonder hek, als ik er zou wonen bedoel ik dus.
mijn ouders hebben een grote diepe vijver, zonder hek er om heen. mijn motto is, in het water vallen is niet erg, zolang iemand het maar ziet. ze is nooit nooit nooit nooit nooit alleen buiten. heb voor haar ook een klein reddingsvestje gekocht, maar die heeft ze nog niet nodig. ze weet heel goed dat we heel boos worden als ze alleen bij de vijver is, dus ze komt ons altijd halen. we hebben haar dat geleerd, en sinds ze 16 maanden is komt ze ons dus roepen.
Hier lopen ze dan allemaal met reddingsvestjes rond. Dus die kan je sowieso zelf aanschaffen. En inderdaad een goed gesprek met ze aangaan.
Hier ook schoonouders met een grote tuin aan het water. Vanaf het eerste kleinkind heeft mijn schoonvader een uitrolbaar hek van gaas gekocht. Als wij met de kleine komen wordt het direct uit de schuur gehaald en neergezet. Is echt een optie voor je ouders. Het is niet definitief en kan zo worden opgeruimd. Ik zou mijn kind daar dus nooit brengen zolang er geen hek is.Ik zou geen moment rust hebben en je moet er toch niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren.
Er zijn alarmen speciaal voor bij zwembaden, ik denk dat die ook wel werken bij sloten. Eerlijk gezegd zouden wij niet laten oppassen door opa en oma als er geen hek geïnstalleerd word. Het zou wat ons betreft een onaanvaardbaar risico zijn.