Met 4 maanden hebben babies een slaapregressie. Dit is een periode van ongeveer 4 weken waarbij babies opeens slechter gaan slapen door hersenontwikkeling. Als babies voor de 4 maanden niet hebben geleerd hoe ze zelfstandig verder kunnen slapen na 1 slaapcyclus (45-50 min) dan worden ze vanaf dat moment snachts wakker. Bij de 4 maanden slaapregressie vormt de slaap van een baby zich meer naar een volwassen slaap en hoe die zich vormt is afhankelijk van hoe ze hiervoor sliepen. Als een baby afhankelijk is van jou, borst, fles of een speen om in slaap te vallen, dan hebben ze dat nu vaker snachts nodig. Dit patroon is blijvend tenzij je je baby leert zelfstandig in slaap te vallen. Ik zou vooral kijken of er slaapassociaties zijn: kort gezegd heeft hij iets of iemand nodig om in slaap te vallen. Daarnaast; als een baby bij zijn ochtend voeding minder drinkt dan voorheen dan heeft hij snachts geen voeding nodig en is het geen honger. Daar zou ik dus wel op letten. Als je dingen als voedingen gaat geven kan hij nieuwe slaapassociaties krijgen. Het wapperen met de armen kan ook een teken zijn dat je baby oververmoeid is en niet goed uitgerust. Daar worden ze hyperactief van. Als babies oververmoeid zijn dan slapen ze snachts lichter door cortisol aanmaak en worden ze ook makkelijker wakker en vaak veel te vroeg. Het ritme qua slaap wat hij deze leeftijd past is een maximale wakkertijd van 90 minuten. Dus als hij wakker wordt om 7:00, om 8:30 terug in bed. Als hij dan wakker wordt om 9:30, om 11 terug naar bed. Wij hadden exact hetzelfde. Onze baby was vanaf 4 maanden iedere 50 minuten wakker. Dit heeft twee maanden geduurd en ik dacht dat ik door draaide. Toen ben ik begonnen met het afbouwen van slaapassociaties (hem niet wiegend in ben leggen etc) en in een speciaal ritme te stoppen via het boek Baby in een droomritme. We zijn toen in 2 weken tijd van een baby die ieder uur wakker werd, naar een baby gegaan die 12 uur aan een stuk slaapt. Slaaptraining zonder huilen. Hier echt een levensredder geweest.